شیوه صحیح نشستن و حالت درست دست‌ها در هنگام تایپ؛ ارگونومی تایپ

حالت درست دست‌ها در هنگام تایپ کردن

ما روزانه ساعت‌های زیادی را پشت رایانه صرف می‌کنیم و اگر شیوه درست نشستن در پشت رایانه و نحوه صحیح قرارگیری دست‌ها هنگام تایپ کردن و استفاده از رایانه را مراعات نکنیم، استفاده طولانی مدت از رایانه، ما را دچار مشکلاتی در مچ دست‌ها، کمر،‌ گردن و سایر نواحی خواهد کرد. به دانش نحوه‌ی قرارگیری بدن در هنگام فعالیت‌های مختلف، ارگونومی گفته می‌شود. در این مطلب، شیوه صحیح نشستن و موقعیت درست دست‌ها هنگام تایپ یا ارگونومی تایپ را به شما توضیح خواهیم داد.

شیوه درست نشستن پشت رایانه

نحوه صحیح نشستن پشت رایانه

ارتفاع صندلی باید به گونه ای باشد که کف پاها به راحتی روی زمین قرار گیرد و یک زاویه ۹۰ درجه در زانو ایجاد شود، پاها نباید حالت آویزان داشته باشد و وزن پاها نباید زیر ران‌ها بیافتد.

utype_ir

یوتایپ | آموزش تایپ ده‌انگشتی

در اینستاگرام، کلی مطالب آموزشیِ جالب و مفید برایتان داریم 👇

صفحه ما را ببینید
لوگوی یوتایپ

توی دستت چند انگشت داری؟

تایپ ۲ انگشتی و ۴ انگشتی مبتدی و کُنده. تایپ ده‌انگشتی رو ساده و حرفه‌ای یاد بگیر.

برای شروعِ رایگانِ آموزش اینجا کلیک کن

ارتفاع میز باید به گونه ای باشد که وقتی دست‌ها روی میز قرار می‌گیرند، یک زاویه ۹۰ درجه در آرنج ایجاد شود. اگر میز شما بالاتر است، می‌توانید با قرار دادن یک زیرپایی در زیر پاها و افزایش ارتفاع صندلی، این مشکل را برطرف کنید.

صفحه نمایش باید همسح چشم شما یا اندکی پایین‌تر باشد. مانتیور اگر خیلی بالا یا پایین باشد، به گردن و ستون فقرات فشار می‌آید.

موقع نشستن پشت رایانه نه لم بدهید و نه قوز کنید. راست بنشینید. طوری که تنه شما با زمین تقریبا یک زاویه ۹۰ درجه یا کمی بیشتر ایجاد کند و سر و گردن درست روی بالاتنه قرار گیرد و گردن به سمت جلو خم نشود. پشتی صندلی خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که امکان درست نشستن را برای شما فراهم کند.

ویدئوی کوتاه زیر به خوبی نحوه‌ی درست نشستن پشت رایانه و لپتاپ را به شما نشان می‌دهد.