چگونه تایپیست شویم: راهنمای عملی و کاربردی برای یادگیری تایپ سریع

چگونه تایپیست شویم

در دنیای امروز هر کسی به فراخور شغل و حتی برای انجام امور روزانه با کامپیوتر درگیر است. تایپ کردن دیگر منحصر به منشی‌ها و تایپیست‌ها نیست و همه باید بلد باشند تایپ کنند. صرف نظر از این که کجا کار می کنید، چند سال دارید، یا در چه زمینه‌ای مشغول به کار هستید، تایپ سریع و حرفه ای از مهارت هایی است که لازم است بلد باشید. اما چگونه یک تایپیست حرفه ای شویم ؟ در این مقاله مهم‌ترین مهارت‌ها و دانشی که یک تایپیست حرفه ای باید به آن‌ها مجهز باشد، اشاره می‌کنیم. اگر بتوانید همه این موارد را کسب کنید، شما یک تایپیست فوق حرفه‌ای خواهید بود و از رقبا پیشی خواهید گرفت.

اصل اول؛ یک بار برای همیشه، تایپ ده‌انگشتی را یاد بگیرید

خیلی‌ها مدعی هستند که من ده‌انگشتی تایپ نمی‌کنم؛ اما با همین دو انگشت، سرعت تایپم بالا است! اما کسی که مرتب به صفحه کلید زیر دستش نگاه می‌‌کند، هرگز به گرد پای کسی که ده‌انگشتی تایپ می‌کند، نخواهد رسید.

utype_ir

یوتایپ | آموزش تایپ ده‌انگشتی

در اینستاگرام، کلی مطالب آموزشیِ جالب و مفید برایتان داریم 👇

صفحه ما را ببینید
لوگوی یوتایپ

توی دستت چند انگشت داری؟

تایپ ۲ انگشتی و ۴ انگشتی مبتدی و کُنده. تایپ ده‌انگشتی رو ساده و حرفه‌ای یاد بگیر.

برای شروعِ رایگانِ آموزش اینجا کلیک کن

یک تایپیست در هنگام تایپ، نگاهش به مانیتور است نه به صفحه‌کلید!

یک تایپیست حرفه‌ای موقع تایپ کردن، با چشمانش دنبال دکمه‌ها نمی‌گردد و نگاهش به مانیتور است نه به صفحه کلید! تایپ ده‌انگشتی، علاوه بر تأثیر انکارناپذیری که روی افزایش سرعت تایپ شما دارد، باعث می‌شود شما از نگاه به صفحه‌کلید بی‌نیاز شوید و این مسأله به شدت تمرکز شما را حین نگارش و تایپ بالا می‌برد. علاوه بر آن، اگر می‌خواهید در جایی مشغول به کار شوید، کارفرما با دیدن مهارت تایپ ده‌انگشتی شما، احتمال بیشتری دارد که شما را از میان گزینه‌هایی که دارد انتخاب کند؛ چرا که قطعا حرفه‌ای‌تر به نظر خواهید رسید.

لجبازی و تنبلی را کنار بگذارید و یک بار وقت بگذارید و مهارت تایپ ده‌انگشتی را به صورت صحیح و اصولی یاد بگیرید! پس از یادگیری، تا آخر عمر آن را با خود دارید و هیچگاه فراموشش نخواهید کرد. پس ارزشش را دارد.

اما توصیه ما به شما برای یادگیری اصول تایپ ده انگشتی، استفاده از یوتایپ است. یوتایپ نخستین و معتبرترین وبسایت آموزش تعاملی تایپ در ایران است. آموزش تایپ فارسی و انگلیسی در یوتایپ به صورت آنلاین و تعاملی انجام می‌شود و نیاز به نصب هیچ نرم‌افزاری ندارید. می‌توانید همین الان دکمه زیر را کلیک کنید و درس اول را انجام دهید. فقط دو دقیقه زمان لازم دارد و درس در تب جدیدی باز خواهد شد.

هم تایپ ده انگشتی فارسی و هم تایپ ده انگشتی انگلیسی را بیاموزید

برای این که به یک تایپیست حرفه ای تبدیل شوید، علاوه بر فارسی، باید بتوانید انگلیسی را نیز ده انگشتی تایپ کنید. حتی اگر متون کامل انگلیسی تایپ نکنید، همیشه در متون تخصصی فارسی کلمات انگلیسی زیادی وجود دارد. دقت کنید که تایپ ده انگشتی فارسی و تایپ ده انگشتی انگلیسی، دو مهارت جداگانه هستند که باید به صورت مجزا تمرین شوند. ما در یوتایپ هر دو مهارت را به شما یاد می‌دهیم. توصیه ما این است که اول تایپ سریع فارسی را بیاموزید و پس از تسلط نسبی به آن به سراغ یادگیری تایپ انگلیسی بروید.

در Word حرفه‌ای شوید

همه می‌گویند ما ورد را بلدیم! اما پیچیدگی‌ها و اصول اساسی کار با آن را هر کسی بلد نیست. نرم‌افزار Word به عنوان پرکاربردترین نرم‌افزار واژه‌پرداز، گزینه بسیار خوبی برای یادگیری تایپ است.

تایپیست و یادگیری ورد

همه می‌گویند من Word را بلدم. اما...

شما بعد از یاد گرفتن اصول پایه کار کردن با نرم‌افزار ورد، بهتر است صفحه آرایی با ورد را هم یاد بگیرید. به خصوص اگر هدف شما از تایپیست شدن، دورکاری و خوداشتغالی باشد. رسم جداول و نمودارها، هدر و فوتر، پاورقی و پی‌نوشت، شماره صفحه، شماره‌گذاری خودکار عناوین، فهرست مطالب و ... چیزهایی است که یک تایپیست حرفه‌ای باید بتواند از عهده آن برآید. مقاله آموزش صفحه آرایی کتاب و پایان نامه در ورد اصول اساسی صفحه‌آرایی با ورد را رایگان به شما آموزش می‌دهد.

اصول اولیه ویراستاری را بدانید و حین تایپ رعایت کنید

اگرچه سرعت تایپ اهمیت زیادی دارد، ولی نباید باعث شود از رعایت اصول نگارش غافل شوید. بهتر است در همان زمان تایپ اولیه، متن را تمیز تایپ کنید. نگویید بعدا برمی‌گردم و خطاها را درست می‌کنم! برای اطلاعات بیشتر در این زمینه، اینجا را بخوانید. رعایت کردن اصول ویراستاری باعث می‌شود کار نهایی شما یک کار حرفه‌ای و پاکیزه باشد و حداقل نیاز به ویراستاری‌های بعدی را داشته باشد. به خصوص اگر در حال پیاده کردن یک سخنرانی یا مصاحبه هستید، مرتب کردن جملات و تغییر دادن زبان محاوره به نوشتار حین تایپ کردن اهمیت زیادی دارد.

یک تایپیست ماهر باید اصول اولیه ویراستاری را بداند

حتماً حکایت معروف ویرگول را شنیده اید! (بخشش لازم نیست اعدامش کنید!) استفاده نابه‌جا از علائم نگارشی می‌تواند مفهوم یک جمله را به کلی تغییر دهد. استفاده از نشانه‌گذاری‌های درست به هرچه بهتر خوانده شدن متن شما کمک می‌کند. ما در یوتایپ مجموعه مطالب کاملی درباره نشانه گذاری و علائم ویراستاری داریم که می‌توانید مطالعه کنید. یک تایپیست حرفه‌ای باید به طور کلی از املای درست کلمات مطلع باشد، با اصول جدانویسی و چسبیده‌نویسی کلمات آشنا باشد. ساده‌ترین اصل در استفاده از علائم نگارشی این است که همه علامت‌های تکی (مثل نقطه، ویرگول و ...) به کلمه قبل از خود می چسبند و از کلمه بعد از خود با یک فاصله جدا می شود. علامت های جفتی (مثل پرانتز، گیومه و ...) هم از بیرون یک فاصله دارند و به درون می‌چسبند.

استفاده صحیح از نیم فاصله به جای فاصله، یکی از موارد مهمی است که تایپیست باید به آن تسلط داشته باشد. نیم‌فاصله به معنای ایجاد فاصله بخش‌های کلمات دو یا چندبخشی بدون ایجاد فضای خالی در میان آنها است. اهمیت نیم فاصله زمانی مشخص می شود که این کلمات در انتهای سطر قرار می گیرند. در این صورت اگر از نیم فاصله استفاده نکرده باشید، بخشی از کلمه در انتهای یک سطر و بخش دیگر آن در ابتدای سطر بعدی قرار می گیرد. مقاله یوتایپ درباره نیم فاصله فارسی اطلاعات کاملی در این زمینه به شما خواهد داد. در کنار مواردی که گفته شد، آشنایی ابتدایی یک تایپیست به دستور زبان فارسی هم لازم است و باعث می‌شود شیوه درست‌نویسی را بهتر بیاموزد.

صفحه کلید استاندارد فارسی را بشناسید

صفحه کلید استاندارد فارسی، صفحه کلیدی است که مختص زبان فارسی طراحی شده و چینش حروف و کاراکترها در آن، اندکی با صفحه کلید قدیمی رایج در سیستم عامل ویندوز متفاوت است. یک مزیت اصلی این صفحه کلید این است که در همه محیط‌ها می‌توانید با گرفتن Shift+space نیم‌فاصله درج کنید. اگر خود را به تایپ با این صفحه کلید عادت دهید، سرعت، دقت و کیفیت متون تایپ شده شما بهبود خواهد یافت. اطلاعات بیشتر در مورد این صفحه کلید را در مقاله معرفی و فعالسازی صفحه کلید استاندارد فارسی بخوانید.

در تایپ اعداد استاد باشید

بیشتر کسانی که ده انگشتی هم تایپ می‌کنند، زمانی که به یک عدد در متن می‌رسند، مجبور به نگاه به صفحه‌کلید می‌شوند. اما یک تایپیست در سطح پیشرفته، حتی می‌تواند اعداد را نیز ده انگشتی تایپ کند. ما تایپ اعداد ردیف بالای صفحه کلید را در دوره آموزش تایپ فارسی خود پوشش داده ایم. یک دوره ویژه نیز برای تایپ سریع اعداد داریم که مختص قسمت عددی صفحه کلید است.

جای حرکه‌ها، کاراکترها و علائم ویژه روی کیبورد را بدانید

بسیاری هستند که سرعت تایپ مناسبی دارند، اما تا به یک کسره یا فتحه می‌رسند، یا وقتی به یک تای گرد (ة) در متن بر‌می‌خورند، درمانده می‌شوند! یک تایپیست حرفه‌ای باید جای حرکه‌ها، علائم و کاراکتر روی صفحه کلید را بداند. ما در اینجا همه آن‌ها را به شما توضیح داده‌ایم و در دوره‌های آموزش تایپ یوتایپ، تایپ سریع همه این علائم را به شما آموزش می‌دهیم.

سخن آخر

برای این که یک تایپیست حرفه ای بشوید، به مهارت‌های مختلفی نیاز دارید که در این مقاله به برخی از آن‌ها اشاره کردیم. ما در وبسایت یوتایپ کوشیده‌ایم مهارت‌های مورد نیاز یک تایپیست را در یک جا گردآوری کنیم. امیدواریم با ما همراه شوید و در مدت زمانی کوتاه، با پشتکار خودتان، تبدیل به یک تایپیست حرفه‌ای شوید.

توی دستت چند انگشت داری؟

تایپ ۲ انگشتی و ۴ انگشتی مبتدی و کُنده. تایپ ده‌انگشتی رو ساده و حرفه‌ای یاد بگیر.

برای شروعِ رایگانِ آموزش اینجا کلیک کن

۱۸ دیدگاه

Kosar

عالی و مفید بود و می خواستم بپرسم این شغل دور کاری محدودی سنی هم داره یا نه؟ حداقل سن چقدر باید باشه؟

پاسخ
ساینا نجم الدین

تا جایی که اطلاع دارم محدودیت سنی ندارد و همه چیز به راندمان کاری شما بستگی دارد.

پاسخ
یاشار مهبودی

یکی از بهترین اتفاق های زندگیم آشنا شدن با یوتایپ بود :)
حتی همین الان که این متن رو ده انگشتی مینویسم با سرعت حداقل ۴۵ کلمه بر دقیقه، خیلی خوشحالم.
من از ۹۹ با یوتایپ آشنا شدم
و چون مترجم هستم واقعا به این مهارت احتیاج داشتم.
بچه که بودم هر وقت میدیدم یه نفر داره ده انگشتی با کیبورد تایپ میکنه، پیش خودم میگفتم:(اووووووه چه باحال، من که نمیتونم خیلییی سخته) اما الان دیگه بابت تایپ انگلیسی و فارسی خیالم راحته. یه مدته میخوام توسعه وب رو شروع کنم و ثانیه شماری میکنم که بیام دوباره تو بخش تایپ ده انگشتی برای کد نویسی تمرین کنم.
به هر حال بازم ممنون از سایت خوبتون در مقایسه با سایت های دیگه برای تایپ کردن یوتایپ از همه نظر یه سر و گردن بالاتره فقط لطفا در بخش انگلیسی چند تا متن خوب و سطح بالا برای پیشرفته تر ها قرار بدید.

پاسخ
Sara karimi

سلام خیلی هم عالی میشه لطفا اموزش فرمول نویسی رو اونم با گوشی بگید

پاسخ
یوتایپ

سلام،
اپلیکیشن ورد که روی گوشی‌ها نصب می‌شود، امکاناتش همسطح اپلیکیشن وردی که روی کامپیوترهای شخصی نصب می‌شود نیست و امکان فرمول‌نویسی در آن نیست.

پاسخ
Mohamadreza

سلام‌ ببخشید میشه بگین از طریق تایپ‌ده انگشتی میشه منبع درامدی کرد و از چه طریقی میشه و حداقل در امدش چقدره؟)

پاسخ
یوتایپ

بله با تایپ ده انگشتی قطعاً می‌شه به درآمد رسید. اما مقدارش بستگی به تخصص و کیفیت کار شما داره. اما شما علاوه بر تایپ ده انگشتی باید مهارت‌های دیگری هم داشته باشید. اگر قصدتون فعالیت به عنوان تایپیست باشه، باید مواردی که در همین مقاله بهش اشاره کردیم رو هم فرا بگیرید. بعدش می‌تونید در یک شرکت مشغول به کار بشید یا از طریق سایت‌های فری‌لنسری، اینستاگرم و … برای خودتون پروژه بگیرید و انجام بدید.

پاسخ
MOHAmmAD

سلام
خوب هستید
میخواستم بدونم که با خریدن اشتراک مثلا سه ماهه میتونم هم دوره تایپ فارسی و هم انگلیسی رو بگذرونم؟؟!
و باقی دوره ها رو یا نه؟؟!
و اگر که‌ میشه هر کدوم حداقل چند وقت زمان میبره؟؟!

پاسخ
یوتایپ

سلام،
بله شما با یک بار خرید اشتراک به همه دوره های یوتایپ در مدت زمان تعیین شده دسترسی خواهید داشت. زمان مورد نیاز بستگی به نظم و میزان وقتی که می‌ذارید داره. ولی توی سه ماه می‌تونید اصول تایپ فارسی و انگلیسی رو یاد بگیرید.

پاسخ
Fereshteh

خیلی عالیه..ببخشید میشه بگین تو سایت یوتایپ قیمت کامل اموزش تایپ فارسی و انگلیسی و همچنین کلمات چقد میشه؟

پاسخ
یوتایپ

دوست عزیز، قیمت‌ها رو در صفحه ثبت نام می‌تونید ببینید. شما یک اشتراک می‌خرید و به همه درس‌های تایپ فارسی و انگلیسی و اعداد و … دسترسی خواهید داشت.

پاسخ
محمد جعفری

واقعان تشکر می کنم امیدوارم موفق باشید الان که دارم تایپ میکنم یک حس عالی دارم ای کاش همه این مهارت رو یاد بگیرند

پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *