همه‌چیز درباره ماتریس آیزنهاور

ماتریکس آیزنهاور یکی از بهترین شیوه های برای برنامه ریزی است

یکی از قدیمی‌ترین و شاید بزرگ‌ترین مشکلات بشر «برنامه‌ریزی» است. شاید اگر همین خودِ شما کسی بودید که تمام زندگی‌اش را با برنامه‌ریزی پیش برده بود، امروز به چند آرزوی بزرگ خود رسیده بودید و یا حداقل بسیار به چیزی که دوست داشتید باشید نزدیک بودید. در طول تاریخ بسیاری از بزرگان کسب و کار، دانشمندان نورولوژیست و خودآموخته‌های اقتصاد، سعی داشتند تا متدها و روش‌های مختلفی برای برنامه‌ریزی پیشنهاد کنند. اما یکی از موفق‌ترین و اصولی‌ترین آن‌ها «ماتریس آیزنهاور» بوده است.

دوایت آیزنهاور، سی و چهارمین رئیس‌جمهور تاریخ ایالات متحده آمریکا بود و البته یک ژنرال پنج‌ستاره. درست است که ممکن است نام او را با وقایع سال ۳۲ در ایران به خاطر آورید؛ اما این ژنرال بلندپایه یکی از موفق‌ترین الگوریتم‌های برنامه‌ریزی را طراحی کرد -که به گفته خودش- یکی از دلایل ورودش به کاخ سفید و تبدیل‌شدن به مرد شماره یک رهبری دنیا بود.

utype_ir

یوتایپ | آموزش تایپ ده‌انگشتی

در اینستاگرام، کلی مطالب آموزشیِ جالب و مفید برایتان داریم 👇

صفحه ما را ببینید
لوگوی یوتایپ

ماتریس آیزنهاور اصول ساده‌ای دارد. صبر کنید اول بگوییم ماتریس چیست؟ می‌توان گفت ماتریس را اگر بخواهیم به فارسی برگردانیم؛ بُردار یا معادله کلمه صحیحی باشد. ماتریس یا معادله آیزنهاور، یک مسئله چهاربُرداری ساده است که شامل چهار Q یا چهار مسئله است. نگران نباشید. قرار نیست هیچ‌کدام از این مسائل را حل کنید. بگذارید یک بار برای همیشه به شما همه‌چیز درباره ماتریس آیزنهاور را بگوییم.

پیش از این در اینستاگرام و آپارات یوتایپ، ویدئویی کامل درباره ماتریس آیزنهاور ساختیم و در اختیار شما همراهان یوتایپ قرار دادیم. اگر علاقه‌مند هستید که این ویدئو را ببینید می‌توانید از باکس زیر آن را ببینید یا به صفحه یوتایپ در آپارات، سر بزنید. هم‌چنین نسخه‌ای از این ویدئو و ویدئوهای آموزشی دیگر هم در صفحه ما در اینستاگرام موجود و در اختیار شماست. برگردیم به آیزنهاور و ماتریسش!

تصویر زیر را ببینید. آیزنهاور معتقد بود همه کارهای انسان در این ماتریس قرار می‌گیرد و شامل این چهار مورد می‌شود. باز هم تکرار می‌کنیم؛ «هرکاری».

این تصویری ساده از ماتریس آیزنهاور است که کارهای روزانه شما را طبقه بندی می‌کند.

این دسته‌بندی از این قرار بود: «کارهای مهم و  فوری»، «کارهای مهم و غیرفوری»، «کارهای غیرمهم و فوری»، «کارهای غیرمهم و غیرفوری». فکر کنم همین حالا هم بتوانید کارهای روزمره‌تان را در این دسته‌بندی قرار دهید. اما فکر می‌کنم یک مثال بتواند مسئله را برای شما از این هم ساده‌تر کند.

کارهای مهم و فوری چیست؟

این دسته از کارها به کارهایی اطلاق می‌شود که «زمان تحویل» یا «ددلاین دارند» و بسیار هم مهم هستند. به عنوان مثال شما برای تمام‌کردن دوره تحصیلی‌تان نیاز به ارائه پایان‌نامه دارید. به پایان‌رساندن پایان‌نامه هم «مهم» است و هم «فوری». چون شما تا آخر عمرتان فرصت تمام‌کردن و ارائه پایان‌نامه‌ به دانشگاه ندارید. پس این کار در دسته‌بندی مهم و فوری قرار می‌گیرد.

کارهای مهم و غیرفوری چیست؟

اگر بدانید این دسته چقدر مهم است، شاید قید سه مورد دیگر را بزنید. این دسته‌بندی متوجه کارهایی می‌شود که شما همیشه برایش فکر و خیال و آرزو داشته‌اید. مثلا همیشه به خود می‌گفتید: «من دوست دارم پیانیست شوم» یا «من باید در ورزش شنا ماهر شوم». اگر از یک نمای دور به زندگی‌تان نگاه کنید، شاید انجام‌دادن این‌شکل از کارها، مهم‌ترین کارهایی باشد که همیشه قرار بوده انجام شود، اما چون هیچ «زمان تحویل» یا ددلاینی متوجه این نوع از کارها نیست برای همیشه فراموش می‌شود. آیزنهاور پیشنهاد می‌کند که حتما برای انجام این شکل از کارها، برنامه‌ریزی داشته باشید و کاری کنید که از خاطرتان نرود. چون در نهایت این کارهای مهم هستند که خط سیر زندگی شما را طراحی می‌کنند و به آن شکل می‌دهند.

کارهای غیرمهم و فوری چیست؟

تولد دوست‌تان است و حتما باید به او تلفنی تبریک بگویید یا دسته‌گلی برایش بفرستید؟ یا قبض تلفن‌همراه‌تان صادر شده و اگر پرداختش نکنید، ممکن است خط تلفن همراه‌تان مسدود شود؟ این‌ مثال‌ها در یک شکل کلی، در زندگی شما نقش مهمی ایفا نمی‌کند اما در زندگی روزمره و برای پیشبرد روابط و کارهای روزانه امری فوری به شمار می‌رود. دوست شما ممکن است از این که او را فراموش کردید،‌ از دست شما دلخور شود و شما به خاطر عدم پرداخت قبض تلفن همراهتان ناچار شوید چند روزی «یک‌طرفه» شوید! پس کار غیرمهم و فوری کاری‌ست که بهتر است برایش وقت بگذارید اما در اولویت نگه‌اش ندارید. حتی اگر می‌توانید انجام آن را به کسی بسپارید، یا یادآوری‌اش را به یک اپلیکیشن موبایلی بسپارید. این‌ها چیزی‌ست که ممکن است مهم نباشند اما فوری‌اند و باید انجام شوند.

کارهای غیرمهم و غیرفوری چیست؟

این بخش، همان بخشی‌ست که ما انسان‌ها به شدت به آن علاقه‌مند هستیم و بسیاری از کارهای روزمره ما در همین محور حضور دارند. کافی‌ست همین‌حالا با یک حساب و کتاب سرانگشتی، ببینید که چقدر از روزتان را جلوی تلویزیون می‌گذرانید یا اینستاگرام و فیس‌بوک‌تان را بالا و پایین می‌کنید. یک آمار ساده تهیه کنید از تمام چت‌های بی‌موردی که در طول شبانه‌روز انجام می‌دهید. مثل احوال‌پرسی با یک دوست سابق یا اسکرول‌کردن صفحه یک اینستاگرامر که اخیرا به استانبول سفر کرده. هیچ‌کدام از این‌ها در نهایت نه برای زندگی ما مهم هستند و نه فوری. اما بلای اصلی زندگی ما شده‌اند. تمام این شکل از کارها را تا می‌توانید در قسمت کارهای غیرمهم و غیرفوری جای‌گذاری کنید و تا می‌توانید بی‌خیال انجام شدن‌شان شوید. این‌ دسته از کارها، بلای زندگی ماست.

چطور می‌توانیم از این ماتریس استفاده کنیم؟

هیچ کار مشکلی نیست. می‌توانید همین جدول بالا را برای خود در یک کاغذ پیاده‌سازی کنید و روزانه، کارهایتان را در آن یادداشت کنید و با توجه به این ماتریس، طبقه‌بندی‌شان کنید. سعی کنید هر روز یک ماتریس جدا برای خود بکشید در در اجرای آن گیج نشوید. خیلی مهم است که هر روز این روش را پیاده کنید و در اجرای آن تنبلی نکنید. این یک اصل مهم است. بسیاری از اپلیکیشن‌ها هم هستند که می‌توانند به شما برای استفاده از این تکنیک دست یاری برسانند که در پستی دیگر مفصل به آن خواهیم پرداخت. البته این ماتریس، تنها متد برنامه‌ریزی نیست. متدها و ابزارهای برنامه‌ریزی فراوانند. به عنوان مثال همین چندوقت پیش ما در یوتایپ یادداشت و ویدئویی درباره تکنیک مدیریت زمان پومودورو یا گوجه‌فرنگی نوشتیم که بسیار مورد توجه قرار گرفت. اگر آن نوشته و ویدئو را از دست دادید پیشنهاد می‌کنیم به آن سری بزنید.

توی دستت چند انگشت داری؟

تایپ ۲ انگشتی و ۴ انگشتی مبتدی و کُنده. تایپ ده‌انگشتی رو ساده و حرفه‌ای یاد بگیر.

برای شروعِ رایگانِ آموزش اینجا کلیک کن

یک یادآوری مهم

تایپ ده‌انگشتی مهارتی است که همه به آن نیاز داریم. آن را با آسان‌ترین و بهترین روش بیاموزید.

همین الان یادگیری تایپ ده‌انگشتی را شروع کنید!

utype_ir

یوتایپ | آموزش تایپ ده‌انگشتی

در اینستاگرام، کلی مطالب آموزشیِ جالب و مفید برایتان داریم 👇

صفحه ما را ببینید
لوگوی یوتایپ

یک دیدگاه

امیرعباس حصیری

یکی از جالت ترین مقاله هایی که تا به حال خوندم و بسیار مفید و کاربردی برای برنامه ریزی

پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *