۱۷ شغلی که در آن تایپ ده انگشتی کاربرد اساسی دارد

17 شغل که تایپ ده انگشتی در آن کاربرد دارد

مهارت‌ها بخشی از هر رزومه هستند که مدیران به آن توجه ویژه‌ای می‌کنند. مثلاً مهارت ارتباط موثر یا ICDL از مهارت‌هایی هستند که در خیلی از رزومه‌ها وجود دارد، اما جای خالی مهارت تایپ ده انگشتی در رزومه‌ها مشاهده می‌شود و اگر در رزومه شما باشد، شک نداشته باشید که این مهارت می‌تواند شما را نسبت به دیگر رقبایتان متمایز کند. در این مقاله، کاربرد تایپ ده انگشتی در مشاغل مختلف را بررسی کرده‌ایم.

ذیل عنوان هر شغل می‌توانید ببینید که تایپ ده انگشتی چطور روی بهره‌وری و درآمد شما تأثیر شگفت‌انگیز خواهد گذاشت.

utype_ir

یوتایپ | آموزش تایپ ده‌انگشتی

در اینستاگرام، کلی مطالب آموزشیِ جالب و مفید برایتان داریم 👇

صفحه ما را ببینید
لوگوی یوتایپ

1- تایپیست ها؛ از تازه کار تا حرفه ای

یک تایپیست معمولی با سرعت تایپ حداقل ۴۰ کلمه در دقیقه می‌تواند به راحتی روی پروژه‌های کوچک و بزرگ کار کند. برخی از افراد نیاز دارند که متون pdf و دست‌نوشته‌ها و عکس‌نوشته‌هایی را تایپ کنند و تغییراتی را روی آن انجام بدهند. بنابراین براحتی می‌توانید از این پروژه‌ها پول به دست بیاورید. اگر به تایپ ده انگشتی انگلیسی وارد باشید، می‌توانید دامنه فعالیت خودتان را گسترش بدهید و مبالغ بیشتری را دریافت کنید.

تایپ پروژه‌های تخصصی شامل عددنویسی، فرمول‌نویسی، نشانه‌گذاری و جداول می‌تواند باعث شود که بتوانید قیمت بالاتری از کارفرما درخواست کنید. برای آنکه بتوانید این کار را بخوبی انجام بدهید، بهتر است اصول صفحه آرایی با نرم افزار ورد و مبانی اولیه Excel را نیز بیاموزید.

2- پیاده‌سازی فایل صوتی یا تصویری با تایپ ده انگشتی

بسیاری از شرکت‌ها یا افراد نیاز دارند که فایل صوتی یا تصویری از یک نشست‌، همایش‌، سمینار و ... را به متن تبدیل کنند. شما در این کار علاوه بر تایپ ده‌انگشتی به مهارت شنیداری قوی هم احتیاج دارید. تایپ ده انگشتی به شما کمک می‌کند آنچه را می‌شنوید به سرعت تایپ کنید. درباره کنفرانس‌های علمی و تخصصی و یا پزشکی احتمالاً احتیاج دارید که با یک سری از اصطلاح‌ها یا مفاهیم آشنا باشید، بنابراین می‌توانید از قبل مقداری در حوزه تخصصی مورد نیازتان کمی تحقیق و مطالعه کنید یا از یک کارشناس در این حوزه بخواهید متن شما را بازبینی کند.

3- کاربرد تایپ ده انگشتی در ورود اطلاعات یا دیتا انتری

یکی از مشاغلی که می‌توانید با آن کسب درآمد کنید، ورود اطلاعات است. ورود اطلاعات ممکن است در بستر برنامه‌های word یا excel باشد و یا کارفرما از شما بخواهد که اطلاعات محصول یا یک مقاله را در سایت یا بلاگ بارگزاری کنید. هرچقدر سرعت شما در ورود اطلاعات بیشتر باشد، می‌توانید پروژه‌های بیشتری بگیرید و درآمد بیشتری نیز کسب کنید. در زمینه ورود اطلاعات، دقت کاربر بسیار اهمیت دارد. زیرا هر اشتباهی در تایپ داده‌ها یا مقادیر، ممکن است نتایج کاملاً متفاوتی ایجاد کند. لیست‌های حقوق و دستمزد، ساعت کاری، صورت‌ وضعیت‌های انبار، همگی از لیست‌هایی هستند که برخی شرکت‌ها نیاز دارند تا فردی برای سامان‌دهی آنها کمک کند.

کاربرد تایپ ده انگشتی در ورود اطلاعات

4- مترجمی: کاربرد تایپ ده انگشتی در ترجمه

مترجمی را درنظر بگیرید که متون ترجمه شده خود را ابتدا دست‌نویس می‌کند و سپس باید از میان بسیاری خط‌خوردگی و دوباره‌نویسی، متن نهایی را برای تایپ به دیگران بسپارد و یا خودش آن را با روش تایپ غیراصولی و کُند، تایپ کند. در مقایسه با آن، مترجمی که متن را می‌خواند و آنچه را در ذهن دارد بلافاصله و با سرعت تایپ می‌کند.

مشخص است که خروجی مترجم دو کیفیت بهتری دارد. زیرا تمام تمرکز مترجم روی متنی است که در ذهن دارد و نیازی نیست که برای پیدا کردن جای حروف مدام به صفحه کلید نگاه کند.

5- کاربرد تایپ ده انگشتی در حرفه ویراستاری

گسترش تولید محتوا و افزایش توجه عموم مردم به آن سبب شده نیاز به ویراستاران در اصلاح املای کلمات، نشانه‌گذاری و درست‌نویسی بیش از پیش احساس شود. ویراستار باید بتواند علاوه بر مهارت در نگارش و درست‌نویسی، تایپیست خوبی هم باشد؛ زیرا، باید دقت کافی برای اصلاح و جایگزینی جملات داشته باشد و روی تایپ کردن کلمات و جملات تمرکز داشته باشد تا بدون هیچ اشکالی این کار را انجام بدهد. از طرفی در دنیای امروزی سرعت بالای انجام و تحویل کارها بسیار اهمیت دارد و این تأکیدی بر کاربرد تایپ ده انگشتی در حرفه ویراستاری است.

6- کاربرد تایپ ده انگشتی در برنامه نویسی

کاربرد تایپ ده انگشتی در برنامه نویسی

کاربرد تایپ ده انگشتی در برنامه نویسی واضح است. زیرا این کار به برنامه نویسان اجازه می‌دهد که همه تمرکزش را روی نوشتن و آنالیز کدهایش بگذارد. هر برنامه‌نویسی می‌داند که اگر بخواهد فکر کردن را متوقف کند و بخواهد علامت کاما، سمی‌کالن یا کروشه را روی صفحه کلید پیدا کند، احتمال آن وجود دارد که کدی را که در ذهن داشته فراموش کند.

ما در یوتایپ علاوه بر فارسی و انگلیسی، دوره تایپ ده انگشتی ویژه برنامه نویسان را هم داریم که در آن تایپ ده انگشتی علائم و کاراکترهای ویژه را به شما آموزش می‌دهیم.

7- خبرنگاری

یک خبرنگار چیره‌دست باید بتواند:

  • بدون نگاه به صفحه کلید،‌ مطالبی را که در یک گزارش، مصاحبه یا کنفرانس می‌شنود تایپ کند.
  • در اسرع وقت فایل‌های صوتی ضبط شده را پیاده کند.
  • وقتی خبری به دستش می‌رسد بلافاصله آن را تدوین کند و یا گزارشات میدانی خود را مکتوب کند.

زمان، در کار روزنامه‌نگاری برای تدوین فوری خبرها و ارسال آن برای چاپ بسیار اهمیت دارد. هر خبری ممکن است با گذر یک یا چند ساعت، دیگر فاقد اهمیت اولیه باشد. بنابراین فکر می‌کنم تا همینجا مشخص شده است که هر خبرنگار باید مهارت تایپ ده‌انگشتی را بلد باشد تا از قطار سریع انتشار اخبار جا نماند.

8- کاربرد تایپ ده انگشتی معلمی و تدریس

زمانی میز کار معلم‌های ما به همان تخته‌سیاه و گچ‌های سفید و رنگی ختم می‌شد. سوالات امتحان از روی متن دست‌نویس شده معلم، در دستگاه پلی‌کپی تکثیر می‌شد و معلم باید طراحی برگه امتحان را  با ‌نهایت دقت انجام می‌‌داد که هیچ کلمه‌ای ناخوانا یا خط‌خورده روی برگه نباشد. اما امروزه با نفوذ کامپیوترها در مدارس، سوالات امتحانی و جزوات مربوط به تدریس به صورت تایپ شده به دست دانش‌آموزان و دانش‌جویان می‌رسد.

با گسترش تدریس آنلاین رشته‌ها و دروس مختلف، مدرسان و اساتید بسیاری نیاز به تایپ متون خود دارند. هرکدام از این افراد اگر تایپ ده‌انگشتی را بلد باشند به راحتی می‌توانند با سرعت جزوات، سوالات و متن‌های مورد نیاز خود را تایپ کنند و اشکالات احتمالی را بدون دردسر و یا نیاز به دوباره‌نویسی برطرف کنند.

9- بازاریابی محتوایی

کلمات، نقطه آغازین تولید هر محتوایی هستند. هر نویسنده محتوایی باید بتواند نیازها و هدف‌های خودش را شناسایی کند، استراتژی تنظیم کند و بعد اقدام به تولید محتوا کند.

سریع تایپ کردن ایده‌ها و اقدامات می‌تواند به یک نویسنده کمک کند که منسجم‌تر عمل کند و ایده‌ای را از دست ندهد. بنابراین لازم است که هر دیجیتال مارکتر یا تولید کننده محتوایی تایپ ده انگشتی را بلد باشد تا شکل دیگری از حرفه‌ای بودن خودش را به دیگران نشان بدهد.

کسب درامد از نویسندگی محتوا با تایپ ده انگشتی

10- منشی‌ یا مدیر دفتر

منشی‌ها باید بتوانند چندکار را به طور همزمان انجام بدهند، در مدیریت زمان توانمند باشند و بدانند که چه کاری را در چه زمانی باید انجام بدهند.

یکی از ساده‌ترین کارهایی که هرکس از یک منشی انتظار دارد، تایپ کردن نامه‌های داخلی و اداری یا اسناد دیگر است. بنابراین همینجا مشخص است که چرا یک منشی به تایپ ده‌انگشتی در کنار دیگر مهارت‌هایش احتیاج دارد. این مهارت باعث می‌شود که بتواند سریع‌تر کارهایش را انجام بدهد و وقت بیشتری برای مدیریت دیگر کارها داشته باشد.

11- سندنویس

در دفاتر اسناد رسمی موقعیتی شغلی‌ای به نام سندنویس وجود دارد. این افراد در گذشته، اسناد قانونی را دست‌نویس می‌کردند اما در سال‌های اخیر باید اسناد را تایپ و نگهداری کنند. با توجه به حجم بالای اسناد در دفاتر اسناد رسمی، از ازدواج و طلاق گرفته، تا خرید و فروش و نقل و انتقال ملک و ماشین و ... هر سندنویس باید بتواند به اندازه کافی در تایپ این اسناد سریع عمل کند و این کار را دقیق انجام بدهد چون دقت در تایپ این اسناد بسیار اهمیت دارد و هر اشتباهی می‌تواند یک دعوی حقوقی ایجاد کند.

12- پرستاری و پزشکی

امروزه پرونده‌های پزشکی بیماران در بسیاری از مطب‌ها، کلینیک‌ها و به صورت الکترونیکی نگهداری می‌شوند و شرح‌حال بیماران تایپ و ذخیره می‌شود. حذف شدن دفترچه‌های‌ بیمه و الکترونیکی شدن نسخه‌ها نیز نشان می‌دهد که پزشکان بزودی بیش از پیش به این مهارت نیاز پیدا خواهند کرد. زیرا بهتر است پزشک در حین نوشتن خلاصه پرونده، شرح‌حال و یا نسخه بیمار، تمرکز کافی برای تشخیص بیماری و یا تجویز داروهای مناسب بیمار داشته باشند و نیازی نداشته باشند که برای پیدا کردن حروف و تایپ کردن کلمات به دردسر بیفتند.

13- رونویسی پزشکی

حتما وقتی به سونوگرافی مراجعه کرده‌اید، متوجه شده‌اید که غیر از پزشک متخصص، یک دستیار در کنار او حضور دارد. او اصطلاحات و ارقام به دست آمده و مشاهده شده در پروسه سونوگرافی را که توسط پزشک بازگو می‌شود تایپ می‌کند. در نهایت یک برگه پرینت شده از آن اطلاعات را به شما می‌دهد. یک تایپیست سونوگرافی اگر به تایپ ده‌انگشتی مسلط باشد، در مدت زمان کمی می‌توانند اطلاعات بیمار را به‌درستی تایپ کنند. همه ما بخوبی می‌دانیم که یک اشتباه کوچک در تایپ چنین چیزهایی ممکن است به قیمت جان و زندگی یک بیمار تمام شود. بنابراین اگر برای چنین شغلی تقاضای کار کرده‌اید، مطمئن باشید که اگر تایپ ده‌انگشتی در رزومه شما باشد، نسبت به سایر رقبا برتری خواهید داشت و در استخدام شما تردید نخواهند کرد.

14- حسابداری

شاید به ذهنتان نرسد که تایپ ده انگشتی در حسابداری هم کاربرد دارد. زیرا اینطور فکر می‌کنید که تمامی آنچه در حسابداری با آن سر و کار داریم تنها اعداد هستند و مگر تایپ کردن اعداد تنها با 10 کلید، دیگر نیاز به تایپ ده انگشتی دارد؟ خب، شاید ندانید اما تایپ اعداد هم روش خاص خودشان را دارند، بنابراین یک حسابدار چیره‌دست هم می‌تواند با آموزش تایپ سریع اعداد، سرعت خودش را بالا ببرد و از طرفی میزان دقت خود را افزایش بدهد. این مهارت می‌تواند در استفاده از ماشین‌حساب هم به حسابدارن کمک بسیاری کند. فراموش نکنید که تایپ غیر اصولی اعداد ممکن است سبب شود که عددی را نادرست وارد کنید و این کار می‌تواند نتایج بدی را برای حسابرسی دفاتر و مالیات‌ها به جای بگذارد.

15- مشاغل باجه‌ای (بانک، پست، پیشخوان، پلیس + ۱۰ و …)

شاید دیده اید که گاهی ارباب رجوع‌ها پشت یک باجه صف کشیده اند و فرد متصدی با سرعت لاک‌پشتی مشغول وارد کردن نام و شماره ملی و آدرس افراد در سیستم است…

اگر شغلی دارید که نیازمند ورود اطلاعات افراد و یا نهادها به سیستم و یا جستجوی اطلاعات آن‌ها هستید، تایپ ده انگشتی برای شما یک ضرورت است. تایپ ده‌انگشتی سرعت کار شما را دگرگون می‌کند! علاوه بر این، شما با یادگیری تایپ ده انگشتی هم خودتان حین کار فشار و استرس کمتری متحمل می‌شوید و هم مراجعین شما کارشان سریع‌تر انجام خواهد شد و حس بهتری از شما خواهند گرفت و این حس را متقابلا به شما هم برخواهند گرداند.

16- تایپ ده‌ انگشتی؛ مهارتی برای همه دانش آموزان و دانشجویان

اگر بخواهیم عنوان «دانش‌آموز» و «دانشجو» را یک شغل درنظر بگیریم، چندان دور نیست که ادعا کنیم هر دانش‌آموز و دانشجویی به تایپ ده‌انگشتی نیاز دارد. به خصوص پس از شیوع کرونا و غیرحضوری شدن کلاس‌ها، این نیاز بیشتر احساس شد. تایپ کردن تحقیق‌ها، جزوات،‌ پایان‌نامه و ... می‌تواند از شما دانش آموز و دانشجویی بسازد که در نظر استادان و دیگر هم‌کلاسی‌ها حرفه‌ای تر به‌نظر برسد. از طرفی بار هزینه‌های اضافی تایپ و ویراستاری را از روی دوش شما برمی‌دارد.

به علاوه، یاد گرفتن تایپ ده‌انگشتی می‌تواند در زمان دانشجویی برای شما راه کسب درآمد هم باشد. مطمئن باشید اساتید و هم‌دانشگاهی‌های شما از اینکه کار تایپ متونشان سریع و بی‌نقص انجام شود، استقبال خواهند کرد.

کسب درامد از تایپ ده انگشتی

17- هر شغلی که با کامپیوتر سر و کار دارد

یک بار دیگر مشاغلی را که در این مقاله ذکر شد مرور کنید، اگر بخوایم منصف و رو راست باشیم باید بگوییم تایپ ده‌انگشتی در هر شغلی که با کامپیوتر سر و کار دارد، کاربرد دارد. پس سعی نکنید که یاد گرفتن این مهارت را به تعویق بیندازید.

چطور یاد بگیرم؟

ما در وبسایت یوتایپ این مهارت را به شما آموزش می‌دهیم. آموزش تایپ ده انگشتی در یوتایپ حالت تعاملی دارد و شبیه یک بازی است. همین الان درس‌های رایگان آموزش تایپ ده انگشتی فارسی یا تایپ ده انگشتی انگلیسی را امتحان کنید.

توی دستت چند انگشت داری؟

تایپ ۲ انگشتی و ۴ انگشتی مبتدی و کُنده. تایپ ده‌انگشتی رو ساده و حرفه‌ای یاد بگیر.

برای شروعِ رایگانِ آموزش اینجا کلیک کن

۳ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *