انواع کیبورد از نظر تعداد و چیدمان دکمه ها

کیبوردها می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند؛ مثلاً از نظر عملکردی به دو دسته غشایی و مکانیکی تقسیم می‌شوند. (کیبورد مکانیکال چیست و چه تأثیری بر سرعت تایپ دارد؟) اما این تنها تقسیم‌بندی‌ای نیست که درباره صفحه کلیدها به کار می‌رود. یکی از رایج‌ترین تقسیم‌بندی‌ها بر اساس سایز آنهاست. در این مقاله قصد داریم هریک را بررسی کنیم تا بتوانید متناسب با نیازهایتان کیبورد انتخاب کنید.

انوع کیبورد از نظر سایز، تعداد دکمه‌ها و چیدمان آنها

اما چرا باید سایز کیبورد اهمیت بدهیم؟

اگر دقت کرده باشید کیبوردهای کوچکتر جای بیشتری برای موس یا نوشت‌افزارهای دیگر شما ایجاد می‌کنند. کیبوردهای بزرگ می‌توانند تایپیست‌ها و گیمرها به دردسر بیندازند. تایپیست‌ها دائماً کیبورد خود را به سمت راست جابجا می‌کند تا برای دست خودشان فضای بیشتری ایجاد کنند. اما برعکس، یک گیمر آن را به سمت چپ هدایت می‌کند تا فضایی برای موس داشته باشد. بنابراین اگر میز کار کوچکی دارید احتمالا برای استفاده از کیبوردهای بزرگ دچار دردسر می‌شوید. فضای موس و کیبورد روی میز شما باید به گونه‌ای باشد که دست‌ها، بازو، گردن و ساعد شما موقعیت خوبی روی آن پیدا کند و شرایطی ارگونومی ایجاد شود.

utype_ir

یوتایپ | آموزش تایپ ده‌انگشتی

در اینستاگرام، کلی مطالب آموزشیِ جالب و مفید برایتان داریم 👇

صفحه ما را ببینید
لوگوی یوتایپ

نکته دیگر درباره نام‌گذاری انواع صفحه‌کلید که بر اساس سایز دسته‌بندی شده‌اند آن است که برخی از طرح‌بندی‌های صفحه کلید، مانند 1800 و Tenkeyless که به صورت مخفف  TKL نام گرفته است، نام‌های خاصی دارند. اما اندازه‌های صفحه کلیدها معمولاً به صورت درصد هم ذکر می‌شوند و این درصد بر اساس تعداد کلیدهای آن در مقایسه با اندازه کامل یعنی 100٪ تعیین شده است.  

حالا بیش از این معطل نمی‌کنیم و به سراغ بررسی انواع صفحه کلید از نظر اندازه می‌رویم.

کیبورد سایز کامل  یا 100٪

کیبورد 100٪- بزرگترین سایز کیبورد

این کیبوردهای کلاسیک، کامل و همه چیز تمام هستند و یکی از رایج‌ترین صفحه کلیدهایی است که طرفداران بسیاری هم دارد. از 104 تا 108 دکمه تشکیل شده است و قسمت‌های حروف، اعداد، دکمه‌های ناوبری (Home یا End)، فلِش‌ها، دکمه‌های عملکردی (F1- F12) و همچنین کلیدهای اصلاح‌کننده (Ctrl وShift) را دارد.

کیبورد سایز ۱۸۰۰

کیبورد سایز ۱۸۰۰

این صفحه کلید چیزی از قبلی کم ندارد. اما دکمه‌های ناوبری به بالای قسمت اعداد رفته و فلِش‌ها هم با حروف و اعداد با کمی فشردگی کنار هم قرار دارند. این کیبورد نسبت به کیبوردهای 100٪ ، عرض کمتر و ارتفاع بیشتری دارد.

کیبورد ۹۶ کلیدی یا 96٪

کیبورد 96 کلیدی

بیشترین دکمه را در کمترین جا می‌توانید مشاهده کنید. گروه‌بندیِ دکمه‌ها حذف شده و دکمه‌ها تا جای ممکن به هم چسبیده‌اند. حذفِ گروه‌بندی، کارکردن با دکمه‌های فلش و ناوبری را کمی مشکل کرده است اما این مدل از صفحه کلید، تنها نمونه‌ای است که با وجود بخش اعداد، کوچیکترین سایز را دارد. نکته جالب در باره این کی بوردها آن است که با آنکه ۱۰۰ کلید را در خود جای داده‌است نام آن ۹۶ کلیدی است.

نقطه ضعف اصلی این چیدمان آن است که دسته‌بندی‌های خوشه‌ای حذف شده‌اند و همه کلیدها به یکدیگر جسبیده‌اند و ممکن است در تایپ سریع، دستان شما را دچار مشکل کند و دو یا چند کلید را ناخودآگاه با هم فشار دهید.  

کیبورد بی‌عدد یا  TKL یا ۸۰ ٪

کیبورد بی‌عدد یا  TKL یا ۸۰ ٪

همان کیبوردِ کامل است که قسمت اعداد از سمت راست آن حذف شده و در قیمت یالایی بخش حروف قرار گرفته است. اگر فردی هستید که هنگام کار کردن با کیبورد، با بخش اعداد سر و کار ندارید، این نوع صفحه کلید را به شما پیشنهاد می‌کنیم اما اگر حسابدار هستید، اصلا سراغ این نوع کیبوردها نروید!

کیبورد 84 کلیدی یا ۷۵٪

کیبورد 84 کلیدی یا ۷۵٪

این مدل از کیبورد در واقع همان مدل TKL است که فشرده‌تر شده و چند دکمه کم‌کاربرد را از دست داده است اما خوشبختانه کلیدهای عملکردی (F1- F12) همچنان سر جای خودشان هستند.

کیبورد ۶۵٪

کیبورد 65 درصد

در این مدل، با نسخه فشرده‌تر 75٪ مواجه هستیم. در این صفحه کلیدها، دکمه‌های عملکردی (F1- F12) حذف شده است. دکمه Esc هم به ردیفِ پایین آمده. واقعاً چقدر لازمشان داشتیم؟ شاید این کیبوردها برای افرادی که مینیمالیست هستند و به شعار هرچه کمتر، بهتر معتقدند مناسب باشد. اگر از بخش شماره‌ها یا ردیف عملکرد استفاده نمی‌کنید، این کیبورد هم می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد.

کیبورد ۶۰٪

کیبورد 60 درصد

دیگر کمی زیاده‌روی است! دکمه‌های فلِش هم حذف شده‌اند که می‌تواند گاهی عملکرد شما را مختل کند. البته معمولاً دکمه‌های فلش، به صورت کلیدِ ترکیبی در دسترس شما خواهند بود؛ اما کار کردن با آنها بسیار دشوار می‌شود. در این نوع از کیبوردها معمولا با دکمه Fn مواجه هستیم . شما می‌تواند آن را همزمان با دیگر کلیدها فشار بدهدی تا یک لایه دیگر از صفحه کلید فعال شود.

کیبورد ۴۰٪

کیبورد 40 درصد کوچکترین سایز کیبورد

جمع و جورترین کیبورد، همین مدل است است. کلیدهای فلِش برگشتند. اما اعداد حذف شده‌اند. برای کسی که با کامپیوتر کارِ جدی می‌کند یا مثل حسابدارها و دانشجویان ریاضی دائماً با اعداد و ارقام سر و کار دارد، انتخاب مناسبی نیست. اما کسی که فقط متن تایپ می‌کند، می‌تواند از داشتنش لذت ببرد. نکته آن است که باید برای یادگرفتن فعال‌سازی‌های لایه‌های مختلف آن باید زمان زیادی را صرف کنید تا به آن مسلط شوید.

اما آیا تمامی کیبوردهای موجود در جهان در همین دسته‌بندی‌ها می‌گنجند؟

پاسخ منفی است. در این جهان که همه چیز دچار تنوع شده‌ است، کیبوردهای دیگری هم هستند که ویژگی‌های خاص خودشان را دارند. هر یک از آنها با چیدمانی متفاوت نظر کاربران را به خود جلب می‌کنند. از آنجایی که فراوانی آنها بسیار کم است و طرافداران ویژه‌ای هم ندارد، فعلا در این مقاله به آنها اشاره نکردیم. اما خدا را چه دیدید؟ شاید در سال‌های آینده با کیبوردی مواجه شویم که روی کیبورد ۴۰٪ درصد را هم کم کند.

توی دستت چند انگشت داری؟

تایپ ۲ انگشتی و ۴ انگشتی مبتدی و کُنده. تایپ ده‌انگشتی رو ساده و حرفه‌ای یاد بگیر.

برای شروعِ رایگانِ آموزش اینجا کلیک کن

یک یادآوری مهم

تایپ ده‌انگشتی مهارتی است که همه به آن نیاز داریم. آن را با آسان‌ترین و بهترین روش بیاموزید.

همین الان یادگیری تایپ ده‌انگشتی را شروع کنید!

utype_ir

یوتایپ | آموزش تایپ ده‌انگشتی

در اینستاگرام، کلی مطالب آموزشیِ جالب و مفید برایتان داریم 👇

صفحه ما را ببینید
لوگوی یوتایپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *