ابزارهایی رایگان برای ویراستاری و غلط‌یابی متن فارسی

معرفی ابزارهای رایگان برای ویراستاری و غلط یابی متن فارسی

برای بسیاری از تولیدکنندگان محتوا، نویسندگان، روزنامه‌نگاران و اقشار فرهیخته جامعه، درست‌نویسی چیزی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت. ملانقطی‌های امروزی، سرِ کوچک‌ترین غلط‌ها از راه می‌رسند و به ما پیش‌نهادهایی برای درست‌نویسی ارائه می‌دهند. همین خودِ ما در یوتایپ! اگر سری به پایگاه دانش بزنید، می‌بینید که تازه‌ترین روایت‌ها از درست‌نویسی فارسی را به شما پیش‌نهاد می‌کنیم تا بتوانید زیباترین نگارش ممکن را داشته باشید. این مسئله یکی از چیزهایی‌ست که فرق واقعی یک «بی‌سواد» از یک «باسواد» را مشخص می‌کند؛ درست‌نویسی.

در این یادداشت می‌خواهیم ابزارهایی آنلاین و رایگان معرفی کنیم که به شما در تصحیح، ویراستاری و غلط‌یابی املایی نوشته‌هایتان، کمک فراوان می‌کند. با یوتایپ همراه باشید. در ضمن اگر دل‌تان می‌خواهد که در تایپ فارسی هم صحیح و حرفه‌ای عمل کنید، پیش‌نهاد می‌کنیم سری به دوره‌ تایپ فارسی ده انگشتی بزنید که شما را در این طریقت ذهنی یاری می‌کند. این شما و این ابزار ویراستاری آنلاین و غلط‌یابی رایگان.

utype_ir

یوتایپ | آموزش تایپ ده‌انگشتی

در اینستاگرام، کلی مطالب آموزشیِ جالب و مفید برایتان داریم 👇

صفحه ما را ببینید
لوگوی یوتایپ

پینگو؛ ابزار آنلاین ویراستاری

این ویراستار آنلاین که خود را ابزاری جامع و تخصصی معرفی می‌کند، موتور تشخیص خود را با آخرین پیش‌نهادهای فرهنگستان زبان فارسی یکی کرده است و غلط‌های املایی و نگارشی شما را به طور کامل برطرف می‌کند. این ویراستار فضای بسیار ساده‌ای دارد و به شما در اصلاح بسیاری از مشکلات دستوری و نگارشی، کمک می‌رساند. به عنوان مثال تمام اعداد انگلیسی را در متن فارسی به فارسی برمی‌گرداند. نویسه‌های عربی را به زبان فارسی اصلاح می‌کند و بسیار هم در مورد رعایت نیم‌فاصله‌ها دقیق است. همین‌طور می‌تواند در تنظیم فواصل و نشانه‌گذاری‌های آکولاد،‌ پرانتز و کروشه به شما یاری برساند. در تستی که ما روی این ابزار آنلاین انجام دادیم، این ویراستار آنلاین نمره قابل قبولی گرفت.

ینگو؛ ابزار آنلاین ویراستاری

ویراست‌لایو؛ یک غلط‌یاب حسابی!

اگر به دنبال ابزار ویراستاری آنلاین و غلط‌یابی رایگان هستید، ویراست‌لایو چیزی بیشتر از یک ویراستار آنلاین است. این موتور هوشمند، به شما کمک می‌کند که بتوانید بسیاری از مشکلات نگارشی و املایی‌تان را رفع کنید. این وبسایت مثل یک معلم سخت‌گیر، تمامی مشکلات نگارشی شما را با رنگ‌های قرمز و زرد جدا می‌کند تا هنگامی که به رفع آن‌ها اقدام کنید. نکته‌ مثبتی که این وبسایت دارد، پیشنهادهای هوشمندی‌ است که به جای غلط‌های شما، پیش روی شما می‌گذارد. شما می‌توانید با پیشنهادهای هوشمند این ویراستار آنلاین، تمامی مشکلات نگارشی‌تان را از سر بگذرانید.

اگر به دنبال ابزار ویراستاری آنلاین و غلط‌یابی رایگان هستید، ویراست‌لایو چیزی بیشتر از یک ویراستار آنلاین است.

این ویراستار همچنین قابلیت تبدیل متن «فینگلیش» و «محاوره» را به متن استاندارد فارسی فراهم کرده است. یکی دیگر از امکانات جالبی که این وبسایت در اختیار کاربرانش می‌گذارد، تبدیل خط فارسی به خط تاجیکی‌ست. از آن‌جایی که هردوی این کشورها به زبان فارسی صحبت می‌کنند اما از خطوط متفاوتی استفاده می‌کنند، این وب‌سایت برای ارتباط با مردم تاجیکستان هم به ما پیشنهاد تازه‌ای ارائه کرده است! علاوه بر همه‌ی این خدمات؛ ویراست‌لایو یک افزونه برای گوگل کروم هم دارد که می‌تواند متن‌های آنلاین شما را به صورت برخط، تصحیح و ارائه کند.

ویراستیار؛ افزونه جامعی برای وُرد

ویراستیار یکی از قدیمی‌ترین و کامل‌ترین ویراستارهای تحت ورد است. بسیاری از ویراستاران، روزنامه‌نگاران و نویسنده‌ها با این ابزار آشنا هستند. این ابزار خدمات بسیار زیادی را در بستر نرم‌افزار وُرد به صورت رایگان ارائه می‌دهد. خدماتی مثل اصلاح نویسه‌های متن، تصحیح فاصله‌گذاری، پیش‌پرداز املایی متن، تبدیل اعداد انگلیسی به فارسی و بسیاری خدمات دیگر.

ویراستیار یکی از قدیمی‌ترین و کامل‌ترین ویراستارهای تحت ورد است.

اگر برای تایپ‌کردن از نرم‌افزار وُرد -فرقی نمی‌کند کدام نسخه- استفاده می‌کنید؛ ویراستیار می‌تواند تا همیشه وظیفه حل مشکلات نگارشی و املایی شما را به طور کامل به دوش بکشد. ویراستیار برای یک نویسنده، تولیدکننده محتوا، روزنامه‌نگار و هر کسی که برایش مهم است تا صحیح‌ترین نگارش را داشته باشد، از نان شب هم واجب‌تر است. (نگاه کنید به مقاله ۱۷ شغلی که تایپ ده انگشتی در آن کاربرد اساسی دارد)

یکی دیگر از نکات خوب ویراستیار، آپدیت‌های کلمه‌ای مداوم خود است. کلمات تازه‌ای مثل کرونا، کووید-۱۹ و بسیاری کلمه دیگر، به کتابخانه این ویراستار تحت ورد اضافه شده‌اند.

ویراستاران؛ برای ویراستاران

ویراستاران یکی دیگر از نرم‌افزارهای برخط یا آنلاین فارسی برای تصحیح غلط‌های نگارشی‌ و املایی‌ست. نکته‌ای که ویراستاران را از سایر موتورهای ویراستاری دیگر متمایز می‌کند این است که در وبسایت این ویراستار، آموزش‌ها و کارگاه‌هایی برای تمرین نگارش فارسی قرار داده شده که می‌تواند به بسیاری از اقشار فرهیخته جامعه کمکی شایان کند.

ویراستاران یکی دیگر از نرم‌افزارهای برخط یا آنلاین فارسی برای تصحیح غلط‌های نگارشی‌ و املایی‌ست.

این گروه هم‌چنین کارگاه‌هایی حضوری برای آموزش نگارش را در تهران برگزار می‌کنند که این نقطه قوتی برای یک گروه آنلاین است که فعالیت‌های خود را از محیط اینترنت به درون جامعه کشانده است. این وبسایت علاوه بر این‌ها یک فرهنگ املایی نسبتا کامل هم دارد که شما هم می‌توانید در تکمیل آن مشارکت کنید. شعار این وبسایت «پیش به سوی یکدست‌نویسی‌»ست. شعاری که آرزوی بسیاری از علاقه‌مندان به زبان و نگارش فارسی‌ست.

یوتایپ و پایگاه دانش

اما اگر به درست‌نویسی فارسی و نگارش صحیح علاقه‌مند هستید لازم نیست راه دوری بروید. ما به شما بخشی از وبسایت خودمان را پیشنهاد می‌کنیم. پایگاه دانش بخشی از وبسایت یوتایپ است که شما می‌توانید تازه‌ترین به‌روزرسانی‌های نگارشی،‌ آموزش دستور زبان فارسی، آموزش درست‌نویسی فارسی، آرایه‌های ادبی و اصول نامه نگاری و بسیاری ملزومات دیگر برای نگارش صحیح را در آن پیدا کنید. شما در پایگاه دانش علاوه بر یادگیری نگارش فارسی می‌توانید به فهرست کاملی از راهنمای تایپ حرکه‌ها، نویسه‌ها و علائم ویژه دست پیدا کنید. برای ورود به پایگاه دانش در وب‌سایت یوتایپ کافی‌ست سری به این لینک بزنید.

قواعد درست نویسی و اصول نگارش در پایگاه دانش سایت یوتایپ

پیشنهادات خودتان درباره ابزارهای ویرایش آنلاین را برای ما کامنت بگذارید تا بتوانیم این متن را با تجربیات شما کامل‌تر کنیم. گروه یوتایپ علاقه بسیاری به شیوه‌های تازه، استاندارد و تاییدشده در نگارش فارسی دارد. پس ما را از پیشنهادهای خود محروم نکنید. شما تاکنون از چه ویراستار آنلاینی استفاده کرده‌اید؟ آیا آن‌ را مناسب دیده‌اید؟ چه پیشنهادی برای بهبود این شکل از ویراستارهای آنلاین دارید؟ منتظر نظرات شما در کامنت‌های پای همین پست، هستیم.

توی دستت چند انگشت داری؟

تایپ ۲ انگشتی و ۴ انگشتی مبتدی و کُنده. تایپ ده‌انگشتی رو ساده و حرفه‌ای یاد بگیر.

برای شروعِ رایگانِ آموزش اینجا کلیک کن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *