مزایای آموزش تایپ ده انگشتی برای کودکان

مزایای آموزش تایپ ده انگشتی به کودکان
وقتی به مهارت‌هایی که کودکان به آن نیاز دارند فکر می‌کنیم، احتمالا آخرین موردی که به ذهنمان می‌رسد آموختن تایپ ده انگشتی است که در این مقاله مزایای آن را شرح داده‌ایم. تایپ ده انگشتی امروزه یک مزیت نیست، بلکه الزامی است که می‌تواند آینده کودکان را متحول کند.

کودکان به چه مهارت‌هایی احتیاج دارند؟ حتماً شما هم در پاسخ این سوال به مهارت‌های هنری، ورزشی، اجتماعی و مواردی از این دست اشاره می‌کنید و احتمالاً تایپ ده انگشتی، آخرین مهارتی است که به فکر آن می‌افتید. این در حالی است که این مهارت، یکی از باارزش‌ترین مهارت‌هایی است که یک کودک می‌تواند به دست بیاورد.

تکالیف مدرسه یکی از مواردی است که کودک در انجام آن به تایپ ده انگشتی نیاز پیدا می‌کند ولی این تنها یکی از مزایای تایپ ده‌انگشتی برای کودکان است. امروزه بسیاری از مشاغل به تایپ سریع نیاز دارند و در آینده با پیشرفت تکنولوژی این نیاز بیشتر احساس خواهد شد و شما چه به عنوان مصرف کننده تکنولوژی و یا تولید کننده آن (مانند برنامه‌نویس‌ها) به تایپ ده انگشتی نیاز پیدا خواهید کرد.

utype_ir

یوتایپ | آموزش تایپ ده‌انگشتی

در اینستاگرام، کلی مطالب آموزشیِ جالب و مفید برایتان داریم 👇

صفحه ما را ببینید
لوگوی یوتایپ

دلایل زیادی وجود دارند که بیان می‌کند چرا کودکان باید تایپ ده انگشتی را بیاموزند. پس در ادامه این مقاله همراه باشید تا با حقایقی روبرو شوید که از آنها خبر نداشتید.

انجام تکالیف؛ سریع و کارآمد

در تایپ ده‌انگشتی نگاه تایپیست به مانیتور است و نیازی ندارد تا دائم روی کیبورد تمرکز کند. بنابراین می‌تواند کاراکترهای صحیح را به سرعت پیدا کند و کارش را فوراً به اتمام برساند. اگر کودکی برای انجام تکالیفش و یا پروژه‌هایی که به او سپرده شده است از تایپ ده انگشتی استفاده کند، می‌تواند حداکثر تمرکز خود را برای پیاده کردن افکارش به کار بندد و دیگر نیازی نیست که آن را بین فکر کردن و پیدا کردن علائم و حروف تقسیم کند. در نتیجه کار او با سرعت و کیفیت بیشتری انجام خواهد شد.

اگر می‌خواهید بدانید که تفاوت سرعت تایپ ده انگشتی با تایپ با دو انگشت چیست؟ باید بگوییم که یک تایپیست آموزش‌دیده می‌تواند تا ۸۰ کلمه در دقیقه تایپ کند؛ حال آنکه فردی که با دو انگشت تایپ می‌کند، تنها با ۱۰ تا ۲۰ کلمه در دقیقه می‌تواند تایپ کند. حالا خودتان مقایسه کنید. کدام کارآمدتر است؟

بهبود مهارت های مربوط به نوشتن در کودکان

بهبود مهارت‌های نوشتاری

در تایپ ده انگشتی کودک باید نسبت به آنچه تایپ می‌کند بسیار متمرکز و آگاه‌ باشد، زیرا می‌خواهد کلمات را بدرستی بنویسد. این سطح تمرکز و تعامل می‌تواند به کودک کمک کند تا مهارت‌های نوشتاری فارسی و املای خودش را تقویت کند. او مجبور می‌شود به انشای کلمات هم فکر کند، بنابراین درباره ساختار صحیح جملات می‌اندیشد و دایره واژگانش گسترش می‌یابد.

برای تقویت هرچه بیشتر این مهارت، ما در بخش پایگاه دانش یوتایپ، نکات مهمی را درباره دستور زبان فارسی، نشانه‌گذاری و علائم ویرایشی و همچنین درست‌نویسی، جمع‌آوری کرده‌ایم و شما می‌توانید به آنها مراجعه کنید. ما در این بخش سعی کرده‌ایم مباحث را به زبان ساده مطرح کنیم اما اگر کودک شما در سنین دبستان است می‌توانید خودتان مطالب را مطالعه کنید و با زبان ساده‌تر برای آنها بازگو کنید.

تقویت مهارت‌های شناختی مغز کودک

تایپ ده‌انگشتی می‌تواند جنبه‌های مختلف شناختی مغز کودک را درگیر کند. مهارت‌های شناختی کودک، از حدود ۲ سالگی به بعد رشد می‌کنند. آنها می‌توانند پیچیده‌تر از قبل فکر کنند و افکار خود را به گونه‌های مختلف بیان کنند. روانشناسان معتقدند که رشد مهارت‌های شناختی کودکان بسیار به رشد زبان گفتاری آنها بستگی دارد.

در تایپ ده انگشتی و تمرین‌های مربوط به آن ما به طور مستقیم با حروف و کلمات سر و کار داریم و هرچقدر کودک بتواند کلمات بیشتری را بیاموزد و یا بنویسد، بهتر مي‌تواند مفاهیم ذهنی را بسازد. می‌تواند به سرعت آنها را مقایسه و طبقه‌بندی کند و در بسیاری از موارد قادر خواهد بود از آنها نتیجه تازه‌ای بگیرد و مسائل را ارزیابی کند.

تقویت اعصاب حرکتی و عضلات دست

تقویت عضلات دست کودک با تایپ ده انگشتی

اغلب کودکانی که سال‌های اولیه مقطع دبستان را می‌گذرانند در حین نوشتن تکالیف خود احساس خستگی در دست‌ها را تجربه کرده‌اند و همین موضوع می‌تواند سبب کندی انجام تکالیف شود. به مرور زمان اعتماد به نفس آنها را کاهش می‌دهد و در برخی مواقع رغبت خود را به آموزش و یادگیری از دست می‌دهند. در تایپ ده انگشتی عضلات کنترل‌کننده دست و انگشتان به خوبی تمرین می‌بینند. این کار به مرور زمان قدرت عضلات کف دست و انگشت‌ها را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود در حین نوشتن تکالیف با دست خستگی کمتری تجربه کنند.

گذشته از این، با یادگیری تایپ ده‌‌انگشتی، مغز کودک تمرین می‌کند که اعصاب حرکتی دست را به خوبی کنترل کند و این مسأله توانایی انجام انجام کارهای ظریف و دقیق با دستان را در کودکان افزایش می‌دهد.

تمایز در طول دوران تحصیل

تایپ ده‌انگشتی سرعت فرزند شما را در تایپ کردن می‌تواند به نحو قابل توجهی افزایش بدهد و از همان روزهای اول تحصیل تا زمانی که از دانشگاه فارغ‌التحصیل شوند، می‌توانند از این مهارت خود به خوبی استفاده کنند. اگر فرزند شما کارهای خود را دو برابر سریعتر از دیگران انجام بدهد، منطقی است که وقت بیشتری برای کارهای مفید دیگر، مثلا ورزش کردن، مطالعه، معاشرت با دیگران و طبیعت‌گردی صرف کند که در نهایت منجر به رشد هوش عاطفی و هیجانی هم خواهد شد.

امروزه حداقل در مقطع متوسطه، از دانش‌آموزان انتظار می‌رود که پروژه‌ها، تکالیف و تحقیق‌ها را تایپ کنند. اگر کودکی به این امر مسلط نباشد باید به دفاتر خدمات تایپ و چاپ مراجعه کند که در نهایت هم هزینه اضافی خواهد داشت و هم ممکن است زمان زیادی را از دست بدهند. از طرفی احتمال بدقولی در تحویل پروژه هم خواهد بود که می‌تواند با برخورد نظام آموزشی با تأخیر در انجام تکالیف، منجر به از دست رفتن عزت نفس و اعتماد به نفس آنها شود. دانش‌آموزی که خودش تکالیفش را تایپ کرده، اعتماد به نفش بیشتری نسبت به همسالان خودش پیدا خواهد کرد.

نباید این نکته را نادیده بگیریم که فرزندان ما از یاد گرفتن تایپ ده‌انگشتی ناگزیرند؛ زیرا با پیشرفت در سیستم آموزشی، حتماً به آن نیاز پیدا خواهند کرد. بنابراین بهتر است اهمیت آموختن تایپ ده‌انگشتی را برای آنها روشن کنیم.

مزیت شغلی فردا برای کودکان امروز

شاید هنوزم تصور کنید که تایپ ده‌انگشتی ویژه افرادی است که در ادارات مشغول به کار هستند و فقط آنها هستند که باید برای رفع نیازها و درخواست‌های ارباب رجوع به سرعت تایپ کنند. اما باید بدانید که چندین سال است که این تصور تغییر کرده است.

با پیشرفت فناوری و تکنولوژی و همچنین ظهور روبات‌ها، بازار شغلی در حال تغییر است و توانایی لمس تایپ برای مشاغل آینده اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. برنامه‌نویسی را در بیست سال آینده تصور کنید که به تایپ ده‌انگشتی مسلط نیست و برای زدن یک کد فوری دچار چالش‌هایی می‌شود!

با همه این سرعتی که در رشد تکنولوژی با آن مواجه شدیم و کامپیوترها زندگی ما را تسخیر کرده‌اند، متاسفانه، سرعت تایپ 50 کلمه در دقیقه، حداقل سرعتی است که کارکنان باید بتوانند به آن دست پیدا کنند تا در محیط شغلی، کارآمد دیده شوند.

شعبه بریتانیایی مایکروسافت در سال 2014 طی مطالعاتش نشان داد که 43٪ درصد از رؤسای کمپانی‌ها فکر می‌کنند که تایپ ده انگشتی مهارتی بسیار ضروری است. این در حالی است که به طور متوسط نیمی از افراد، نمی‌توانند حتی به سرعت 50 کلمه در دقیقه برسند.

پروفسور جان ساترلند از دانشگاه کالج لندن در پاسخ به این مطالعه گفت:

«تایپ کردن یک مهارت فوق‌العاده مهم در زمینه شخصی و حرفه‌ای است. اگر این مهارتی است که شما فاقد آن هستید، شانس خود را در بازار کار بسیار محدود کرده‌اید.»

بنابراین کودکانی که یاد می‌گیرند با ده انگشت خودشان تایپ کنند، بدون شک در زندگی آینده خود زمینه پیشرفت شغلی و امکانات و مزایای بیشتری را خواهند داشت.

آشنایی با مهارت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات

آموختن فناوری اطلاعات و ارتباطات در عصر مدرن حیاتی است. یادگیری تایپ در سنین پایین می‌تواند گام بزرگی در آشنایی کودک با کامپیوتر باشد. او یاد می‌گیرد مشکلات خودش را حل کند و تایپ سریع می‌تواند به او کمک کند که در اینترنت راه حل مشکل‌ها و نقص‌هایی را که با آنها مواجه می‌شود، بیابد. در دنیای امروز نمی‌توان اهمیت این موضوع را نادیده گرفت.

آموزش فناوری اطلاعات به کودکان

تایپ ده‌انگشتی، فرشته نجات کودکانی با مشکلات یادگیری

کودکانی هستند که به مشکلات یادگیری خاص مانند نقص تمرکز و توجه (ADHD)، اختلال نوشتن و یا اختلال خواندن دچارند. این بیماری‌ها سطوح مختلفی دارند؛ اما در هر شکلی که باشند در حین اضطراب، خجالت یا ناامیدی تشدید می‌شوند و می‌تواند مانع از یادگیری شود.

به دلیل عدم توجه متمرکز، کودک مبتلا به اختلال ADHD هنگام نوشتن با دست، متنی نامرتب تولید می‌کند و تایپ کردن راهی است برای آنکه بتواند ذهن خودش را تحت یک دیسیپلین نوشتاری، متمرکز نگه دارد. تعدادی از کودکان که دچار اختلال نوشتاری هستند نمی‌توانند به خوبی مداد را دست بگیرند و این کار برایشان دردناک است؛ مطالعات نشان داده که آنها تقریباً همیشه هنگام تایپ روی صفحه کلید رایانه، متن بهتری تولید می‌کنند.

نارسایی در خواندن هم با تایپ کردن می‌تواند بهبود پیدا کند. این کار به کودک کمک می‌کند که کلمات را به صداهای جزء تقسیم کند. از آنجایی که برای تایپ کردن نیاز دارد که حرف مورد نظر خودش را روی کیبورد فشار بدهد، می‌تواند کلمات پیچیده‌تر را مدیریت کنند و آن را راحت‌تر از نوشتن با دست انجام بدهد.

این سهولت در انجام کارها برای کودکان مبتلا به اختلال‌های تمرکز و توجه و دیگر اختلال‌های مشابه، باعث می‌شود اعتماد به نفس آنها به طرز چشمگیری رشد کند و در نتیجه تأثیر مثبتی بر یادگیری و رشد شخصیتی آنها خواهد داشت.

یک بار یاد می‌گیرند، یک عمر به یاد دارند

تایپ کردن هم مانند دوچرخه سواری مهارتی است که به کمک حافظه عضلانی خود می‌آموزیم. حتی اگر برای چندین سال از آن استفاده نکنیم، باز هم در حافظه ما وجود خواهد داشت و به محض اینکه اراده کنیم می‌توانیم از آن استفاده کنیم. بنابراین نگران آن نباشید که فرزندتان این مهارت را فراموش کند.

مزایای سلامتی برای کودکان در نحوه تایپ کردن

نمی‌توانیم به تایپ ده انگشتی اشاره کنیم و مزایای سلامتی آن را در نظر نگیریم. همانطوری که می‌دانید امروزه بسیاری از افراد دچار آسیب فشار تکراری هستند که به اختصار RSI نیز گفته می‌شود. استفاده از وسایل تکنولوژی مدرن یکی از عوامل بروز این آسیب است که می‌تواند در دراز مدت گریبانگیر کودکان هم بشود. اما تایپ ده انگشتی می‌تواند به آنها کمک کند که با رفتار اصولی و ارگونومی از کامپیوتر استفاده کنند.

در تایپ ده انگشتی شما نگاهتان تنها به مانیتور است و نیازی ندارید که گردن خود را برای مدت طولانی خم کنید. همچنین از وارد شدن آسیب به مچ و دستان به نحو چشمگیری کاسته خواهد شد و مچ دست در وضعیت آرامش و بدون اینکه عضله‌ای تحت فشار قرار بگیرد روی کیبورد می‌ماند. بالا رفتن سرعت تایپ در روش ده انگشتی سبب می‌شود که کار کودک شما سریع‌تر به پایان برسد و وقت کمتری را پشت کامپیوتر صرف کند.

یاد گرفتن تایپ ده انگشتی از چه سنی باید آغاز شود؟

در سن هفت سالگی اندازه دست‌های کودک به اندازه‌ای می‌رسند که می‌توانند روی صفحه کلید قرار بگیرد و به شکل استانداردِ تایپ ده انگشتی، کلیدها را بپوشاند. با این حال، اگر احساس کردید کیبورد کوچکتری نیاز است، می‌توانید از کیبوردهای با سایز کوچکتر استفاده کنید. برای انتخاب کیبورد مناسب توصیه می‌کنیم مقاله انواع کیبورد از نظر تعداد و چیدمان دکمه‌ها را مطالعه کنید.

از طرفی کودکان در سال‌های اولیه زندگی به استفاده از کامپیوتر مانند بزرگسالان علاقه بسیار دارند و چه بهتر که از این علاقه در راستای آموختن مهارتی که در آینده هم برایشان مزایایی ایجاد می‌کند، استفاده کنیم.

آموزش تایپ ده‌انگشتی یه مثابه یک بازی سرگرم کننده

یاد گرفتن تایپ ده‌انگشتی می‌توانند مانند یک بازی برای کودکان سرگرم کننده باشد. بازی‌های کامپیوتری مناسب کودکان وجود دارند که باید از عملکردهای کیبورد استفاده شود. کودکانی که تایپ ده‌انگشتی را بلدند بهتر از سایر همسالانشان می‌توانند در این بازی‌ها سریع‌تر و دقیق‌تر عمل کنند.

آموزش تایپ ده انگشتی به کودکان

ما در سایت یوتایپ هم تلاش کرده‌ایم از ویژگی سرگرم کننده بودن استفاده کنیم و به نحوی آن را طراحی کنیم که انگار در حال انجام بازی هستید و کودکان هم می‌توانند از آنها لذت ببرند. همچنین طراحی ساده و در دسترس سایت نیز به کودکان و افراد مختلف کمک می‌کند بتوانند به راحتی با بخش‌های مختلف سایت کار کنند. حتی تعدادی از درس‌های آغازین این آموزش رایگان هستند که می‌توانید آنها را در بخش آموزش تایپ فارسی مشاهده کنید.

پیشنهاد می‌کنیم خودتان هم در کنار کودک به تمرین بپردازید که علاوه بر ایجاد حس رقابت و همدلی، از مزایای آن بهره‌مند شوید. تایپ ده‌انگشتی امروزه دیگر تنها ویژه کارمندان و شاغلین نیست. هر کسی به آن نیاز دارد.

توی دستت چند انگشت داری؟

تایپ ۲ انگشتی و ۴ انگشتی مبتدی و کُنده. تایپ ده‌انگشتی رو ساده و حرفه‌ای یاد بگیر.

برای شروعِ رایگانِ آموزش اینجا کلیک کن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *