پاسخ به رایج ترین سوالات درباره تایپ ده انگشتی

تایپ ده انگشتی مهارتی است که امروزه دیگر نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. این مهارت می‌تواند سرعت شما را در تایپ بالا ببرد و دقت شما را بیفزاید. در هر شغلی که باشید، تایپ ده انگشتی می‌تواند یکی از بهترین مهارت‌هایی باشد که شما را در برابر رییس، همکاران یا مشتریان مانند یک حرفه‌ای جلوه بدهد. ما در این مقاله قصد داریم به رایج‌ترین سوالات درباره تایپ ده انگشتی پاسخ بدهیم. اگر قصد یادگیری تایپ ده انگشتی را دارید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

1- اصلا تایپ ده انگشتی چیست؟

تایپ ده انگشتی شیوه ای از تایپ کردن است که با هر ده انگشت انجام می‌شود. افراد غیرحرفه‌ای از دو انگشت خود برای تایپ کردن استفاده می‌کنند که باعث آسیب‌های جدی به دست‌ها، گردن و شانه‌ها می‌شود. آموختن تایپ ده انگشتی دشوار نیست و بااندکی ممارست و تداوم شدنی است.

utype_ir

یوتایپ | آموزش تایپ ده‌انگشتی

در اینستاگرام، کلی مطالب آموزشیِ جالب و مفید برایتان داریم 👇

صفحه ما را ببینید
لوگوی یوتایپ

2- تایپ ده انگشتی چه مزایایی دارد؟

جلوگیری از آسیب به گردن، ‌شانه و‌ دست، افزایش سرعت تایپ، افزایش دقت تایپ و بالا رفتن پرستیژ کاری از ساده‌ترین مزایای تایپ ده‌انگشتی است. بالا رفتن بهره‌وری، صرفه‌جویی در وقت و حفظ تمرکز در حین کار هم از دیگر مزایای این شیوه از تایپ کردن است. شاید برای شما جالب باشد که بدانید این مهارت ساده، تأثیر شگرفی هم روی مغز شما خواهد داشت. باور ندارید؟ مقاله تأثیر تایپ ده‌انگشتی روی عملکرد مغز را بخوانید.

3- یادگیری تایپ ده انگشتی چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمان یادگیری تایپ ده انگشتی

اگر در هدفتان مصمم باشید و بتوانید روزانه در دو بخش یک ربع یا بیست دقیقه‌ای تایپ ده انگشتی را تمرین کنید، پس از ۳ ماه می‌توانید مانند یک حرفه‌ای و با سرعت بالا تایپ کنید. تمرین تایپ ده انگشتی در روزهای اول ممکن است کسل‌کننده و ناامید‌کننده به نظر برسد اما پس از مدت کوتاهی ناگهان متوجه تغییراتی می‌شوید که شما را به ادامه کار بسیار امیدوار می‌کند.

4- چه کسانی باید تایپ ده انگشتی را یاد بگیرند؟

همه افراد! شاید این پاسخ به نظرتان اندکی اغراق‌آمیز به نظر برسد ولی حقیقتی است که اگر کمی تأمل کنید، آن را می‌پذیرید. کامپیوترها امروزه سهم ویژه‌ای در زندگی ما دارند. از آنچه هر روز با آن در محل کارمان سر و کار داریم تا انجام فعالیت‌های دیگر. بنابراین هر چقدر حرفه‌ای‌تر بتوانید با کامپیوتر کار کنید، کارتان با سرعت و کیفیت بهتری انجام خواهد شد. بنابراین همه افرادی که با کامپیوتر کار می‌کنند باید مهارت تایپ ده انگشتی را یاد بگیرند. در مقاله ۱۷ شغلی که در آن تایپ ده انگشتی کاربرد اساسی دارد به این مشاغل اشاره شده است.

5- از چه سنی می‌توان تایپ ده انگشتی را یاد گرفت؟

هیچ محدودیت سنی برای آموختن تایپ ده انگشتی وجود ندارد. هر فرد به محض اینکه با حروف الفبا آشنا شود، می‌توانید یادگیری تایپ ده انگشتی را شروع کند. این بدان معناست که یک کودک ۷-۸ ساله که سال اول ابتدایی را با موفقیت به پایان رسانده می‌تواند تایپ ده انگشتی را بیاموزد. شاید در ابتدا به نظر برسد که مهم‌ترین فایده آموختن تایپ ده انگشتی برای یک کودک،‌ تنها گسترش مهارت‌های اوست اما اینطور نیست. با مطالعه مقاله مزایای آموختن تایپ ده انگشتی برای کودکان به فواید دیگری که این مهارت دارد، پی می‌برید.

یادگیری تایپ ده انگشتی برای همه سنین

به این نکته هم توجه داشته باشید که یادگیری تایپ ده انگشتی حتی برای سالمندان نیز مفید است سلامت جسم و روان آنها را تقویت می‌کنید. مقاله تایپ ده انگشتی؛ راهی برای جلوگیری از آلزایمر در سالمندان به بیان فواید یادگیری تایپ ده انگشتی برای سالمندان پرداخته است.

6- آیا اگر پس از یاد گرفتن تایپ ده انگشتی مدتی از این شیوه استفاده نکنیم، آن را فراموش می‌کنیم؟

قطعا خیر! تایپ ده انگشتی مانند دوچرخه‌سواری یا سایر مهارت‌های حرکتی عمل می‌کند. حافظه عضلانی شما با یاد گرفتن یک حرکت جدید، آن را در مخچه ذخیره می‌کند. بنابراین حتی اگر پس از ده‌ها سال دستانتان را روی کیبورد بگذارید، دوباره سیستم تایپ ده انگشتی را به یاد خواهید آورد. درست مثل زمانی که کودک بودید و دوچرخه‌سواری را یاد گرفتید و برای چند سالی آن را رها کردید؛ دیده‌اید که حتی پس از سال‌ها به محض آنکه سوار دوچرخه می‌شوید، به طور خودکار نحوه حفظ تعادل، وضعیت دست‌ها و ترتیب حرکت پاها را به یاد می‌آورید و دوچرخه را راه می‌اندازید و آن را هدایت می‌کنید.

7- دقت در تایپ ده انگشتی مهم‌تر است یا سرعت؟

وقتی شروع به یاد گرفتن تایپ ده انگشتی می‌کنید،‌ در ابتدا باید دقت بیشتری داشته باشید. هدف این است که جای هر حرف و نحوه تایپ آن را بدانید. حافظه عضلانی شما باید برای یاد گرفتن تایپ ده انگشتی تربیت شود. پس از آنکه اندکی در تمرین‌ها مهارت پیدا کردید،‌ می‌توانید روی سرعت تایپ خود تمرکز کنید و به مرور آن را بهبود ببخشید.

در پایان تمرین‌های تایپ ده انگشتی در سایت یوتایپ،‌ میزان سرعت و دقت شما در تایپ به طور خودکار محاسبه می‌شود و شما می‌توانید نمودار پیشرفتتان را در حساب کاربری خود مشاهده کنید.

نمودار پیشرفت در تمرین تایپ

8- برای تمرین تایپ ده انگشتی به چه کیبوردی احتیاج داریم؟

این موضوع به سلیقه شخصی شما بستگی دارد. برخی از افراد کیبوردهای مکانیکال را به خاطر نزدیکی ویژگی‌هایش با ماشین‌های تحریر قدیمی ترجیح می‌دهند و برخی کیبوردهای غشایی جدید را. در هر صورت از هر کیبورد یا هر اندازه‌ای که استفاده کنید، شیوه تایپ ده انگشتی در آن یکسان است.

9- آیا می‌توانیم با موبایل تمرین تایپ ده انگشتی انجام دهیم؟

اتصال کیبورد به گوشی موبایل یا تبلت

برای تمرین تایپ ده انگشتی شما حتما نیاز به صفحه کلید دارید. در غیر این‌صورت دکمه‌های صفحه کلید مجازی روی گوشی‌ها آنقدر کوچک است که نمی‌توانید دست‌هایتان را به شیوه درست روی آن بگذارید. بنابراین لازم است یک کیبورد را به گوشی خود متصل کنید. این کار بسیار ساده است و ما قبلا در بلاگ سایت یوتایپ راهنمای کامل اتصال صفحه کلید به گوشی و تبلت را برای شما آماده کرده‌ایم. حتی می‌توانید کیبورد ۴۰ درصد یا کیبوردهای تاشو موجود در بازار تهیه کنید و همیشه آن را به همراه داشته باشید تا بتوانید در هر مکانی با موبایلتان تایپ ده انگشتی را تمرین کنید. اگر نیاز به اطلاعات بیشتری درباره کیبوردهای ۴۰ درصد دارید مقاله انواع کیبورد از نظر تعداد و چیدمان دکمه ها می‌تواند برای شما مفید باشد.

10- چطور تایپ ده انگشتی را یاد بگیریم؟

بعضی از افراد فکر می‌کنند که با خواندن یک کتاب درباره تایپ ده انگشتی و یا دیدن فیلم‌های آموزشی تایپ ده انگشتی می‌توانند این مهارت را بیاموزند. این در حالی است که یاد گرفتن تایپ ده انگشتی تنها نیاز به تمرین دارد. شما می‌توانید به کلاس‌های حضوری تایپ ده انگشتی بروید، اما تجربه نشان داده است بهترین شکل یادگیری این مهارت، روش‌های تعاملی است که ما این شیوه آموزشی را در سایت یوتایپ محقق کرده‌ایم. کافیست به بخش دوره‌های آموزش تایپ سریع در سایت یوتایپ بروید و به صورت رایگان اولین درس‌ها را شروع کنید.

آموزش تایپ سریع فارسی رایگان

11- آیا می‌توان دوره‌های آموزشی تایپ ده انگشتی فارسی و انگلیسی را همزمان یاد گرفت؟

غیرممکن نیست! ولی شیوه اصولی آن این است که ابتدا یکی را بیاموزید و به آن مسلط شوید و بعد دیگری را شروع کنید. اینکه کدام را اول شروع کنید،‌ بستگی به نیاز شما دارد. مثلا یک نویسنده محتوا که تنها به زبان فارسی می‌نویسد، ابتدا باید شیوه تایپ ده انگشتی فارسی را بیاموزد و سپس به سراغ انگلیسی برود. اما یک برنامه‌نویس طبعاً ابتدا به زبان انگلیسی نیاز دارد و پس از آن می‌تواند دوره تایپ ده انگشتی ویژه برنامه نویسان را بگذراند و بعد به سراغ تایپ فارسی برود.

12- آیا می‌توان اعداد را هم به شیوه ده انگشتی تایپ کرد؟

بله! تایپ اعداد را هم می‌توان به روش ده انگشتی تایپ کرد. این مهارت به ویژه برای برنامه‌نویسان و حسابداران و همه افرادی  با اعداد سر و کار دارند می‌تواند بسیار کاربردی باشد و خطاهای احتمالی آنها را در تایپ اعداد به حداقل برسانند. ما در یوتایپ دوره آموزش تایپ اعداد را نیز مهیا کرده‌ایم.

تایپ اعداد به روش تایپ ده انگشتی

13- سرعت تایپ خوب چقدر است؟

سرعت تایپ مانند سرعت خواندن، نوشتن، سخنرانی وبا واحد کلمه در دقیقه سنجیده می‌شود که در انگلیسی به صورت مخفف به آن WPM گفته می‌شود. تایپیست‌های ماهر تا 75 کلمه در دقیقه و تایپیست‌های حرفه‌ای بیشتر از 90 کلمه در دقیقه تایپ می‌کنند. وقتی تمرین تایپ ده انگشتی را شروع می‌کنید توقع نداشته باشید که خیلی سریع به سرعت بالا دست پیدا کنید. تکمیل یک مهارت، پله‌پله و با صبوری و تداوم در تمرین حاصل می‌شود. اگر درباره سرعت تایپ به اطلاعات بیشتری نیاز دارید مقاله سرعت تایپ استاندارد و مناسب و خوب چقدر است؟ را بخوانید.

14- چطور می‌توانیم سرعت تایپ خود را افزایش دهیم؟

پاسخ این سوال در یک کلمه است،‌ تمرین! همه مهارت‌ها با تمرین بهبود می‌یابند. تایپ ده انگشتی هم از این قاعده، جدا نیست. توصیه ما این است که در دو بازه زمانی 15 دقیقه یا 20 دقیقه‌ای در روز برای یاد گرفتن این مهارت کاربردی وقت بگذارید.

سرعت استاندارد تایپ کردن چقدر است؟

در ضمن با مطالعه مقاله افزایش سرعت تایپ با ۶ ترفند میانبُر نیز می‌تواند در این زمینه برای شما مفید باشد.

15- در هنگام تایپ کردن باید به صفحه کلید نگاه کنیم یا مانیتور؟

یکی از اهداف روش تایپ ده انگشتی این است که کاربر به صفحه کلید نگاه نکند. به دو دلیل؛

  1. با نگاه کردن به کیبورد گردن ما حالتی خمیده پیدا می‌کند و پس از مدتی دچار بیماری‌های مرتبط با مهره‌های گردن می‌شوید.
  2. وقتی در هنگام تایپ به مانیتور نگاه کنید، بلافاصله می‌توانید غلط‌های املایی احتمالی را پیدا و اصلاح کنید. با این کار در زمان صرفه‌جویی می‌کنید؛ زیرا دیگر متن شما نیازی به بازبینی مجدد پیدا نمی‌کند.

16- در تایپ ده انگشتی مچ دست‌ها باید در چه وضعیتی قرار بگیرند؟

کافیست مچ دست‌های خود را هنگام تمرین تایپ ده انگشتی روی سطح میز یا کیبورد قرار بدهید. مثلاً اگر در حال تایپ کردن با لب تاب هستید، مچ دست‌ها را روی تاچ پد قرار بدهید. نیازی نیست که مچ‌ها را بالا نگه دارید یا دست‌هایتان را منقبض کنید. همیشه به یاد داشته باشید که هدف ما از تایپ ده انگشتی علاوه بر دقت و سرعت، راحتی دست‌ها و گردن هم هست و هیچکدام نباید دچار هیچ انقباض یا تنشی باشند.

17- در تایپ ده انگشتی،‌ انگشت‌ها چطور باید روی کیبورد قرار بگیرند؟

اولین اصل آموزش تایپ ده انگشتی نحوه انگشت‌گذاری آن است. اگر به هر کیبورد نگاه کنید، دو زائده کوچک روی کلیدهای F  و J یا همات ت و ب قرار دارد که دو انگشت اشاره روی آن قرار می‌گیرند.

دکمه های شاخص در کیبورد و تایپ ده انگشتی

با شناسایی این دو دکمه شما حتی در تاریکی هم می‌توانید انگشت‌هایتان را به شکل صحیح روی کیبورد قرار بدهید و تایپ ده انگشتی را شروع کنید.

18- چطور می‌توانیم برای تمرین تایپ ده انگشتی تداوم داشته باشیم؟

اگر به تایپ ده انگشتی و تأثیری که روی شغل و شخصیت شما خواهد گذاشت، ایمان داشته باشید، برای یادگیری این مهارت معطل نمی‌کنید. هدفتان را مشخص کنید و یک جدول ردیابی عادت یا habit tracker درست کنید. هر روزی که تمرین می‌کنید یک علامت در جدول بگذارید و بابت این موفقیت به خودتان جایزه بدهید. به یاد داشته باشید، اگر مداوم تمرین کنید تنها در سه ماه به سرعت قابل قبولی در تایپ ده انگشتی خواهید رسید و تأثیر آن را در کار خود خواهید دید. این سادگی آموختن این مهارت را انگیزه خودتان قرار بدهید و مطمئن باشید که در محل کار خود می‌توانید حرفه‌ای تر از دیگران به نظر برسید.

در پایان این مقاله امیدواریم که به تمامی سوالات شما درباره تایپ ده انگشتی پاسخ داده باشیم. اگر سوال دیگری دارید حتما برایمان در بخش نظرات بنویسید و به تکمیل این مقاله کمک کنید.

توی دستت چند انگشت داری؟

تایپ ۲ انگشتی و ۴ انگشتی مبتدی و کُنده. تایپ ده‌انگشتی رو ساده و حرفه‌ای یاد بگیر.

برای شروعِ رایگانِ آموزش اینجا کلیک کن

یک یادآوری مهم

تایپ ده‌انگشتی مهارتی است که همه به آن نیاز داریم. آن را با آسان‌ترین و بهترین روش بیاموزید.

همین الان یادگیری تایپ ده‌انگشتی را شروع کنید!

utype_ir

یوتایپ | آموزش تایپ ده‌انگشتی

در اینستاگرام، کلی مطالب آموزشیِ جالب و مفید برایتان داریم 👇

صفحه ما را ببینید
لوگوی یوتایپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *