راه‌های جلوگیری از دردِ مچ‌ دست هنگام تایپ

راه‌های جلوگیری از درد مچ دست هنگام تایپ

هرچه تعداد بیشتری از افراد برای کار یا تحصیل شروع به فرآیند تایپ می‌کنند، آسیب مچ دست به دلیل استفاده نادرست آن‌ها از صفحه‌ کلید به طور فزاینده‌ای افزایش پیدا می‌کند. این مشکل با گزگز و بی حسی دست شروع می‌شود و می‌تواند آنقدر دردناک شود که حتی برخی از افراد را نیازمند تیغ جراحی کند. این دردها با چندین نام از جمله آسیب فشار تکراری (RSI) و سندرم تونل کارپال (CSI) شناخته می‌شوند. هر دوی این سندروم‌ها جزو خطرات و آسیب‌های شغلی در حوزه‌ تایپ محسوب می‌شوند که کارفرمایان و مربیان باید آنها را جدی بگیرند.

این یادداشت با بررسی حالت صحیح دست ها هنگام تایپ، طریقه نشستن شما پشت کامپیوتر یا لپ‌تاپ، همین‌طور با یاد دادن چند نکته‌ ظریف، به شما کمک خواهد کرد که با درد مچ دست برای همیشه خداحافظی کنید. با یوتایپ همراه باشید.

utype_ir

یوتایپ | آموزش تایپ ده‌انگشتی

در اینستاگرام، کلی مطالب آموزشیِ جالب و مفید برایتان داریم 👇

صفحه ما را ببینید
لوگوی یوتایپ

پیروی از دستورالعمل‌های مربوط به روش تایپ ایمن، اولین قدم در جلوگیری از دردِ مچ دست است، اما جدای از آن می‌توانید با رعایت چند نکته ظریف مانند تهیه صفحه کلید ارگونومیک، میز و صندلی متصل به یکدیگر و یا استفاده از پد مچ دست، این مسئله را برای همیشه به فراموشی بسپارید.

کار با کامپیوتر کاری خطرناک به نظر نمی‌رسد. با این حال، با گذشت زمان، اقدامات تکراری مانند تایپ طولانی‌مدت با کیبورد می‌توانند عضلات، تاندون‌ها و اعصاب بازو، مچ دست، انگشتان و دست را تحت فشار قرار دهند. (به خصوص اگر با مهارت تایپ ده انگشتی آشنا نباشید) به همان شکلی که یک ورزشکار حرفه‌ای از درد مزمن رنج می‌برد، یک تایپیست که مدت زمان زیادی را پشت رایانه می گذراند، ممکن است دردی را تجربه کند که هیچ‌گاه برطرف نشود.

معمولاً  آسیب دیدگی عصبی ناشی از فشار است که مچ دست را درگیر می‌کند، اما سایر آسیب‌های مربوط به رایانه؛ شامل مشکلات گردن و کمر و خستگی چشم، از خیره شدن نامناسب به صفحه نمایش به وجود می‌آید.  

مچ درد در هنگام تایپ

آگاهی به حالت بدنی و شیوه نشستن

در صورت نیاز صندلی خود را تنظیم کنید و موقعیت‌تان را بسنجید. پاها باید روی زمینِ صاف باشد و زانوهای‌تان را در زاویه ۹۰ درجه خم کنید تا از کشیدگی کمر جلوگیری شود. صفحه نمایش شما باید در زاویه‌ای مستقیم با چشم باشد. در حالت ایده‌آل، سر شما باید با ستون فقرات شما همسو باشد، زانوها باید روی پاها قرار بگیرند و لگن شما کمی به عقب متمایل شود؛ بنابراین وزن شما روی استخوان‌های نشیمنگاه شما قرار دارد. بازوهای‌تان را شل نگه دارید.

هرگز روی کیبورد کامپیوتر خم نشوید و اگر از لپ‌تاپ استفاده می کنید، بیشتر مراقب باشید و به وضعیت بدن خود توجه کنید. اگر کارهای زیادی روی لپ‌تاپ انجام می‌دهید، ممکن است خرید صفحه کلید بی‌سیم به شما کمک کند. هنگام تایپ کردن، فکر کنید مشغول نواختن پیانو هستید تا موقعیت صحیحی به‌دست آورید. نگذارید مچ دست‌های‌تان آویزان بماند.

موقعیت صفحه کلید

هنگام راه اندازی کامپیوترتان، مهم است که صندلی خود را در ارتفاع مناسب قرار دهید. شما باید اطمینان حاصل کنید که مچ دستان شما به لبه سخت میز یا میز فشار نیاورد و آنقدر بالا نباشند که برای رسیدن به صفحه کلید ناچار به خم‌کردن‌شان شوید. قرار دادن صفحه کلید روی یک سطح صاف و آرنج‌تان در همان سطح و زاویه، به شما در این امر کمک می‌کند. هم‌چنین می‌توانید ارتفاع بسیار کمی را زیر مچ خود ایجاد کنید. مثلا با چیزی شبیه به ابر. اما هرگز نباید آرنج‌تان بالا از سطح کیبورد باشد.

نکته مهم: استفاده از پد ژلی مخصوص تایپ می‌تواند به شما یادآوری کند که مچ دست خود را روی لبه‌های سخت و سفت قرار ندهید، فقط به یاد داشته باشید که پد ژل برای استفاده در هنگام تایپ نیست بلکه برای فواصل تایپ‌کردن طراحی شده است.

قبل از شروع تایپ با کیبورد، توصیه می‌شود که هرگونه جواهرات تیز مانند دستبند یا انگشترهای سنگین را از دست‌تان خارج کنید. برخی از افراد دوست دارند ماهیچه‌های انگشتان، مچ دست، دست‌ها و بازوها را چه قبل از تایپ و چه بعد از آن گرم کنند. چیزی شبیه نرمش.

نکته: متخصصان توصیه می‌کنند کف دست خود را مانند زمان دعاکردن به هم فشار دهید و بعد از هم دور کنید. همچنین داشتن ناخن‌های نسبتا کوتاه به شما امکان می‌دهد کلیدها را به درستی فشار دهید.

نکته مهم: دفعه بعدی که تایپ می کنید، نگاهی سریع بیندازید تا ببینید دست‌ها و مچ دستان شما در چه وضعیتی قرار دارند. در غیر این صورت‌، میتوانید از یک دوست بخواهید که از شما عکس بگیرد تا در صورت وجود هرگونه مشکل در شکل قرارگیری دستان‌تان روی کیبورد خود را اصلاح کنید.

آمادگی برای تایپ کردن

فشار روی دکمه‌ها

تایپیست‌های مبتدی در قضاوت در مورد میزان فشار مورد نیاز برای زدن کلیدهای صفحه کلید مشکل دارند. برخلاف زمان‌ ماشین‌تحریرهای دستی که مجبور بودید با زور و فشار کلیدها را فشار دهید، امروزه فقط فشار کمی لازم است تا تایپ صحیح انجام بگیرد و فشار بیشتر به پایین هم می‌تواند احتمال آسیب‌دیدگی شما را افزایش دهد و هم منجر به ثبت دوباره کلید توسط کامپیوتر شود، خطایی که فرنگی‌ها به آن می‌گویند: «خطای فشار اضافی!»

نکته مهم: اگر برای یادگیری صفحه کلید از نرم‌افزارهای آن‌لاین استفاده می‌کنید، احتمالا تنظیمات خاصی وجود دارد که به شما امکان می‌دهد "تایپ اضافی کلیدهای مهم" را خاموش کنید تا زمانی که در تایپ خود پیشرفت داشته باشید. این قابلیت به شما کمک می‌کند تا از تایپ اضافی، هنگام فشار زیاد صفحه‌کلید خودداری کنید.

هدف شما باید این باشد که اجازه دهید عضلات بزرگتر دست شما عملیات ضربه‌زدن به کلیدهای کیبورد را انجام دهند تا از آسیب دیدن عضلات و استخوان‌های کوچکتر جلوگیری شود.

اگر یک دوره تایپ ده‌انگشتی را دنبال می‌کنید، می‌دانید که محل استراحت انگشتان هر تایپیست ردیف خانه یا Home Row است و هر انگشت مسئول کلیدهای شعاع مستقیم آن است. با این حال، افرادی که دست‌های کوچکی دارند ممکن است بخواهند برای جلوگیری از فشار بیشتر، تکنیک خود را به فشار بیشتر روی صفحه‌کلید تغییر دهند. آن‌ها باید بیش‌تر از دیگران مراقب دردهای مچ و آرنج باشند.

شما معمولا چه روش‌هایی را برای بهبود درد مچ‌ دست‌تان به کار می‌گیرید؟ آیا تا به حال دچار این سندروم شده‌اید؟ از تجربیات‌تان برای ما بنویسید تا به کمک شما این پست را کامل‌تر کنیم.

توی دستت چند انگشت داری؟

تایپ ۲ انگشتی و ۴ انگشتی مبتدی و کُنده. تایپ ده‌انگشتی رو ساده و حرفه‌ای یاد بگیر.

برای شروعِ رایگانِ آموزش اینجا کلیک کن

یک یادآوری مهم

تایپ ده‌انگشتی مهارتی است که همه به آن نیاز داریم. آن را با آسان‌ترین و بهترین روش بیاموزید.

همین الان یادگیری تایپ ده‌انگشتی را شروع کنید!

utype_ir

یوتایپ | آموزش تایپ ده‌انگشتی

در اینستاگرام، کلی مطالب آموزشیِ جالب و مفید برایتان داریم 👇

صفحه ما را ببینید
لوگوی یوتایپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *