روش های تقویت انگشت کوچک دست در تایپ ده انگشتی

در تایپ ده انگشتی ما همه انگشتان دو دست را به کار می‌گیریم. در طی تمرین و تایپ احتمال دارد متوجه شوید که برخی از انگشتان به ویژه انگشتان حلقه و کوچک کمی نسبت به دیگر انگشتان عملکرد ضعیف‌تری دارند. این ماجرا به ویژه در انگشتان کوچک بسیار مشهود است. در این مقاله قصد داریم راه‌کارهایی را برای تقویت انگشت کوچک دست ارائه کنیم. حتی اگر ساز می‌نوازید یا سنگ‌نوردی می‌کنید، این مقاله برای شما مفید است.

اهمیت انگشتان کوچک در تایپ ده انگشتی

انگشت کوچک هر دو دست کاراکترهای نسبتا زیادی را تایپ می‌کند. مثلا در تمرین تایپ ده انگشتی فارسی حروف گ، ک،‌ چ، ج، ض، ص، ش، س، ظ ، ط و ... با انگشت کوچک تایپ می‌شود. انگشت کوچک حتی در تایپ ده انگشتی برای برنامه نویسان نیز از این چند کاراکتر اهمیت پیدا می‌کند. پس تقویت دامنه حرکت و مهارت انگشتان کوچک برای تایپیست‌های ده انگشتی و برنامه‌نویسانی که به تایپ ده انگشتی کارآمد متکی هستند ضروری است. بهبود قدرت و انعطاف پذیری انگشتان کوچک شما می‌تواند به کاهش فشار و افزایش سرعت و دقت تایپ کمک کند.

utype_ir

یوتایپ | آموزش تایپ ده‌انگشتی

در اینستاگرام، کلی مطالب آموزشیِ جالب و مفید برایتان داریم 👇

صفحه ما را ببینید
لوگوی یوتایپ

دلایل ضعف انگشت کوچک دست

پیش از اینکه به راهکارهای تقویت انگشتان کوچک دست بپردازیم، شاید بد نباشد که کمی درباره موارد مختلفی که می‌توانند روی عملکرد انگشتان کوچک تأثیر بگذارند مروری کنیم؛

1- سبک زندگی

در زندگی امروزی، ما بیشتر از انگشتان چنگکی یعنی سه انگشت شست، اشاره و میانی استفاده می‌کنیم. همین امر سبب شده به مرور زمان انگشتان کوچک ما ضعیف‌تر شوند. دست غالب و غیر قالب نیز در این امر تأثیر به سزایی دارد. مثلا اغلب ما بیشتر از دست راست خود استفاده می‌کنیم، بنابراین؛ ممکن است به همین علت انگشت کوچک دست چپ شما ضعیف‌تر از انگشت کوچک دست چپ باشد. بنابراین باید متوجه باشید که در تمرین‌ها برای دست غیرغالب خود بیشتر وقت بگذارید.

دلایل ضعف انگشت کوچک دست

موردی که پیش‌تر گفته شد مهم‌ترین علت ضعف انگشت کوچک دست است اما در این موضوع برخی از بیماری‌های زیر می‌تواند این ضعف را تشدید کند؛

2- سندرم تونل اولنار (Ulnar tunnel syndrome)

آسیب های عصبی، مانند فشردگی عصب اولنار، می تواند انگشت کوچک را ضعیف کند. سندرم تونل اولنار زمانی رخ می دهد که عصب اولنار در مچ دست فشرده می‌شود. این موضوع باعث کاهش جریان خون به عصب می‌شود و می‌تواند به عملکرد آن آسیب برساند. سندرم تونل اولنار باعث بی حسی و سوزن سوزن شدن انگشت کوچک و قسمت خارجی انگشت حلقه می‌شود.

3- سندرم تونل کارپال (Carpal tunnel syndrome)

فشردگی عصب در مچ دست که در اصطلاح پزشکی به سندروم تونل کارپال معروف است، می‌تواند بر عملکرد و قدرت همه انگشتان از جمله انگشت کوچک تأثیر بگذارد. این سندروم اغلب به دلیل فشار طولانی مدت بر روی عصب مچی (عصب مدیان) در ناحیه تونل کارپال در داخل مچ دست ایجاد می‌شود. این سندروم می‌توان عملکرد انگشت کوچک را مختل کند.

4- انقباض دوپویترن (Dupuytren’s Contracture)

وضعیتی که با افزایش ضخامت بافت همبند در زیر پوست رخ می‌دهد. این بیماری با آنکه دردناک نیست اما برای انگشتان دست محدودیت ایجاد می‌کند و این بافت ضخیم باعث می‌شود که انگشت‌ها به سمت کف دست خم شوند و فرد به راحتی قار به خم و راست کردن دست‌ها نیست. این مشکل در افراد مبتلا به دیابت و یا بالای ۵۰ سال بیشتر از دیگران به چشم می‌خورد.

5- آرتریت یا التهاب مفاصل

 انواع مختلف آرتریت یا می تواند مفاصل انگشتان را تحت تاثیر قرار دهد و قدرت انگشتان را کاهش دهد. محدودیت حرکت،‌ تغییر شکل انگشتان، ضعف عضلات و درد التهاب از مشکلات این بیماری است که ممکن است برای انگشتان کوچک و دیگر مفاصل بدن رخ بدهد.

6- آسیب های تاندون

 آسیب به تاندون هایی که حرکت انگشت را کنترل می‌کنند می تواند منجر به ضعف شود. ممکن است در اثر ضربه یا شکستگی، تاندون‌های مربوط به انگشتان کوچک دچار مشکل شوند.

امیدواریم تا این جای مقاله زیاد نگران نشده باشید. همانطوری که در ابتدای این عنوان توضیح دادیم، ممکن است گاهی این بیماری‌ها ضعف عمومی انگشت کوچک دست شما را افزایش بدهد. در هر صورت اگر ضعف مداوم در انگشتان کوچک خود را تجربه می کنید، به خصوص اگر با درد، بی حسی یا سایر علائم نگران کننده همراه باشد، مهم است که با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید. ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند یک ارزیابی کامل برای شناسایی علت زمینه‌ای انجام دهد و راهبردهای درمانی یا توانبخشی مناسب را برای رفع این ضعف توصیه کند.

روش های تقویت انگشت کوچک دست

حالا دیگر وقتش رسیده که به ورزش‌هایی که موجب تقویت انگشتان کوچک دست‌های شما می‌شود بپردازیم؛

1- کف دست خود را روی میز یا سطحی صاف قرار دهید. حالا انگشت کوچک خود را تا جایی که می‌توانید بالا ببرید و بین ۳ تا ۵ ثانیه در همین حالت نگه دارید. سپس آن را به جای اول بازگردانید. این تمرین را بین 8 تا ۱۲ بار تکرار کنید.

2- نوک انگشت کوچک خود را به نوک انگشت شست بچسبانید. سپس به آرامی سعی کنید انگشت کوچک را به مفصل میانی انگشت شست نزدیک کنید. سپس آن را به انتهای انگشت شست برسانید. این تمرین را بین 5 تا ۱۰ بار می‌توانید تکرار کنید. به یاد داشته باشید که در ابتدا برخی از این تمرین‌ها ممکن است سخت و یا اندکی دردناک باشد. ناامید نشوید تا خیلی زود نتیجه‌اش را ببینید.

3- دستتان را طوری روی میز قرار بدهید که کف آن به سمت بالا باشد. حالا پایینی‌ترین بخش انگشت کوچک خود را با یکی از انگشتان دست دیگر نگه دارید و دو بند بالایی انگشت کوچک خود را به نرمی خم و راست کنید. این تمرین را بین 12 تا ۲۰ بار می‌توانید تکرار کنید.

4- پشت دست خود را روی یک سطح صاف مانند میز قرار بدهید. حال از انگشتان دست دیگر خود برای نگه داشتن انگشت اشاره، وسط و انگشت حلقه اول خود استفاده کنید و انگشت کوچک خود را برای حرکت آزاد بگذارید. حال انگشت کوچک خود را تا جایی که می‌توانید بالا ببرید و برای ۶ ثانیه مکث کنید. این تمرین را 8 تا 12 بار انجام دهید و سپس در دست دیگر نیز تکرار کنید.

5- تصور کنید توپی را در دست خود گرفته اید. دست خود را بر اساس آن شکل دهید. توپ خیالی را تا جایی که می‌توانید برای حدود شش ثانیه فشار دهید. تمرین را 8 تا 12 بار انجام دهید. این تمرین برای تقویت عضلات کف دست نیز مناسب است.

6- یک حوله را لوله کنید و روی میز قرار دهید. سپس کف دست خود را روی حوله بگذارید و تلاش کنید با جمع کردن انگشتان حوله را بفشارید. برای تقویت بهتر انگشت کوچک دست بهتر است فشردن حوله را ابتدا از انگشت کوچک شروع کنید و سپس به سمت انگشت اشاره تمرین را ادامه بدهید.

7- کف دست خود را روی میز بگذارید. انگشت کوچک خود را بالا بیاورید به آرامی روی میز ضربه بزنید. در طول تمرین سعی کنید دیگر انگشت‌هایتان از میز جدا نشوند. اگر در این کار موفق نشدید می‌توانید دست دیگرتان را روی انگشت‌ها بگذارید تا مانع از بلند شدن آن‌ها شوید. در ابتدا ممکن است سرعت ضرباتی که به میز می‌زنید بسیار کم باشد؛ اما با تمرین مداوم می‌توانید زمان طولانی‌تری به این کار بپردازید و سرعتتان هم افزایش پیدا می‌کند.

چند نکته

  • تمرینات را برای هر دو دست انجام بدهید تا انگشتان کوچک هر دو دست همزمان تقویت شوند.
  • در طول تمرین به طور منظم استراحت کنید. بین هر تمرین با تمرین دیگر به ۳۰ ثانیه تا ۱ دقیقه استراحت احتیاج دارید.
  • وقتی صحبت از تقویت و یا یادگیری مهارتی می‌شود باید بدانید که استمرار شرط لازم آن است. بنابراین یک روتین شامل حداقل ۳ تا ۵ تمرین را در نظر بگیرید و شروع کنید.
  • ماساژ انگشتان کوچک می‌تواند گردش خون را بهبود بخشد و تنش عضلانی را کاهش دهد؛ پس از تمرین کمی انگشت خود را ماساژ بدهید.
  • می‌توانید پیش از انجام آموزش‌های تایپ ده انگشتی چند تا از این تمرین‌ها را انجام بدهید تا انگشتانتان گرم شوند.
  • به یاد داشته باشید، پیشرفت در چنین کارهایی تدریجی است، پس صبور باشید.
  • اگر در حین انجام این تمرین‌ها احساس درد یا ناراحتی شدید کردید، تمرین را متوقف کنید و با یک پزشک متخصص مشورت کنید.
راه‌های تقویت انگشتان کوچک دست در تایپ و نواختن ساز

با رعایت این نکات و تمرین‌ها، می‌توانید به تدریج دامنه حرکتی را تقویت کرده و مهارت انگشتان کوچک خود را افزایش دهید و کارهای تایپ و برنامه‌نویسی را راحت‌تر و کارآمدتر کنید.

راستی اگر به این مقاله علاقمند بودید و سلامتی دست‌هایتان نیز برایتان مهم است، توصیه می‌کنیم دو مقاله راه‌های جلوگیری از دردِ مچ‌ دست هنگام تایپ و ارگونومی تایپ با گوشی را هم مطالعه کنید.

توی دستت چند انگشت داری؟

تایپ ۲ انگشتی و ۴ انگشتی مبتدی و کُنده. تایپ ده‌انگشتی رو ساده و حرفه‌ای یاد بگیر.

برای شروعِ رایگانِ آموزش اینجا کلیک کن

یک یادآوری مهم

تایپ ده‌انگشتی مهارتی است که همه به آن نیاز داریم. آن را با آسان‌ترین و بهترین روش بیاموزید.

همین الان یادگیری تایپ ده‌انگشتی را شروع کنید!

utype_ir

یوتایپ | آموزش تایپ ده‌انگشتی

در اینستاگرام، کلی مطالب آموزشیِ جالب و مفید برایتان داریم 👇

صفحه ما را ببینید
لوگوی یوتایپ

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *