چطور می‌توانیم در تمرین یک مهارت استمرار داشته باشیم؟

اگر شروع به یادگیری مهارتی می‌‌کنید، اما نمی‌توانید استمرار داشته باشید و پس از مدتی رهایش می‌کنید، این مقاله برای شماست. در این مقاله ۱۵ راهکار عملی گفته ایم که به شما کمک می‌کند در کسب مهارت‌های ورزشی، آموزشی، شغلی و ... استمرار داشته باشید.

مزایای آموختن یک مهارت تازه

  • تمرین یک مهارت جدید باعث افزایش قدرت حافظه بلند مدت می‌شود.
  • مهارت تازه به ما کمک می‌کند تا در نهایت دانش خود را به طور خودکار و بدون فکر زیاد به کار ببریم.
  • تمرین یک مهارت جدید، مهارت حل مسئله را بهبود می‌بخشد.
  • با فراگرفتن یک مهارت تازه، دستاوردهای شناختی مغز غنی‌تر می‌ود و اغلب می‌تواند انگیزه ما را برای یاد گرفتن مهارت‌های دیگر افزایش بدهد.
  • تقویت اعتماد به نفس و در پی آن افزایش حرمت نفس یکی دیگر از دستاوردهای فراگیری مهارت‌های تازه است.
  • فراگرفتن مهارت‌های تازه حتی می‌تواند درهای تازه‌ای برای کسب درآمد به روی شما بگشاید.    

توصیه می‌کنیم یکبار دیگر مواردی را که گفته شد مرور کنید و ببینید مزایای یادگیری یک مهارت تازه، تا چه اندازه می‌تواند زندگی شما را تحت تأثیر قرار بدهد و به افزایش کیفیت آن کمک کند. در این میان شاید خواندن مقاله تأثیر تایپ ده‌انگشتی روی عملکرد مغز برای شما جالب باشد.

utype_ir

یوتایپ | آموزش تایپ ده‌انگشتی

در اینستاگرام، کلی مطالب آموزشیِ جالب و مفید برایتان داریم 👇

صفحه ما را ببینید
لوگوی یوتایپ
تلثیر یادگیری مهارت جدید بر روی مغز

حالا که با اهمیت یادگرفتن یک مهارت تازه آشنا شدید، بهتر است به هدف اصلی این مقاله بپردازیم که حفظ تداوم در یادگیری یک مهارت کمک است.  

نکات مهم در تمرین مؤثر و مداوم

1- ذهنیت خود را آماده کنید و طرز فکر رشد را در پیش بگیرید

یادگیری یک مهارت جدید می‌تواند دلهره‌آور باشد. ممکن است با میل پیدا کردن به یاد گرفتن یک مهارت تازه، وسوسه شوید و به خودتان بگویید: «کاش می‌توانستم این کار را انجام بدهم؛ اما استعداد آن را ندارم.» حتی ممکن است بهانه کنید که دیگر برای یادگرفتن این مهارت دیر است و یا ارزشش را ندارد. اینجاست که طرز فکر رشد می‌تواند مداخله کند.

کارل دوک، استاد روانشناسی در دانشگاه استنفورد است. او معتقد است که برخی از افراد همیشه می‌خواهند استعدادهایشان را از طریق سخت‌کوشی، استراتژی‌های خوب و دیگر روش‌های مؤثر گسترش دهند و ذهنیت رشد دارند؛ اما در مقابل برخی دیگر با ذهنیت ثابت خود معتقدند که استعداد آدمی موهبتی ذاتی است و هیچ تلاشی برای رشد خود نمی‌کنند. بنابراین شما باید تلاش کنید که از بهانه‌هایتان قوی‌تر باشد.

2- هدف خود را از یادگرفتن مهارت تازه مشخص کنید

ذهن انسان برای اینکه بتواند در انجام کاری منسجم و پیوسته عمل کند و بهره‌وری بالایی از خودش نشان بدهد، باید هدف نهایی کار را درک کرده باشد. فرض کنیم که شما قصد دارید مهارتی مانند نواختن یک ساز را بیاموزید. اگر هدف خود را که مثلاً نواختن در یک گروه کوچک یا بزرگ است بدانید، مغز با انگیزه دست‌یابی به هدف بهتر می‌تواند با شما همراهی و ترغیب کند تا تمرین‌های خود را جدی بگیرید. حتی اگر تنها برای لذت بردن از نواختن یک ساز، قصد یادگیری داشته باشید، باز هم باید ذهن خود را آگاه کنید. بهترین روش این است که هدف خود را روی کاغذ بیاورید. بسیاری از محققین و پژوهشگران و حتی انسان‌های عادی اعتراف کرده‌اند که کلید شروع یک کار در بسیاری از مواقع مکتوب کردن آن است.

نوشتن هدف راه دستیابی به آن را آسان می‌کند

با نوشتن انگیزه خود از یادگیری یک مهارت، می‌توانید هرگاه دچار ناامیدی و کسالت شدید آن را دوباره بخوانید تا به یاد بیاورید که به چه علت این مسیر را شروع کرده‌اید.

3- پیش از آنکه مجبور شوید، یاد بگیرید!

اگر ذهن پویا و یادگیرنده‌ای داشته باشید، مهارت‌ها را پیش از آنکه مجبور به آموختنش شوید یاد می‌گیرید. در چنین شرایطی مغز شما اضطراب کمتری را تجربه خواهد کرد و می‌توانید زمان تمرین و کیفیت آن را مدیریت کنید. اهمیت این مسأله زمانی برای شما مشخص می‌شود که بدانید، مغز انسان ممکن است با احساس فشار یا اضطراب، انجام کاری را به کل نادیده بگیرد و اغلب به همین دلیل است که ما تداوم در یادگیری را از دست می‌دهیم و دچار اهمال‌کاری می‌شویم.

بگذارید یک مثال بزنیم تا موضوع روشن‌تر شود. فرض کنید برنامه‌نویس یا مترجمید؛ یا کارمندی هستید که بیشترین زمان خود را مشغول تایپ کردن است. در چنین شرایطی شما برای بهره‌وری بیشتر و نشان دادن مهارت خود باید تایپ ده انگشتی را بلد باشید. اگر آگاه باشید، خیلی زود دست به کار می‌شوید و پیش از آنکه محل کار یا شرایط کاری شما را مجبور کند، یادگیری مهارت تایپ ده انگشتی را شروع می‌کنید. وگرنه، این موضوع به زمانی موکول می‌شود که به‌خاطر کندی کار تهدید به اخراج شوید و یا پروژه‌ای را از دست بدهید. در چنین شرایط پرفشاری که زمان کوتاهی برای یادگیری دارید، بسیار بعید است که بتوانید بهره‌وری خوبی داشته باشید.

4- زمان شروع و پایان را مشخص کنید

درباره مهارتی که می‌خواهید بیاموزید اطلاعات کافی کسب کنید و بدانید که چقدر زمان نیاز دارید تا آن را به میزانی که می‌خواهید بیاموزید. برای مثال برای یاد گرفتن تایپ ده انگشتی حداقل سه تا چهار ماه تمرین مداوم نیاز دارید. با درک این مطلب می‌توانید برای یادگیری بهتر برنامه‌ریزی کنید و دیگر یادگیری را به تعویق نمی‌اندازید. حتی می‌توانید برای خودتان یک پاداش در نظر بگیرید که انگیزه بیشتری برای یادگیری به شما بدهد.

5- برای تمرین کردن یک روتین بسازید

یکی از بهترین روش‌ها برای تمرین مؤثر در یادگیری یک مهارت،‌ ساختن یک روتین است. یک برنامه مدون به شما امکان می‌دهد که روی تمرین‌های خود پای‌بند بمانید. مثلاً درباره آموزش تایپ ده انگشتی توصیه ما این است که تمرین را در دو نوبت صبح و عصر بگنجانید. طبق برنامه زندگی خود می‌توانید مشخص کنید که این تمرین در چه ساعتی انجام شود؛ با این کار مغز شما آمادگی بیشتری برای یادگیری هم پیدا می‌کند.

درباره مشخص کردن روتین، بسیاری از کاربران گفته‌اند که در ابتدای روز که برای انجام دادن کارهایشان پشت میز می‌نشینند،‌ ابتدا تایپ ده انگشتی خود را تمرین می‌کنند و سپس به باقی کارها می‌پردازند.

6- یک ردیاب (tracker) برای تمرین‌هایتان درست کنید.

جدول ردیابی عادتها یا ترکر

این کار به تثبیت عادت یادگیری کمک می‌کند. با این روش می‌توانید هر چیزی را اندازه‌گیری کنید. دیدن یک جدول ردیاب که تعداد زیادی از خانه‌های آن رنگی شده، می‌تواند در میانه راه به شما انگیزه بدهد تا یادگرفتن مهارت تازه را رها نکنید. ردیاب را روی میز کار یا جلوی چشمتان قرار بدهید تا هر روز لذت کامل‌کردن آن را تجربه کنید.

7- آهسته و پیوسته حرکت کنید

وقتی یک کار پیچیده را به اجزای کوچکتری تقسیم کنیم، انجام آن ساده‌تر می‌شود. فکر نکنید که همه جزییات و ترفندهای یک مهارت را به‌سادگی می‌توانید فرابگیرید. باید گام به گام جلو بروید. برای مثال در یاد گرفتن تایپ ده انگشتی یا نواختن یک ساز، ابتدا شما باید روی پیدا کردن جای صحیح نت ها یا حروف روی کیبورد تمرکز کنید. وقتی در این زمینه خبره شدید،‌ می‌توانید روی بالا بردن سرعت خود یا نواختن قطعات پیچیده‌تر تمرکز تمرکز کنید.

8- صبر، شاه‌کلید مهارت‌آموزی است

وقتی برای آموختن یک مهارت تلاش می‌کنید ممکن است به‌سادگی دلسرد شوید. کوچکترین شکستی ممکن است شما را از ادامه این راه منصرف کند. به جای بی‌قراری برای رسیدن به کمال فوری، روی شناخت زیبایی و اهمیت سفر یادگیری تمرکز کنید تا بتوانید زمان و انرژی خود را بری تسلط بر مهارت‌های جدید اختصاص بدهید.

9- از شیوه‌های جذاب برای آموختن استفاده کنید

برخی از انواع تمرین مؤثرتر هستند. مثلا اغلب مهارت‌ها با تمرین‌های تعامل‌گرا بیشتر و بهتر به یادگیرنده منتقل می‌شوند. فراموش نکنید که خواندن تئوری‌های یک مهارت دریچه‌ای برای ورود به آن مهارت است اما برای ادامه راه یا عمیق‌تر شدن در آن باید دست به کار شوید.

برای مثال همین حالا می‌توانید جستجو کنید و سعی کنید با استفاده از منابع موجود مانند کتابچه،‌ جزوه و توضیحاتی که در اینترنت وجود دارد، تایپ ده انگشتی را یاد بگیرید. پس از مدتی درک می‌کنید که این روش روی مغز و کارآمدی و ورزیدگی دست‌های شما تأثیر چندانی نگذاشته در یادگیری این مهارت فرسوده می‌شوید.

یاد گرفتن تایپ ده انگشتی

بهترین روش این است که شروع به تایپ کردن کنید و انگشت‌های خود را به کار بیندازید. به همین دلیل هم هست که مثلا در سایت یوتایپ،‌ آموزش تایپ ده انگشتی را شبیه به یک بازی طراحی کرده‌ایم تا بتوانید تمرین کنید و امتیازهای خود را مشاهده کنید.

10- زمانی برای ارزیابی بگذارید

کارشناسان آموزشی تاکید می‌کنند که تمرین شامل سه جنبه اساسی است که آن را از تکرار بیهوده متمایز می‌کند:

  • توجه: تمرین باید با هدف روشن و در زمان مشخص انجام شود.
  • تمرین: هر روز باید برای تمرین وقت بگذارید.
  • ارزیابی: دستاوردهایتان را بررسی کنید و هدف بعدی را مشخص کنید.

11- پاداش دادن به خودتان را جدی بگیرید

در هر مرحله‌ای که خودتان را ارزیابی کردید و به نتیجه دلخواه رسیده بودید و یا توانستید ۱۰ روز به‌طور مداوم تمرین کنید، به خودتان جایزه بدهید. پاداش گرفتن میزانی از هورمون دوپامین و دیگر هورمون‌های شادی‌بخش را در ذهن شما ترشح می‌کند و باعث ترغیب شما به ادامه می‌شود.

12- استراحت کنید تا انگیزه شما تحلیل نرود

در یادگیری هر مهارتی، بازه‌ای برای استراحت در نظر بگیرید. در آموختن برخی مهارت‌ها نیاز است که زمان‌های تمرین طولانی‌تر باشد که می‌توانید بنا به توان ذهنی و بدنی خودتان هر ۳۰ دقیقه یا هر ۴۵ دقیقه استراحت کنید. کار مداوم می‌تواند منجر به کسالت یا فرسودگی شود و تمرکز شما را کاهش می‌دهد و تمرین بی‌اثری خواهید داشت. روانشناسان ورزشی پیشنهاد می‌کنند که هر یک ساعت به مدت 10 تا 15 دقیقه استراحت کنید. این اصل برای یاددگیری هر نوع مهارتی صادق است. در تمرین تایپ ده انگشتی انجام حرکت‌های کششی می‌توانید انرژی شما را دوباره بازگرداند. توصیه می‌کنیم مقاله ورز‌ش‌هایی برای سلامتی کاربران کامپیوتر را مطالعه کنید.

13- اگر خسته شدید خودتان را سرزنش نکنید

اگر روزی احساس کردید برای تمرین کردن خیلی فرسوده و خسته هستید، به خودتان فشار نیاورید. هرازگاهی می‌توانید روزی را استراحت کنید و از روز بعد دوباره مصمم باشید و به تمرین ادامه بدهید. خودتان را سرزنش نکنید. همه انسا‌ن‌ها روزهایی را در زندگی تجربه می‌کنند که کیفیت روحی مناسبی ندارند. مدیتیشن کنید و یک روز را به جسم و روان خود استراحت بدهید. مطمئن باشید که به‌زودی انرژی شما بازخواهد گشت.

14- تمرکز خود را با حفظ کنید

جلوگیری از حواس پرتی در تمرین

تمرین یک مهارت زمانی مؤثر است که آن را با تمرکز کافی انجام دهید. زمانی که شروع به تمرین می‌کنید، تلفن همراه را از خود دور کنید، مرورگرها را ببینید و هیچ اعلانی را باز نکنید. تمرین بدون تمرکز مانند این است که هیچ کاری انجام نداده‌اید.

14- برای تداوم انگیزه در گروه‌های مرتبط عضو شوید

مزیت چنین کاری این است که هم می‌توانید از تجربه‌های دیگران در یادگیری یک مهارت استفاده کنید و هم موجب تشویق و پیشرفت یکدیگر می‌شوید. حتی می‌توانید پیش از شروع آموختن یک مهارت، ‌افراد علاقمند را دور هم جمع کنید و یادگیری به صورت گروهی را شروع کنید. به این شیوه، با آدم‌های همفکر و مشابه خودتان هم بیشتر ارتباط برقرار می‌کنید.

روز موعود همین امروز است!

شما تنها زمانی می‌توانید در یک مهارت خبره شوید که فراتر از نقطه کمال تمرین کنید و اولین قدم‌های این کمال،‌ تمرین مداوم است که در این مقاله روش‌های دست‌یابی به آن را در 15 نکته توضیح دادیم و امیدواریم برای شما مؤثر باشد. از شما خواهشمندیم که اگر در این زمینه تجربه‌ای دارید، آن را از بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا دیگران از آن بهره ببرند.

توی دستت چند انگشت داری؟

تایپ ۲ انگشتی و ۴ انگشتی مبتدی و کُنده. تایپ ده‌انگشتی رو ساده و حرفه‌ای یاد بگیر.

برای شروعِ رایگانِ آموزش اینجا کلیک کن

یک یادآوری مهم

تایپ ده‌انگشتی مهارتی است که همه به آن نیاز داریم. آن را با آسان‌ترین و بهترین روش بیاموزید.

همین الان یادگیری تایپ ده‌انگشتی را شروع کنید!

utype_ir

یوتایپ | آموزش تایپ ده‌انگشتی

در اینستاگرام، کلی مطالب آموزشیِ جالب و مفید برایتان داریم 👇

صفحه ما را ببینید
لوگوی یوتایپ

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *