کیبورد مکانیکال چیست و چه تأثیری بر سرعت تایپ دارد؟

کیبورد مکانیکال چیست

حتما شما هم اقسام مختلفی از کیبورد را دیده‌اید. اکثر آنها ظاهری شبیه به یکدیگر دارند؛ یعنی معمولا از کلیدهای اعداد، حروف، علائم نگارشی و کلیدهای فانکشن یا عملکرد (f1 تا f12) تشکیل شده‌اند. اما شاید ندانید که ساختار فنی و سخت افزاری صفحه کلیدها می‌تواند با هم تفاوت داشته باشد. امروزه اکثر مردم تنها از یک یا دو نوع صفحه کلید استفاده می کنند؛ صفحه کلیدهای غشایی و صفحه کلیدهای مکانیکال. در این مقاله قصد داریم تفاوت کیبورد مکانیکال با کیبورد معمولی (غشایی) را توضیح دهیم و بررسی کنیم که چطور یک صفحه کلید می‌تواند روی سرعت تایپ شما اثر بگذارد.

تفاوت صفحه کلید معمولی و مکانیکال، در ساختار سخت‌افزاری است. در صفحه کلیدهای مکانیکی، زیر هر کلید یک سویچ مجزا وجود دارد، اما در کیبوردهای معمولی (غشایی) نیرو به یک صفحه سیلیکونیِ یکپارچه در زیردکمه‌ها منتقل می‌شود.

utype_ir

یوتایپ | آموزش تایپ ده‌انگشتی

در اینستاگرام، کلی مطالب آموزشیِ جالب و مفید برایتان داریم 👇

صفحه ما را ببینید
لوگوی یوتایپ

کیبوردهای مکانیکال

در صفحه کلیدهای مکانیکی، زیر هر کلید یک سوییچ تعبیه شده است. که با فشرده شدن، یک تماس الکتریکی ایجاد می‌کند. به دلیل نوع عملکرد این صفحه کلیدها، شما می‌توانید مطمئن باشید که در تایپ با سرعت بسیار بالا هم کیبورد به درستی عمل می‌کند و هیچ حرفی جا نمی‌افتد.

لازم است به این نکته نیز توجه کنید که کیبوردهای مکانیکال، دو نوع مختلف دارند که به سوییچ‌های آنها بستگی دارد. برخی از سوییچ‌ها  لمسی و برخی خطی هستند. کلیدها با سوییچ خطی، باید تا انتها فشار داده شود تا حرف مورد نظر تایپ شود، در حالی که سوئیچ‌های لمسی تقریباً در نیمه راه فعال می‌شوند، به این معنی که می‌توانید آنها را سریعتر و با تلاش کمتری فعال کنید. بنابراین بی‌جهت نیست که تایپیست‌ها، برنامه نویسان و گیمرها، صفحه کلیدهای مکانیکال لمسی را ترجیح می‌دهند و کنترل دقیق و بازخوردهای سریعی که صفحه کلیدهای مکانیکال نشان می‌دهد را، به عنوان نقاط قوت این نوع از صفحه کلیدها ذکر کرده‌اند. این نوع صفحه کلیدها در تایپ ده انگشتی، عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند.

ویژگی‌ صفحه‌کلیدهای مکانیکال

غیر از موردی که گفته شد، مواردی دیگری هستند که از ویژگی‌های بارز این نوع صفحه کلیدها به شمار می‌روند:

1- فاصله میان هر کلید با بدنه اصلی کیبورد بیشتر است و به راحتی می‌توانید کلیدها را بیرون آورده و تمیز کنید.

2- به دلیل ویژگی اول، یعنی فاصله با بدنه اصلی، به راحتی می‌توان شکستگی، خرابی و بیرون‌آمدگی کلیدها را تعمیر کرد. اگرچه به ندرت ممکن است پیش بیاید که صفحه کلیدهای مکانیکال خراب بشوند؛ زیرا قابلیت آن را دارند که از 20 تا 100 میلیون فشار کلید را تجربه کنند که طول عمر قابل توجهی نسبت به صفحه کلیدها غشایی است.

3- یکی دیگر از نقاط قوت صفحه کلیدهای مکانیکال این است که شما می‌توانید به راحتی آن را با سلیقه خودتان شخصی‌سازی کنید. این کاری است که بسیاری از گیمرها انجام می‌دهند. یعنی کلیدهای ویژه W-A-S-D را جدا می‌کنند و رنگ جدیدی را جایگزین می‌کنند.

کیبوردهای غشایی

یکی از رایج‌ترین نوع صفحه کلیدها، کیبوردهای غشایی هستند. در این صفحه کلیدها ساختار فنری کیبوردهای مکانیکال، با یک صفحه گنبدی شکل از جنس سیلیکون جایگزین شده است و همین امر سبب شده بین هر دکمه و صفحه اصلی کیبورد فاصله کمتری ایجاد شده باشد. وقتی یک کلید را فشار می‌دهید، پلاستیک فشرده می شود و کاراکتر مورد نظر شما تایپ می‌شود. اگرچه این نوع از صفحه کلید به راحتی جای خود را در بازار باز کرد، اما معایبی هم دارد که سبب شد بسیاری از کاربران حرفه‌ای کامپیوتر، مخصوصا گیمرها و تایپیست‌ها کیبوردهای مکانیکال را بیشتر دوست داشته باشند.

معایب کیبوردهای غشایی

۱- اگر سرعت تایپ بالایی داشته باشید ممکن است نتوانید یک دکمه را برای مدت زمان کافی و با فشار به اندازه لمس کنید و ممکن است برخی از حروف تایپ نشوند، زیرا میزان فشار دست شماست که اتصال الکتریکی را بین دکمه و صفحه ایجاد می‌کند.

سرعت تایپ خودتان را بسنجید.

۲- هر کلید در صفحه کلیدهای غشایی می‌تواند تا 5 تا 10 میلیون بار فشرده شود اما ممکن است در طول زمان، عملکرد کلیدها به دلیل نازک شدن غشای سیکیلونی کلیدها کاهش پیدا کند.

۳- برای تعمیر این نوع از صفحه کلیدها معمولا باید کل صفحه کلید را عوض کنید که هزینه بسیاری برای شما به همراه خواهد داشت.

۴- یکی دیگر از عیوبی که کاربران به آن نسبت داده‌اند این است که کلیدهای این کیبورد را برخلاف صفحه کلیدهای مکانیکال، نمی‌توانید به راحتی از جا دربیاورید، بنابراین تمیز کردن این نوع از صفحه کلید می‌تواند سخت‌تر باشد، مخصوصا اگر ناشیانه عمل کنید می‌توانید آسیب جدی به صفحه کلید خود وارد کنید.

راهنمای نظافت روزانه‌ کیبورد

اما در کنار این عیوب نباید فراموش کرد که صفحه کلیدهای غشایی یکی از سبک‌ترین کیبوردهای موجود در بازار هستند و علت آن نوع مواد مصرفی در ساخت این کیبورد است که باعث شده به راحتی قابل حمل باشد.

اما صفحه کلیدهای مکانیکال چطور به تایپ شما کمک می‌کنند؟

همانطوری که گفته شد یکی از بهترین‌ ویژگی‌های صفحه کلید مکانیکال این است که حتی با فشاری نیمه کاره به کلیدها، کاراکتر را تایپ می‌کند؛ یعنی شما در حین تایپ کردن سرعت بیشتر و خستگی کمتری را در انگشتان خود تجربه می‌کنید؛ یعنی برعکس صفحه کلید غشایی که باید فشار حداکثری روی دکمه اعمال شود تا کاراکتر مربوط را تایپ کند.

همچنین تعداد غلط‌های املایی شما احتمالا با صفحه کلیدهای مکانیکال کمتر می‌شود زیرا اگر به طور اتفاقی دو کلید را همزمان فشار دهید، صفحه کلید بازهم می‌تواند کاراکترها را به خوبی تایپ کند و این همان ویژگی‌ای است که صفحه کلیدهای غشایی عاری از آن هستند.

اگر می‌خواهید درباره بالا بردن سرعت تایپ خود راه‌کارهای بیشتری بیابید، توصیه می‌کنیم مقاله افزایش سرعت تایپ با ۶ ترفند میانبر را مطالعه کنید.

توی دستت چند انگشت داری؟

تایپ ۲ انگشتی و ۴ انگشتی مبتدی و کُنده. تایپ ده‌انگشتی رو ساده و حرفه‌ای یاد بگیر.

برای شروعِ رایگانِ آموزش اینجا کلیک کن

یک یادآوری مهم

تایپ ده‌انگشتی مهارتی است که همه به آن نیاز داریم. آن را با آسان‌ترین و بهترین روش بیاموزید.

همین الان یادگیری تایپ ده‌انگشتی را شروع کنید!

utype_ir

یوتایپ | آموزش تایپ ده‌انگشتی

در اینستاگرام، کلی مطالب آموزشیِ جالب و مفید برایتان داریم 👇

صفحه ما را ببینید
لوگوی یوتایپ

۳ دیدگاه

محمد جوکار

نسبتا مفید بود
اما به نظرم لزوما کیبوردهای مکانیکال، سرعت رو افزایش نمیدن
بدون در نظر گرفتن خصوصیت‌های جدید و عالی اونها؛
یک: برای دست‌های کوتاه، میتونه اذیت کننده باشه.
دو: صداش گاها آزاردهنده‌ میشه.
سه: به دلیل فاصله‌ بیشترشون از سطح، میتونن دست رو زودتر خسته کنند.
خودم به شخصه با کیبورد لپ‌تاپم میتونم سریع‌تر تایپ کنم. ولی با این مشکل روبرو میشم که نمیشه در یک آن، دو کلید رو زد و گاهی رجوع میکنم به همون کیبورد مکانیکالم.

درنهایت تشکر از مطالب

پاسخ
علی روشن قیاس

واقعا ممنونم بخاطر اطلاعات مفید درباره فرق این دو صفحه کلید

پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *