تایپ ده‌ انگشتی برای برنامه نویسان. آیا لازم است؟

تایپ ده انگشتی برای برنامه نویسان

تایپ ده‌ انگشتی برای برنامه نویسان. چنین چیزی لازم است؟ برنامه‌نویسان یک جامعه دیوانه واقعی هستند. تمام سرویس‌هایی که امروز روی موبایل و کامپیوترتان می‌بینید و البته تمامی سرویس‌های اتوماتیک فعلی در دنیا از زیر دست آن‌ها بیرون آمده. به همین دلیل برنامه‌ نویسان حسابی به خود می‌نازند و البته حق هم دارند. احتمالا اگر با سرچ گوگل به این صفحه آمده‌اید یا برنامه‌نویس هستید یا دوست دارید برنامه‌نویس باشید. خب! این مطلب برای شماست و قرار است خیلی ساده و کوتاه توضیح دهد چرا شما حتما و حتما به تایپ ده‌انگشتی نیاز دارید. با یوتایپ همراه باشید.

برنامه نویسان جامعه‌ای هستند که بهترین‌ها را دنبال می‌کنند. سعی می‌کنند بهترین پاسخ‌ها را پیدا کنند. سعی می‌کنند کوتاه‌ترین پاسخ‌ها را کشف کنند و همیشه دوست دارند کارشان را تر و تمیز انجام دهند. از این بابت بسیار شبیه قاتلان حرفه‌ای هستند: کوتاه، سریع و تمیز.

utype_ir

یوتایپ | آموزش تایپ ده‌انگشتی

در اینستاگرام، کلی مطالب آموزشیِ جالب و مفید برایتان داریم 👇

صفحه ما را ببینید
لوگوی یوتایپ
لئون حرفه ای

و این‌جاست که برای حرفه‌ای شدن در برنامه‌نویسی سعی می‌کنند هرچیز خوبی که لازم است را یاد بگیرند. «رشد شخصی»، «برنامه‌ریزی»، «اقتصاد فردی» و ... . اما برنامه‌نویسان بزرگ دنیا چیزی را می‌دانند که شاید بعضی برنامه‌نویسان خیلی به آن اهمیت ندهند: «تایپ ده‌انگشتی».

کد نویسی

اگر وبلاگ یوتایپ را خوانده باشید و یا سری به دوره‌های آموزشی ما زده باشید، حتما با فواید تایپ ده‌انگشتی آشنا هستید. اگر آشنا نیستید هم خیلی کوتاه عرض کنیم که تایپ ده‌انگشتی شما را حداقل دو برابر سریع‌تر می‌کند، تمرکز شما را بالا می‌برد و باعث می‌شود که در طول کد زدن و تایپ‌کردن به کیبورد نگاه نکنید. شاید می‌گویید که برنامه‌نویسی که فقط تایپ کردن نیست و برنامه نویس که تایپیست نیست. از این‌جا به بعد نکاتی را می‌گوییم که واضح و مبرهن شما را قانع خواهد کرد که اولین قابلیتی که باید هرچه سریع‌تر فرابگیریدش، تایپ ده‌انگشتی است.

مسئله فقط تند تایپ کردن نیست، مسئله تند فکر کردن است

اشتباه رایجی که میان مردم و خصوصا برنامه‌نویسان وجود دارد این است که فکر می‌کنند تنها مزیت تایپ ده‌انگشتی، کمک به سرعت تایپ‌کردن است. درست است، تایپ ده‌انگشتی به افزایش سرعت تایپ کمک می‌کند؛ اما مهم‌ترین مسأله این است که تایپ ده‌انگشتی به خاطر همزمانی‌اش با فکر شما، باعث می‌شود سریع‌تر فکر کنید. چگونه؟ معمولا ما به خاطر تایپ غیراستاندارد یا دو انگشتی که روشی غیراصولی‌ست، از سرعتی که ذهن ما می‌اندیشد عقب می‌افتیم. یعنی ناچاریم که ذهن خودمان را با سرعت تایپمان یکسان کنیم و نتیجه چیست؟ عقب می‌افتیم. ذهن ما بسیار سریع‌تر از انگشتان ما عمل می‌کند و تنها راه جبران این عقب‌افتادگی تایپ ده‌انگشتی‌ست.

تایپ ده‌انگشتی به ما کمک می‌کند همان‌طور که فکر می‌کنیم کُد بزنیم و جلو برویم. دیگر یک غلط ناشی از تایپ غیراصولی جلوی ما را نمی‌گیرد و یک اشتباه که از نگاه ما به کیبورد پیش آمده، کدها و کلمات بعدی را از ذهن ما پاک نمی‌کند. این یکی از بزرگ‌ترین حُسن‌های تایپ ده‌انگشتی‌ست.

موس کم‌تر، سرعت بیش‌تر

حرفه‌ای‌ها به خوبی می‌دانند که هرچه کم‌تر از موس استفاده کنند، در کارشان با کامپیوتر سرعت بالاتری خواهند داشت. دلیلش هم بسیار روشن است. هنگامی که شما مشغول به یک وسیله باشید و روش استفاده از یک وسیله را برای طراحی فرآیند کار و بهره‌وری‌تان به کار بگیرید، سرعت شما بسیار بالاتر خواهد بود. به همین دلیل است که استفاده از کلیدهای میانبر یا همان شورتکات‌ها میان حرفه‌ای‌ها مرسوم است. اگر دقت کرده باشید، حرفه‌ای‌ها برای هر دستور، دست به موس نمی‌شوند و با موش‌موشک‌ بازی نمی‌کنند. آن‌ها همه‌چیز را روی کیبورد خود مدیریت می‌کنند و هرچه کم‌تر سراغ یک وسیله‌ اضافی بروید، سرعت شما در کُد زدن بالاتر خواهد رفت.

برنامه نویسی در حال تایپ ده انگشتی

من سبک فعلی‌ام را دوست دارم! من مامانمو می‌خوام!

لوکاس سوآرز برنامه‌نویس مطرح می‌گوید:

آن‌هایی که به سبک همیشگی‌شان دلبسته‌اند شبیه بچه‌هایی هستند که نمی‌خواهند از اسباب‌بازی قدیمی‌شان دل بکنند و دائم مامان‌شان را صدا می‌زنند.

لوکاس سوآرز، برنامه‌نویس

می‌دانم! کمی تُند رفته اما فحوای کلامش درست است. در واقع آقای لوکاس می‌خواسته به ما پیشنهاد کند که از محدوده امن  یا Safe Zone خودمان بیرون بزنیم و برای رسیدن به نقطه‌ای بالاتر و حرفه‌ای‌تر در کارمان، سبک‌های قدیمی که به آن‌ها عادت داریم را برای همیشه کنار بگذاریم. البته این را بگوییم که جناب سوآرز این مثال را دقیقا برای تایپ ده‌انگشتی زده است. او معتقد است که ما همیشه برای تغییردادن روشی که با آن راحت هستیم، سخت می‌گیریم. و جدا به هر برنامه‌نویسی پیشنهاد کرده که تایپ ده‌انگشتی را درنظر بگیرد. او پیشنهاد کرده که با تایپ ده‌انگشتی «سیم‌پیچی حافظه عضلانی‌»مان را عوض کنیم و یک نسخه‌ حرفه‌ای‌تر و به‌روزتر جایگزینش کنیم. یعنی «تایپ ده‌انگشتی».

با تایپ ده ‌انگشتی، برنامه نویس حرفه‌ای به نظر برسید

تا به حال کسی که تایپ را ده‌انگشتی فراگرفته دیده‌اید؟ فردی که به کیبورد نگاه نمی‌کند، سریع‌ تایپ می‌کند و انگشتانش مثل یک ماشین‌تایپ با سرعت‌ بالا، حروف و کلمات را تایپ می‌کند. تایپ ده‌انگشتی باعث می‌شود شما حرفه‌ای‌تر به نظر برسید. البته هر زمان که تایپ ده‌انگشتی را فرا بگیرید، خواه‌ناخواه متخصص‌تر خواهید بود، اما اگر بخواهیم فقط به شکل ظاهری هم بسنده کنیم، شما برنامه‌نویس خیلی خیلی جذاب‌تری به نظر خواهید رسید.

آیا واقعا فکر می‌کنید، در یک مصاحبه شغلی، داشتن مهارت تایپ ده انگشتی، روی ذهن و نظر کارفرما بی‌تأثیر است.

فکر کنید در یک مصاحبه شغلی از شما بخواهند پشت سیستم بنشینید و چند خطی کد بزنید. آیا واقعا فکر می‌کنید در چنین شرایطی، داشتن مهارت تایپ ده انگشتی، روی ذهن و نظر کارفرما بی‌تأثیر است.

متمرکز باشید، مثل یک برنامه‌نویس ارشد

یک مطالعه منتشر شده در مجله Computer Assister Learning نشان می‌دهد که یادگیری تایپ ده‌انگشتی با کاهش میزان بار حافظه کاری مورد نیاز برخی فعالیت‌های فکری، جریان ذهنی را بهبود می‌بخشد. این یکی از معتبرترین نشانه‌هایی‌ست که نشان می‌دهد شما با فراگیری تایپ ده‌انگشتی، اعصاب راحت‌تری هم خواهید داشت و تمرکز فکری‌تان هنگام تایپ بسیار بسیار معطوف به کُد زدن خواهد بود.

تایپ ده‌انگشتی به ذهن شما اجازه می‌دهد که در فرآیندی شبیه به مدیتیشن، کار خود را پیش ببرید. و در هنگام کار به هیچ چیز جز کار فکر نکنید. همین فرآیند باعث آغاز کار عمیق در ذهن شما خواهد شد و نه تنها سرعت و کیفیت کاری‌تان بالاتر خواهد رفت، بلکه در هنگام کار و کُد زدن، حال متمرکزتری را تجربه خواهید کرد. این یکی از چیزهایی‌ست که اهمیت تایپ ده‌ انگشتی برای برنامه‌نویسان را هرچه بیشتر آشکار می‌کند.

تنها در ۲۱ روز

تحقیقات علمی ثابت می‌کند ذهن برای فراگرفتن و ذخیره‌کردن یک فرآیند جدید، به ۲۱ روز زمان نیاز دارد. در مورد تایپ ده‌انگشتی هم دقیقا همین‌طور است. ممکن است در چند روز اول خیلی تند به نظر نیایید. اما هر روز که جلوتر می‌روید، خودتان هم به چیزی که فرامی‌گیرید بیشتر علاقه‌مند می‌شوید و بیشتر لذت خواهید برد. طبیعتا به عنوان برنامه نویس، تایپ ده انگشتی انگلیسی برای شما یک پیش نیاز است.

ما در یوتایپ، دوره‌ای برای آموزش تایپ ده انگشتی ویژه برنامه نویسان طراحی کرده ایم. با شرکت در دوره تایپ‌ ده‌انگشتی برای برنامه‌نویسان، می‌توانید به طور اختصاصی تایپ ده‌انگشتی برای کُد زدن را یاد بگیرید. و با روزی ۱۵ دقیقه تمرین، خود را وارد فرآیند معجزه‌آسای یادگیری تایپ ده‌انگشتی بکنید. درس‌های اولیه ما رایگان است. توصیه می‌کنم همین الان یک درس را امتحان کنید. اگر هم الان روی موبایل این مقاله را می‌خوانید. پشت لپتاپتان بنشینید و بیایید به آدرس utype.ir.

چرا از واژه «معجزه‌آسا» استفاده کردیم؟ Damian Krystkiewicz وبلاگ‌نویس و برنامه‌نویس معروف خود را در معرض یادگیری تایپ ده‌انگشتی قرارداده و تجربیات خود را روی وبلاگش منتشر کرده است. او پس از ۲۱ روز نوشته:

«فوق‌العاده است! همین است! حس می‌کنم معجزه رخ داده است!».

او در این مقاله، تایپ ده انگشتی را اولین نکته از ۹ نکته‌اش برای بهبود کارایی توسعه‌دهندگان نرم‌افزار معرفی کرده است. این است معجزه تایپ ده‌ انگشتی برای برنامه‌نویسان.

توی دستت چند انگشت داری؟

تایپ ۲ انگشتی و ۴ انگشتی مبتدی و کُنده. تایپ ده‌انگشتی رو ساده و حرفه‌ای یاد بگیر.

برای شروعِ رایگانِ آموزش اینجا کلیک کن

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *