سرعت تایپ استاندارد و مناسب و خوب چقدر است + اینفوگرافیک

سرعت تایپ خوب و استاندارد چقدر است

می‌خواهید بدانید سرعت تایپ خوب، استاندارد و مناسب چقدر است؟ یا مهم‌تر از آن، می‌خواهید بدانید چقدر مانده تا تبدیل به یک تایپیست حرفه‌ای یا دست کم مسلط تبدیل بشوید؟ پس با ما همراه باشید.

سرعت تایپ (و خواندن، نوشتن، سخنرانی و...) با واحد کلمه در دقیقه سنجیده می‌شود که در انگلیسی به صورت مخفف به آن WPM گفته می‌شود. در انگلیسی، هر کلمه به طور میانگین 5 حرف در نظر گرفته می‌شود. اما در نظر داشته باشید که این قاعده در زبان فارسی ممکن است کمی متفاوت باشد. مثلا اگر هنگام تایپ از نیم فاصله استفاده نکنید، همه کلمه‌های دوقسمتی، دو کلمه مجزا در نظر گرفته می‌شوند. میانگین سرعت تایپ معمولاً 40 کلمه در دقیقه در نظر گرفته می‌شود. تایپیست‌های ماهر تا 75 کلمه در دقیقه و تایپیست‌های حرفه ای بیشتر از 90 کلمه در دقیقه تایپ می‌کنند.

utype_ir

یوتایپ | آموزش تایپ ده‌انگشتی

در اینستاگرام، کلی مطالب آموزشیِ جالب و مفید برایتان داریم 👇

صفحه ما را ببینید
لوگوی یوتایپ

توی دستت چند انگشت داری؟

تایپ ۲ انگشتی و ۴ انگشتی مبتدی و کُنده. تایپ ده‌انگشتی رو ساده و حرفه‌ای یاد بگیر.

برای شروعِ رایگانِ آموزش اینجا کلیک کن

واحد دیگری که برای سنجش سرعت تایپ از آن استفاده می‌شود، کاراکتر در دقیقه یا CPM است. از آنجا که شمارش کاراکتر در دقیقه تفاوت‌های زبانی را تا حدی حذف می‌کند، این واحد دقیق تر از کلمه در دقیقه است. اما با این حال بسته به متنی که تایپ می‌شود و میزان سختی و پیچیدگی کلمات، سرعت تایپ متفاوت خواهد بود. میانگین سرعت تایپ حدوداً 200 کاراکتر در دقیقه است. تایپیست‌های حرفه ای تا 335 کاراکتر در دقیقه هم تایپ می‌کنند. ما در یوتایپ برای آموزش تایپ فارسی و آموزش تایپ انگلیسی از واحد کلمه در دقیقه و برای آموزش تایپ اعداد از واحد کاراکتر در دقیقه استفاده می‌کنیم.

کیبوردهای انگلیسی بر اساس نوع چینش حروف الفبا، انواع مختلفی دارند. معمول ترین نوع کیبورد، کیبوردهای QWERTY هستند. سرعت تایپ را معمولاً برای کیبوردهای QWERTY محاسبه می‌کنند. کار کردن با انواع دیگر کیبورد از جمله کیبوردهای Dvorak ممکن است راحت‌تر باشد. البته برخی نیز آسان تر بودن تایپ با کیبوردهای Dvorak را قبول ندارند.

سرعت تایپ استاندارد و مناسب
چینش صفحه کلید QWERTY
صفحه کلید dvorak
چینش صفحه کلید Dvorak

در فارسی نیز ما از دو نوع صفحه‌کلید رایج و صفحه کلید استاندارد فارسی استفاده می‌کنیم که اگر بخواهید در متن خود نیم‌فاصله درج کنید، قطع سرعت تایپ شما با صفحه‌کلید استاندارد فارسی نسبت به صفحه کلید معمولی بیشتر خواهد بود.

افزایش سرعت تایپ و دقت آن مهارتی است که در طول زمان بهبود می‌یابد. اما اگر هدف شما از یادگیری تایپ ده انگشتی کسب درآمد باشد، زمان کافی در اختیار ندارید. پس باید با صرف کمترین زمان ممکن این مهارت را در خود ایجاد و تقویت کنید.

برای این که به یک تایپیست حرفه ای تبدیل شوید، باید به صورت همزمان سرعت و دقت تایپ خود را بالا ببرید. البته همیشه در ابتدا دقت از سرعت مهم‌تر است. در حین یادگیری تایپ ده انگشتی مغز شما آنچه را که آموخته اید، در حافظه عضلانی انگشتان دستتان ذخیره می‌کند. این فرایند در درازمدت باعث می‌شود شما بتوانید بدون نگاه کردن به کیبورد و با حداقل خطا تایپ کنید. اما این کافی نیست.

همزمان باید مهارت خواندن و پردازش کلمات و جملات را هم در خود ایجاد کنید. به عبارت دیگر تایپ کردن آنچه می‌بینید بدون توجه به معنی آن و یا بدون توجه به علائم نگارشی و درست نویسی کافی نیست. در واقع سرعت تایپ فقط تعداد کلماتی نیست که به ازای هر دقیقه تایپ می‌کنید. اگر تعداد خطاهای تایپی شما زیاد باشد، زمانی که صرف ویرایش متن می‌کنید، بیشتر خواهد بود. بنابراین بهتر است در محاسبه سرعت تایپ، دقت تایپ را هم در نظر داشته باشید.

میانگین سرعت تایپ چقدر است؟

میانگین سرعت تایپ برای خانم ها و آقایان متفاوت است. این عدد برای آقایان 44 کلمه در دقیقه و برای خانم ها 37 کلمه در دقیقه در نظر گرفته شده است. گفته می‌شود که سرعت نوشتن با دست می‌تواند اندکی از ۳۰ کلمه در دقیقه تجاوز کند. بنابراین، حتی یک تایپیست معمولی سرعتش از نوشتن با قلم و کاغذ بیشتر است. به علاوه سرعت تایپ استاندارد، مناسب و خوب بسته به این که شغل شما چیست و یا به چه منظوری تایپ می‌کنید، متفاوت است. اگر منشی هستید، باید بتوانید حداقل 70 کلمه یا 250 کاراکتر در دقیقه تایپ کنید. یک تایپیست به طور میانگین به ازای هر 100 کلمه 8 خطای تایپی دارد.

سرعت تایپ خود را بسنجید

شما از طریق ابزارهای مختلفی می‌توانید سرعت تایپ خود را تست کنید. مثلا شما می‌توانید، از ابزار تست سرعت تایپ که ما در یوتایپ داریم به رایگان استفاده کنید.

بعد از این که سرعت تایپ خود را با یوتایپ اندازه گرفتید، با استفاده از نمودار زیر می‌توانید جایگاه خود را بشناسید و ارتقا بدهید:

اینفوگرافیک سرعت تایپ
اینفوگرافیک سرعت تایپ

اگر سرعت تایپ شما خیلی پایین است یا تایپ ده‌انگشتی را بلد نیستید، نگران نباشید. می‌توانید با استفاده از دوره‌های آموزش تایپ فارسی، و آموزش تایپ انگلیسی در یوتایپ، این مهارت‌ها را به صورت اصولی و دقیق، در طی مدت زمانی کم یاد بگیرید و تمرین کنید.

رکورد سرعت تایپ چقدر است؟

جالب است بدانید که سرعت تایپ به قدری مهم است که برای آن مسابقات قهرمانی هم برگزار می‌شود! مقام اول این مسابقات در حال حاضر متعلق به شاون ورونا است. او سریعترین تایپست جهان است که می‌تواند تا 256 کلمه در دقیقه تایپ کند و تا 50 دقیقه با میانگین سرعت 174 کلمه در دقیقه به تایپ کردن ادامه بدهد.

توی دستت چند انگشت داری؟

تایپ ۲ انگشتی و ۴ انگشتی مبتدی و کُنده. تایپ ده‌انگشتی رو ساده و حرفه‌ای یاد بگیر.

برای شروعِ رایگانِ آموزش اینجا کلیک کن

۱۷ دیدگاه

ساغر

سلام ببخشید کسانی که تازه دارند شروع میکنن بیشتر روی سرعت کار کنند یا دقت؟

پاسخ
ابراهیم شریفی

سلام به تمامی کسانی که این سایت مفید و کاربردی رو طرح کردن و باید بهتون بگم که واقعا سایتتون بسیار سایت عالی و مناسبی هست برای تایپیست شدن.
من یه سوال دارم راجب به کیبورد مناسب برای تایپ
اقا من دارم با کیبورد یک لپ تاپ تایپ می کنم و روز به روز در حال افزایش سرعت وپیشرفت هستم اما مشکلاتی هم با این کیبورد دارم وقتی به بقیه این مشکل رو میگم میگن که مشکل از کیبورد نیستش و شما دقت تایپت پایین هست درحالی که بنده با سرعت و دقتی که به نظر خودم مناسب باشه تایپ می کنم و گاهی اوقات مثلا پیش میاد میخوام دکمه اسپیس رو فشار بدم نمی خونه
و قبول نمی کنه یا مثلا یه دکمه ای رو فشار می دم اشتباهی جاش یه دکمه دیگه رو فشار میده و این برای من بسیار عذاب آوره من می خوام بدونم ایا مشکل من از دقت تایپم هست یا باید دنبال یک کیبورد مناسب با امکانات مناسب م مخصوص برای تایپ باشم
مثلا اینکه کیبورده مکانیکال باشه الان بیشتر تایپیست های برتر از این کیبورد ها استفاده می کنند
و سرعت باور نکردنی دارند
یا مثلا کیبوردم باید کوچیک یا بزرگ باشه اگه میشه من رو در این زمینه راهنمایی کنید
با تشکر

پاسخ
ساینا نجم الدین

درود دوست عزیز. خوشحالیم که یوتایپ برای شما مفید بوده. توصیه ما این است که در ابتدا از تست سرعت تایپ استفاده کنید. این بخش به شما کمک می‌کند که میزان دقت خود را بسنجید. اما درباره کیبورد لازم است بگویم حتما نیازی ندارید که از کیبوردهای مکانیکال استفاده کنید. یعنی لزوما یک کیبورد مکانیکال نمی‌تواند ضامن دقت و سرعت شما در تایپ کردن باشد. شاید بد نباشد که کیبورد خود را از نظر فنی مورد بازدید قرار بدهید. کیبوردهای غشایی که لایه سیلیکونی زیر دکمه‌ها دارند، ممکن است در طولان مدت فرسوده شده باشند.
برای اینکه به نتیحه بهتری دست پیدا کنید توصیه می‌کنیم مقالات کیبورد مکانیکال چیست و چه تأثیری بر سرعت تایپ دارد؟ و مقاله انواع کیبورد از نظر تعداد و چیدمان دکمه ها را هم مطالعه کنید.

پاسخ
محمود

سلام
اقا من هر کاری که میکنم سرعتم از شصت بیشتر نمیره
دو سه ساله که رو شصت مونده نمیدونم چیکار کنم.
نمیدونم اینایی که 144 کلمه در دقیقه میزنن از کجا امدن
فکر کنم از مریخ امده باشن

پاسخ
یوتایپ

دوست عزیز، فرض کنید شما در دویدن به حداکثر سرعت خود رسیده اید، از اینجا به بعد برای این که بتوانید سرعت را بالا ببرید، نیاز به تمرین‌های منظم و دقیق خواهید داشت و با دوی روزمره امکان‌پذیر نخواهد بود. این مسأله در مورد سرعت تایپ هم صدق می‌کند.

پاسخ
علی

سلام وقت بخیر
دوره آموزشی شما با صفحه کلید استاندارد هستش یا عادی؟

پاسخ
یوتایپ

سلام، ما هر دو صفحه کلید رو آموزش می‌دیم و شما بعد از ثبت نام از قسمت تنظیمات حسابتون می‌تونید صفحه‌کلیدتون رو انتخاب کنید.

پاسخ
امیر

خواهش می کنم من را راهنمایی بفرمایید من سرعت تایپم میانگین 60 کلمه در دقیقه است اما راضی نیستم می خواهم خیلی بهتر باشم باید چکار کنم؟ خواهشاً کمکم کنید هرکجا جستوجو میکنم فقط در خصوص آموزش و راه های آموزش تایپ ده انگشتی نوشته شده و اطلاعاتی دادند! اما درخصوص افزایش سرعت برای تایپیست های ماهر یا حرفه ای چیز خاصی نیست ممنون میشم اگر غیر از تمرین راه کار دیگه ای هم پیشنهاد بدید با سپاس فراوان

پاسخ
یوتایپ

دوست عزیز، سرعت ۶۰ کلمه در دقیقه برای فارسی سرعت مناسبیه. از اینجا به بعد دیگه فقط با تمرین هست و به تدریج سرعت بالاتر هم می‌ره. در ضمن، سعی کنید تایپ ده‌انگشتی علائم، حرکه‌ها و اعداد رو هم کاملا مسلط باشید تا در حین تایپ سرعتتون رو نگیرند.

پاسخ
sharif48

با سلام
اطلاعات داده شده در اینجا بسیار مفید و کاربردی است. تایپیستها می توانند از آن برای بالا بردن مهارت خود استفاده کنند. برای من که مفید بوده است. من اصلا تایپ بلد نبودم. الان بحمدالله پیشرفت خوبی کرده ام و این را مرهون و مدیون زحمات شما می دانم. تشکر

پاسخ
یاسر

بستگی به نوع کیبورد داره با هر کیبوردی نمیشه و هر تایپیست اوج سرعت خودش رو فقط با کیبورد شخصیش میتونه به نمایش بزاره

پاسخ
الهام

سلام
وقتتون به خیر.
به منظور سنجش سرعت تایپ،میتونیم بگیم در زبان فارسی حداقل هر کلمه از ۳ حرف تشکیل شده؟اگر نه
پس منظورتون از کلمه در زبان فارسی، چیه؟

پاسخ
مجتبی طاهری

سلام،
منظور از کلمه، هر تعداد کاراکتری هست که با کاراکتر فاصله از هم جدا شده باشند.

پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *