هفت راه برای موفقیت واقعی‌ در تایپ‌ ده‌ انگشتی

خیلی وقت‌ها، خیلی‌ها شروع به فراگیری موردی خاص می‌کنند. مثلا آموزش زبانی خارجی یا آموزش مهارتی خاص. اما در اکثر مواقع در چند روز اول آموزش پا پس می‌کشند. دلیل این مسئله روشن است. آن‌ها احتمالا دقیقا نمی‌دانستند باید کدام مسیر را پیش بگیرند تا به موفقیت برسند. این یادداشت در بلاگ یوتایپ، هفت راه موفقیت پیش پای شما می‌گذارد تا بتوانید در تصمیم‌تان موفق باشید.

یک. تصمیم بگیرید. یک تصمیم واقعی!

مثل هر چیزی در مورد فراگیریِ‌ تایپ ده‌ انگشتی هم نیاز به یک تصمیم رک و پوست‌کنده با خودتان دارید. ببینید اصلا چرا می‌خواهید تایپ ده‌ انگشتی را یاد بگیرید؟ مادامی که تصمیم‌تان واقعی نباشد، بهتر است سراغ یادگیری هیچ‌چیزی نروید؛ چه رسد به تایپ ده‌ انگشتی! تصمیم بگیرید و بعد وارد شوید. این تصمیم را جایی یادداشت کنید. این تصمیم باید مثل تصمیم‌تان برای ترک سیگار، کم‌کردن وزن یا خواندن برای امتحان جدی گرفته شود واگرنه فایده‌ای ندارد.

utype_ir

یوتایپ | آموزش تایپ ده‌انگشتی

در اینستاگرام، کلی مطالب آموزشیِ جالب و مفید برایتان داریم 👇

صفحه ما را ببینید
لوگوی یوتایپ

دو. برنامه‌ریزیِ انجام درس‌ها

بدون برنامه‌ریزی هیچ‌چیز درست پیش‌ نخواهد رفت. براساس تعداد درس‌هایتان در یوتایپ برنامه‌ریزی کنید. ساعت تنظیم کنید و طبق ساعت شروع به کار کنید. این راز موفقیت است! شما تعداد مشخصی درس در برنامه‌ آموزشی‌تان دارید. چقدر در روز حاضرید برای تمرین وقت بگذارید؟ آیا می‌توانید فقط ۲۰ دقیقه، بی‌خیال شبکه‌های اجتماعی و اسکرول‌کردن در آن‌ها شوید؟ باشد! همان بیست‌دقیقه روزانه را در برنامه بنویسید و تاثیر برنامه‌ریزی در کارتان را ببینید.

سه. تست سرعت اولیه

در آغاز اولین درس از خودتان تست سرعت بگیرید. حالا در یوتایپ یا هرکدام از وب‌سایت‌هایی که خدمات تست سرعت آن‌لاین دارند. برای پیدا کردن‌شان کافی‌ست تایپ کنید typing speed test calculator. دانستن تعداد کلمه‌ای که در هر دقیقه تایپ می‌کنید به شما کمک می‌کند تا از پیشرفت خود به طور کامل مطلع شوید. عدد به دست آمده را یادداشت کنید. یادتان نرود این تست را باید در مورد تایپ ده‌ انگشتی انجام دهید و نه هر شیوه‌ من‌درآوردیِ شخصی! عدد را که پیدا کردید بعد نوبت نظاره دوره آموزشی‌ست. شما قرار است هر روز چند قدم به جلو بروید. تست سرعت اولیه مثل رکوردگیری برای یک دونده‌ مبتدی‌ست. او می‌داند که پیمودن یک مسیر صدمتره را در چندثانیه یا چند دقیقه انجام می‌دهد. شما هم باید برای خود یک رکوردگیری اولیه داشته باشید.

چهار. انجامِ یک‌ به یکِ درس‌ها

انجام یک به یک درس‌ها به شما کمک می‌کند تا خود را در یک روال مشخص قرار دهید. سعی نکنید از روی درس‌ها بپرید. اول مطمئن شوید در یک درس بالاترین رکورد خود را به دست آورده‌اید. بعد وارد درس بعدی شوید. لطفا خودتان را گول نزنید و همان اول سراغ درس‌های سخت نروید. چیزی که به شما کمک خواهد کرد، تداوم است نه هیچ‌چیز دیگری. باید اول روی درسی که در حال گذراندنش هستید تسلط کافی پیدا کنید و بعد سراغ درس بعد بروید. شما بدون شناخت جدول ضرب نمی‌توانید یک ریاضیدان بزرگ شوید. -شاید هم بتوانید، در مورد این یکی اطلاعات کافی نداریم- اما حداقل این مثال خوبی‌ست برای این که درک کنید داریم از چه چیزی حرف می‌زنیم.

پنج. یادداشت‌برداری از میزان پیشرفت

این چیزی‌ست که به آن برای دادن روحیه به خودتان احتیاج مبرم دارید. بعد از هر درس میزان پیشرفت خود را در پروفایل خود در یوتایپ چک کنید یا آن را روی کاغذ بنویسید. این‌ همان ‌چیزی‌ست که قرار است اعتماد به نفس شما را در طول مسیر برای‌تان فراهم کند. تماشای مسیر پیشرفت به شما کمک می‌کند که بدانید از کجا شروع کرده‌اید، الان کجا هستید و به کجا خواهید رسید. بدون نظارت دائم بر میزان پیشرفت، نخواهید فهمید چطور در حال طی مسیر هستید. پس هر روز از خودتان امتحان بگیرید، از خودتان بپرسید امروز چقدر نسبت به دیروز بهتر بودم. همین‌ها اوضاع را کلا کن‌فیکون خواهد کرد. هیچ اشکالی ندارد که یک دفتر ۵۰ برگ کوچک برای یادداشت‌برداری از سیر تداوم مسیرتان تهیه کنید. این دفترچه، بلیط رسیدن شما به اعتماد به نفس یک تایپ‌آموز حرفه‌ای‌ست. چنین مسیری نه فقط در تایپ ده‌ انگشتی که در بسیاری از فرآیندهای آموزشی دیگر جواب خواهد داد.

شش. در ستایش تداوم

اگر از آن‌هایی هستید که پایشان روی سیم است بهتر است بی‌خیال فراگیری تایپ ده‌ انگشتی شوید. تایپ ده‌ انگشتی قابلیتی‌ست که قرار است ناخودآگاه شما را در کنترل خود در بیاورد. پس اگر از آن‌هایی هستید که خود را به مداومت عادت نمی‌دهید بهتر است دور این یکی را خط بکشید. تایپ ده‌ انگشتی باید هر روز یا در یک مسیر زمانی مشخص تمرین شود. حتی ۵ دقیقه ولی نباید بین این تداوم آموزشی، فاصله بیفتد. ورود یک مسئله به ناخودآگاه نیازمند تکرار است. مثل تاثیری که فلش‌کارت‌ها بر به یادآوردن کلمات می‌گذارند. تکرار رمز پیروزی‌ست. بدون تداوم، بدون یک نظام مشخص و بدون تکرار نه تایپ ده‌ انگشتی خواهید آموخت و نه حتی یک کلمه‌ تازه در یک زبان خارجی.

هفت. پیروزی را جشن بگیرید

این حق شماست. با جشن‌ گرفتن موفقیت، شما قدرت لازم برای ادامه‌ مسیر تا انتها را به دست می‌آورید. این موفقیت می‌تواند هر روز باشد، با هربار چک‌کردن مسیر پیشرفتتان. هر وقت منحنی رو به بالا بود یعنی شما مسیرتان را درست پیش رفته‌اید و مشغول پیمودن هدف‌تان به سمت پیروزی هستید. جشن‌گرفتن قرار نیست اتفاقی بزرگ و هزینه‌بر باشد، اما شما کاملا نیازمند تشویق هستید. برای خودتان یک هدیه‌ کوچک بگیرید. خودتان را به یک قرار یک‌نفره یا یک فیلم خوب در سینما مهمان کنید. اشکالی ندارد! چرا فکر می‌کنید نمی‌توانید تک‌نفره جشن بگیرید؟!

این هفت تا، مواردی بودند که می‌تواند تفاوت یک تایپ‌آموز حرفه‌ای را با یک تایپ‌آموز ناشی و همیشه شکست‌خورده کاملا مشخص کند. شما هستید که می‌توانید این تفاوت را ایجاد کنید و هیچ‌کس دیگری نمی‌تواند در به ثمر رسیدن این تفاوت دست شما را بگیرد. این مجموعه از تجربیات تایپیست‌های ده‌ انگشتی موفق جمع‌آوری شده است.

شما چه راه‌هایی را پیشنهاد می‌کنید؟ کدام یکی از روش‌های شخصی شما به شما در طی‌کردن مسیرتان کمک کرده است؟ لطفا نظرات‌تان را همین‌جا برای ما کامنت بگذارید. مطمئن باشید ما نظرات را به طور کامل می‌خوانیم و آن‌ها را به همین یادداشت اضافه خواهیم کرد.

توی دستت چند انگشت داری؟

تایپ ۲ انگشتی و ۴ انگشتی مبتدی و کُنده. تایپ ده‌انگشتی رو ساده و حرفه‌ای یاد بگیر.

برای شروعِ رایگانِ آموزش اینجا کلیک کن

۲ دیدگاه

حمیرا زاهدی

با سلام و وقت بخیر
دو سوال داشتم در مورد اینکه :
1) ترتیب یادگیری تایپ فارسی و انگلیسی مهم هست ؟
2)میتوان همزمان مثلا یکروز در میان هر دو را تمرین کرد؟
با تشکر

پاسخ
ساینا نجم الدین

سلام،
خیر ترتیب مهم نیست. بر اساس نیاز خودتون اولویت‌بندی کنید.
بهتره اینه که اول یک زبان رو یاد بگیرید و بعد به سراغ بعدی برید.

پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *