۸ اشتباه مهلک برای کسانی که می‌خواهند سریع تایپ کنند

8  اشتباه در سریع تایپ کردن

فراگیری تایپ ده‌انگشتی یا آن‌طور که انگلیسی‌زبان‌ها می‌گویند «Touch type» بسیار ساده است. اما بسیاری از ما دچار اشتباهاتی می‌شویم که این سادگی را زیر سوال می‌برد. ما در یوتایپ، ۸ تا از مهم‌ترین خطاهایی که ممکن است با ارتکاب آن‌ها از سریع تایپ کردن باز بمانید را با شما در میان گذاشته‌ایم. از این خطاها پرهیز کنید تا بتوانید سریع‌تر تایپ کنید. با هم بخوانیم.

خطای اول: به صفحه کلید نگاه می‌کنیم

این مهلک‌ترین اشتباه است. یک تایپیست حرفه‌ای هیچ‌وقت به صفحه‌کلید نگاه نمی‌کند. بخش اصلیِ تمرینِ این مهارت این است که محل قرارگیری حروف و اعداد روی صفحه‌کلید را کم‌کم حفظ کنید. درس‌های ما در یوتایپ براساس همین سیستم ذهنی کار می‌کند. این که بتوانید به ذهن‌تان آموزش دهید هر کاراکتر، کجای صفحه‌کلید شما جای گرفته است. این روش را تمرین کنید و آن را پیش ببرید. وقتی درس‌ها را تمام کردید اصلا به یاد نخواهید آورد که قبلا چطور در زمان تایپ به صفحه‌کلید نگاه می‌کردید. یک تایپیست ده‌انگشتی، همیشه به مانیتور نگاه می‌کند.

utype_ir

یوتایپ | آموزش تایپ ده‌انگشتی

در اینستاگرام، کلی مطالب آموزشیِ جالب و مفید برایتان داریم 👇

صفحه ما را ببینید
لوگوی یوتایپ

توی دستت چند انگشت داری؟

تایپ ۲ انگشتی و ۴ انگشتی مبتدی و کُنده. تایپ ده‌انگشتی رو ساده و حرفه‌ای یاد بگیر.

برای شروعِ رایگانِ آموزش اینجا کلیک کن
نگاه نکردن به کیبورد هنگام تایپ

خطای دوم: جای‌گذاریِ اشتباه‌ِ انگشتان

اصل مهمی که ممکن است نادیده گرفته شود این است؛ در روشِ تایپ فوق‌سریع، جای‌گذاریِ انگشتان به شکلی طراحی شده که وظایف تایپ، بین انگشتان شما به مساوی تقسیم شود. هر انگشت شما با تعداد مشخصی کلید مشغول می‌شود و وظایف اضافه باعث نمی‌شود که سرعت تایپ شما کند شود. پس حواس‌مان باشد انگشت‌گذاری را دقیقا طبق آموزش‌ها فرا بگیریم. سبک شخصی جواب نمی‌دهد. هر انگشت با انگشت دیگر برابر است. به حقوق‌شان احترام بگذاریم.

خطای سوم: استفاده از CapsLock

کپس‌لاک کلید محترمی‌ست. خیلی به ما خدمت کرده و در بسیاری از مواقع در تایپ انگلیسی به کمک‌مان آمده. در تایپ فارسی کاربردی ندارد اما در همان تایپ انگلیسی هم بهتر است وظیفه‌ی Capital کردن حرف اول را به عهده‌ی شیفت بگذارید. کپس‌لاک چون ممکن است روشن بماند جلوی سرعت سریع شما در تایپ را می‌گیرد. به جای آن از Shift استفاده کنید. اما فراموش نکنید که کپس‌لاک در دوره‌های متعددی به شما کمک کرده است. اما حالا وقت بازنشستگی اوست و زمان آن است که جوان‌ترها به میدان بیایند. پس؛ از کپس‌لاک به Shift، شیفت کنید.

خطای چهارم: نامتعادل نشستن

یک تایپیست حرفه‌ای می‌داند که برای تایپ سریع و صحیح باید موقعیت بدنی خود را در منسجم‌ترین و ایستاترین حالت قرار دهد. به دلیل این‌که ذهن شما درگیر مراقبت از احتمالات پیچیده‌ی سقوط شما از روی صندلی پوسیده یا توپ ژیمناستیک نباشد، یک جای درست و صحیح با زاویه‌ی مناسبی از میز انتخاب کنید. این باعث می‌شود فرآیند نشستن شما بر روی صندلی، باعث خستگی عضلانی شما نشود و قوای جسمانی شما خیلی زود از دست نرود و در نتیجه شما ساعات بیش‌تری را به تایپ‌کردن اختصاص دهید. بدون زحمت اضافه‌ای برای گردن، ستون فقرات و دیگر نواحی.

نحوه درست نشستن هنگام تایپ کردن

خطای پنجم: وقفه در یادگیری

آموزش تایپ‌ ده‌انگشتی بسیار شبیه به آموزش هنرهای رزمی‌ست. این‌جا دلیلش را نوشته‌ایم. هر وقفه‌ای در یک تمرین بدنی می‌تواند، بدن را به حالت نامتعادل قبل بازگرداند. در مورد فرآیند تایپ ده‌انگشتی هم همین است. هر وقفه‌ای به ذهن شما اجازه می‌دهد که آموخته‌های شما را به دست فراموشی بسپارد. لازم نیست برای آموختن این فن، زندگی خود را تعطیل کنید. این فرآیند احتیاج به مداومتی به طول ۲ تا ۴ هفته و تمرین روزانه نیم‌ساعت دارد. همین! پس تمرینات‌تان روی یوتایپ را پی بگیرید و کار امروز را به فردا نیندازید و اگر انداختید حداقل نگذارید کار به پس‌فردا بکشد!

خطای ششم: استفاده از موبایل برای یادگیری

طبیعی‌ست که تایپ ده‌انگشتی را نمی‌توان روی موبایل یادگرفت؛ مگر این که یک کیبورد به گوشی خود متصال کنید یک کیبورد فیزیکی. چون در این شیوه‌ی آموزشی مسئله‌ی اصلی، حافظه‌ی عضلانی شما و کارکرد سریع ذهنی‌ست اما در تایپ روی صفحه لمسی موبایل، این انگشت شست شماست که زحمت تایپ را می‌کشد و تمام انگشتان دیگر بیکار و بی‌وظیفه رها می‌شوند. شما هیچ‌وقت نمی‌توانید با تمرین تایپ روی موبایل تبدیل به یک تایپیست حرفه‌ای روی کیبورد واقعی شوید. اما برعکس این قصه صادق است. با فراگیری تایپ ده‌انگشتی و یادگیری جای‌گذاری انگشتان و محل قرارگیریِ کاراکترها، سرعت تایپ شما در موبایل به طرز موثری، سریع‌تر می‌شود.

تایپ کردن روی موبایل

خطای هفتم: ریتم تایپ ناموزون

در فراگیری تایپ به شیوه‌ی صحیح، بسیارمهم است که شما هر تمرینی روی کیبوردتان را با یک ریتم یک‌سان انجام دهید. ریتم تایپ شما نباید در حین تمرین کم و زیاد شود.برای این‌که به این وحدت ریتمیک برسید بهتر است که هر تمرین روی یوتایپ را با یک ریتم ذهنی یک‌سان پیش ببرید تا آن‌چه از تمرین تایپ شما می‌ماند یک وضعیت صحیح و متناسب باشد.

خطای هشتم: عجله در تایپ

تایپ ده‌انگشتی یک طریقت فردیِ کوچک است. پس نیاز به تمرکز دارد. اهمال و عجله، هر دوی این‌ها می‌تواند همه‌چیز را به هم بریزد. در تایپ که جای خود دارد. پس وقتی قرار است به سمت کلیدهای روی کیبورد بروید، عجله را کنار بگذارید. شما برای این‌که حس عجول‌بودن‌تان را سیراب کنید، تایپ سریع یاد نگرفتید. چنان که یک شطرنج‌باز برای تمام‌کردن سریع یک بازی، تمرین نمی‌کند. او فرامی‌گیرد که بهترین انتخاب را داشته باشد. این است که از او یک شطرنج‌باز حسابی ساخته است. در مورد تایپ هم دقیقا همین است. تایپ مناسک خاص خود را دارد. تمرکز کنید، لبخند بزنید و با آرامش و متانت پیشت کیبورد بنشینید.

خطاهای دیگر: شما بگویید!

شما در زمان تمرین تایپ ده‌انگشتی در یوتایپ به چه تجاربی دست پیدا کرده‌اید؟ چه چیزهایی شما را از انجام یک تایپ استاندارد و سریع دور می‌کند. در قسمت کامنت آن‌ها را برای ما بنویسید تا آن را با دیگران تقسیم کنیم.

توی دستت چند انگشت داری؟

تایپ ۲ انگشتی و ۴ انگشتی مبتدی و کُنده. تایپ ده‌انگشتی رو ساده و حرفه‌ای یاد بگیر.

برای شروعِ رایگانِ آموزش اینجا کلیک کن

۱۰ دیدگاه

ahmad nazari

با سلام و عرض خسته نباشید
به نظرم بهتره که علاوه بر تمرین تو سایت یو تایپ بهتره که یه ورد باز کنیم و اشتباهات رایجمون رو توش تمرین کنیم.

پاسخ
حمید hamidnaking@gmail.com

اولین و مهمترین خطا کنار گذاشتن دقت و تمرکز روی سرعت هست، دوستان لطفا اول فقط و فقط روی دقت تمرکز کنید، سرعت به مرور خودش درست میشه، دومین خطای بزرگ ریتم تایپ ناموزون هست، دوستان روی ریتم تمرین کردن خیلی خیلی مهمتر از اون چیزی هست که فکرش رو میکنید، من چون گیتاریست هستم این رو کامل درک میکنم و پشنهادم اینه که یک نرم افزار مترونوم نصب کنید که برای ضرب گیری در موسیقی استفاده میشه به راحتی در گوگل پیدا میکنید حتی بدون نصب هم میتونید تو گوگل ازش استفاده کنید، ابتدا سرعت رو پایین بگذارید و دقت کنید که هر کلید رو درست روی ریتم تایپ کنید و به زودی خودتون از پیشرفت سرعت و دقتتون شگفت زده خواهید شد، فقط این و بدونید که گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی اولش هماهنگ شدن با مترونوم و روی ریتم تایپ کردن خیلی وقت میبره اما زمانی که براتون جا بیفته فقط لذت میبرید
موفق باشید

پاسخ
یوتایپ

حمید عزیز، ممنون به خاطر وقتی گذاشتید و تجربه‌تون رو با دیگران به اشتراک گذاشتید. واقعا مثل نوازندگی، اول باید دقت رو تقویت کرد و سپس به سراغ سرعت رفت. استفاده از مترونوم برای تمرین تایپ واقعا ایده جالب و خلاقانه ایه ☺👌🙏

پاسخ
امیرصادق ملکی

خیلی از ما ها تایپ ده انگشتی رو فقط به خاطر بالا بودن سرعت تایپ و جلوگیری از حدر رفت وقت انتخاب کردیم. در صورتی که اگه این تایپ سریع همراه با دقت بالا نباشه هیچ بدرد نمی خوره!
من خودم اوایل کار همیشه سعی می کردم که هرچه سریع تر این آموزشو یاد بگیرم چون توی حرفه ام خیلی بهش نیاز داشتم و به جای افزایش دقت در تایپ همیشه دنبال سرعت بودم.

یکی از نکاتی که حتما باید بهش توجه بشه دقته! برای اونایی که تازه شرو می کنین :تا میتونید دقت رو بالا ببرید سرعت به مرور زمان درست میشه ☺!

پاسخ
فاطمه

عالی هستید . خیلی ممنونم ازتون که توی خونه می تونیم تایپ کردن را یاد بگیریم. خداقوت

پاسخ
atefeh kashfi

یکی از اشتباهات رایج من در استفاده از یوتایپ مخصوصا در درس‌های اول این بود که، وقتی نمیخواستم اشتباه بنویسم و خیلی بهش فکر میکردم، بیش تر اشتباه میشد!!!
نباید بهش فکر کنی، باید دقت کنی اما ذهنت فکر نکنه که:(( اشتباه نکنی! این این وره، اون اون ور!))
انگشتانت رو رها کن و ذهنت رو آزاد، بزار یوتایپ کمکت کنه .
مرسی یوتایپ که اینقدر خوبی
دوست داریم

پاسخ
عادی

سلام
یک اشتباه دیگه که می‌تونید به موارد بالا اضافه کنید، استفاده یا خرید صفحه‌کلید (کیبورد) غیرعادی هست که باعث میشه بهش عادت کنیم و بعداً جاهای دیگه نتونیم با کبوردهای رایج کار کنیم. بعضی‌هامون فکر می‌کنیم که اگر کیبورد مخصوص تایپیست‌ها رو بخریم، بهتره؛ امّا اینطور نیست. ما باید یادگیری رو با کیبورد رایج و متداول انجام بدیم تا بتونیم با رایانه‌های عادی در همه‌جا کار کنیم و نیازی نباشه که هرجا رفتیم، یه کیبورد شخصی هم بزنیم زیر بغلمون و با خودمون ببریم. البتّه اگه شغل ما تایپ‌کردن هست، بعد از حرفه‌ای‌شدن، می‌تونیم یه کیبورد مخصوص تایپیست رو هم بخریم؛ امّا حتماً بعد از حرفه‌ای‌شدن، نه در آغاز یادگیری تایپ انگشتی.

پاسخ
reza

سلام

واقعا این متن کمک کرد به من بخصوص اینکه باید با صبر و حوصله و به دور از عجول بودن تمرین کرد … و تجربه عجول بودن را داشتم و اهمال کاری و خیلی عالی که گفتید با 30 دقیقه روزانه 2 تا 4 هفنه لازم داره و اما من متوجه ریتم نشدم آیا منظور همون عجول بودن هست یا مثلا تعدادی از حروف را سریع و تعدادی را کند زدن ؟ یا شاید منظورتون یکنواخت بودن سرعت تایپ هست؟ میشه دقیقا مشخص کنید …. با تشکر

پاسخ
فؤاد خاک‌نژاد

رضای عزیز. سپاس که با ما هم‌کلام شدی و خو‌ش‌حالیم که یادداشت برات مفید بود. منظور از ریتم شیوه‌ای از یک‌نواخت بودن سرعت تایپ برای شخص خودته. یعنی ریتمی که تغییر نکنه. اعم از سرعت تایپ و وضعیت تایپ شخصی خودت. به یک‌نواخت بودن سرعت تایپ و موضوعی که مطرح کردی نزدیکه مسئله‌ی ریتم و منظور همونه.
با احترام.

پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *