اصول تایپ ده انگشتی: ۶ اصل برای یادگیری تایپ ده انگشتی

اصول تایپ ده انگشتی

تایپ ده انگشتی مهارتی است که سرعت کارایی ما را در حین کار با کامپیوتر به شدت افزایش می‌دهد. تایپ ده انگشتی روش اصولی تایپ با صفحه کلیدهای فیزیکی است. در این روش، ما تقریبا از هر ده انگشت دستان خود برای تایپ کمک می‌گیریم و هنگام تایپ به صفحه‌کلید نگاه نمی‌کنیم. انگشتان ما جای حروف را می‌دانند و بدون این که به جای دکمه‌ها فکر می‌کنیم، می‌توانیم آنچه در ذهن داریم را تایپ کنیم.

اما یادگیری تایپ ده‌انگشتی، اصولی دارد. در این مطلب، ما شما را با اصول تایپ ده انگشتی آشنا می‌کنیم.

utype_ir

یوتایپ | آموزش تایپ ده‌انگشتی

در اینستاگرام، کلی مطالب آموزشیِ جالب و مفید برایتان داریم 👇

صفحه ما را ببینید
لوگوی یوتایپ

توی دستت چند انگشت داری؟

تایپ ۲ انگشتی و ۴ انگشتی مبتدی و کُنده. تایپ ده‌انگشتی رو ساده و حرفه‌ای یاد بگیر.

برای شروعِ رایگانِ آموزش اینجا کلیک کن

اصل اول: اتکا به حافظه عضلانی

مهمترین اصل در تایپ ده انگشتی که آن را از تایپ دو یا چندانگشتی غیرحرفه‌ای متمایز می‌کند، اتکا به حافظه عضلانی است. حافظه عضلانی همان چیزی است که ما هنگام راه رفتن، دوچرخه‌سواری یا رانندگی از آن استفاده می‌کنیم. یعنی وقتی می‌خواهیم راه برویم، دیگر به نحوه حرکت عضلات پا، این که چه زمانی کدام پا باید جلو برود و چه زمانی روی پنجه پا برویم، فکر نمی‌کنیم. شروع به راه رفتن می‌کنیم و بدن ما خودش همه کارها را انجام می‌دهد. شما پس از این که تایپ ده انگشتی را آموختید، این کار وارد این بخش از مغز شما می‌شود و دیگر دکمه‌ها را فراموش می‌کنید. شروع به نوشتن می‌کنید و انگشتانتان خودشان کار خود را می‌دانند!

مردی در حال تمرین تایپ ده انگشتی

اصل دوم: نگاه نکردن به کیبورد هنگام تایپ

بر اساس آنچه در اصل اول گفتیم، شما وقتی راه می‌روید، به پاهای خود نگاه نمی‌کنید. پس هنگام تایپ ده انگشتی نیز نیازی به نگاه به صفحه‌کلید نخواهید داشت. نگاه نکردن به کیبورد، یکی از مهمترین اصول تایپ ده انگشتی است.

پس از این که آموزش تایپ ده انگشتی را به پایان رساندید، انگشتان شما به طور ناخودآگاه جای هر حرف را روی کیبورد می‌دانند و کافی است به آن حرف فکر کنید تا انگشت مربوطه به سمتش حرکت کند. پس دیگر لازم ندارید که جای دقیق آن‌ها را با چشم پیدا کنید.

نگاه نکردن به کیبورد،‌ تمرکز شما را به طرز بسیار محسوسی افزایش خواهد داد و کیفیت کارتان بهتر خواهد شد. چون بخشی از مغز شما آزاد شده است.

اصل سوم: ارگونومی

بعضی از ما ساعت‌های زیادی در روز پشت رایانه هستیم. اگه نحوه درست نشستن، درست تایپ کردن و به طور کلی درست کار کردن را ندانیم، کمردرد،‌ مچ درد و گردن درد به سراغ شما خواهد آمد. ما در مقاله جداگانه ای درباره نحوه درست نشستن و حالت صحیح دست‌ها هنگام تایپ را توضیح داده ایم.

به طور کلی، شما وقتی تایپ ده انگشتی اصولی را یاد بگیرید و آن اصول را مراعات کنید، تا حد زیادی از آسیب‌های جسمی کار با کامپیوتر که ممکن است مچ، کمر یا گردن شما را درگیر کنند، در امان خواهید بود.

اصل چهارم: موقعیت صحیح انگشتان روی کیبورد

یکی از مهمترین اصول تایپ ده انگشتی و شاید مهمترین اصل، موقعیت درست دست و انگشتان روی کیبورد است. برای دانستن موقعیت درست انگشتان در تایپ ده انگشتی، ابتدا باید نام انگشتان و سپس دکمه‌های شاخص و خانه را بشناسیم. در شکل زیر، نام انگشتان را می‌بینید.

نام انگشتان دست برای شروع تایپ ده انگشتی

دکمه‌های شاخص و دکمه‌های خانه روی صفحه کلید

به صفحه کلید رایانه خود نگاه کنید. دو دکمه J و F (ت و ب فارسی) زایده‌های کوچکی دارند. به این دو دکمه، دکمه‌های شاخص می‌گویند. این برجستگی‌ها برای این است که  بدون نگاه به صفحه‌کلید و با حس لامسه‌، این دو دکمه را پیدا کنید. حالا دستان خود را مطابق شکل زیر روی صفحه کلید بگذارید، به طوری که با انگشتان اشاره خود زایده‌های مربوط به دکمه‌های شاخص حروف ت و ب را احساس کنید.

دکمه‌های شاخص و دکمه‌های خانه در تایپ ده انگشتی

حالا ۸ دکمه مربوط به حروف ک، م، ن، ت و ب، ی، س، ش در زیر انگشتان شما هستند. همین اصل در تایپ ده انگشتی انگلیسی نیز حاکم است. در جدول زیر موقعیت انگشتان را بر اساس صفحه کلید فارسی و انگلیسی می‌بینید.

نام انگشتیحرف انگلیسیحرف فارسی
کوچک راست;ک
انگشتری راستLم
وسط راستKن
اشاره راستJت
اشاره چپFب
میانی چپDی
انگشتری چپSس
کوچک چپAش
نحوه انگشت گذاری برای شروع تایپ ده انگشتی

این موقعیت درست انگشتان در زمان تایپ ده انگشتی است و به این دکمه‌های دکمه‌های خانه می‌گوییم؛ چرا که خانه انگشتان شما هستند. شما ابتدا باید بتوانید همین ۸ دکمه را بدون نگاه به صفحه کلید تایپ کنید. با همین ۸ دکمه، می‌توانید کلماتی مانند کلمات زیر را تمرین کنید:

کم نت تن تنب سیب شتک شیب مشت و ...

اما برای تایپ دیگر حروف چه باید بکنیم؟

در تایپ ده انگشتی، هر کدام از انگشتان شما، وظیفه تایپ تعدادی از دکمه‌ها را بر عهده دارد. هر انگشت از دکمه خانه خود بلند می‌شود و دکمه ای را که وظیفه تایپ آن را دارد، فشار می‌دهد و به جای خود باز می‌گردد. در ابتدای یادگیری، این کار را به صورت ارادی و آهسته انجام می‌دهید؛ اما بعدها پس از این که به صورت اصولی و مرحله به مرحله تمرین کردید، تایپ ده انگشتی وارد ناخودآگاه شما می‌شود. ما در یوتایپ، به شما کمک می‌کنیم که تایپ ده‌انگشتی را به صورت گام به گام و اصولی یاد بگیرید.

نمودار موقعیت انگشتان در تایپ ده انگشتی

اصل پنجم: دقت مهمتر از سرعت

دقت از سرعت مهمتر است

بله، تایپ ده انگشتی برای این است که شما سریعتر تایپ کنید. اما اگر پر از غلط باشد چه فایده؟ پس در فرآیند یادگیری تایپ ده انگشتی، همیشه اولویت را به دقت بدهید. سرعت به مرور زمان خود به خود افزایش خواهد یافت. پس هنگام تمرین تایپ ده انگشتی، اصلا عجله نکنید و حواستان به دقت انگشتانتان باشد.

اصل ششم: تکرار، تمرین، تکرار، تمرین

یادگیری تایپ ده انگشتی به یادگیری نواختن یک ساز می‌مانَد. هیچ کسی تا به حال یک شبه تایپ ده انگشتی را یاد نگرفته. پس از یادگیری اصول اولیه تایپ ده انگشتی، بخش اصلی ماجرا تمرین است. ما در یوتایپ، کار تمرین تایپ ده انگشتی را برای شما آسان کرده ایم. به صفحه آموزش تایپ فارسی یا آموزش تایپ انگلیسی بروید و کار خود را از درس اول شروع کنید.

در یادگیری این مهارت اساسی موفق باشید.

توی دستت چند انگشت داری؟

تایپ ۲ انگشتی و ۴ انگشتی مبتدی و کُنده. تایپ ده‌انگشتی رو ساده و حرفه‌ای یاد بگیر.

برای شروعِ رایگانِ آموزش اینجا کلیک کن

۴ دیدگاه

Asra

ممنونم از شما . من تایپ رو با سایت شما تمرین کردم و یاد گرفتم . الان هم اشتراکم رو تمدید کردم تا تایپ مهندسی رو یاد بگیرم و سرعت تایپم رو خیلی ببرم بالاتر
دمتون گرم واقعا
امیدوارم دست به خاک بزنید براتون طلا بشه

پاسخ
سلطانی سلطانی

من خیلی این برنامه یو تایپ را دوست دارم . چون کمک خیلی خوبی را به یادگیری تایپ فارس می کند که از هر نظر به نفع یادگیرنده است . بسیار ممنونم از زحمات شما.

پاسخ
رضا امیراعظمی

سوالم اینه که اشکالی داره گاهی برای بعضی حروف انگشت دیگری رو انتخاب کنیم ؟ و یا چند انگشت کمک یک انگشت کنند به عنوان مثال برای خود من حرف (و) در صفحه کلید استاندارد چاش بر انگیز شده و انگشت میانی دست راستم گاهی خیلی درد می گیره
برام سواله اشکالی داره گاهی با انگشت انگشتری یا حتی اشاره این حرف رو تایپ کنم تا فشار کمتری به انگشت میانی بیاد ؟

پاسخ
یوتایپ

قانون سفت و سختی در این زمینه وجود ندارد. بعضی‌ها در سیستم تایپ خود انگشت دیگری را برای بعضی از حروف انتخاب می‌کنند. البته دردی که از آن صحبت کردید، معمولاً با تمرین و شیوه درست تایپ برطرف می‌شود.

پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *