درمان نارساخوانی و نارسانویسی با معجزه تایپ ده انگشتی

درمان نارساخوانی و نارسانویسی با تایپ ده انگشتی

این پست راهی برای مقابله با اختلال نارسایی در خواندن  (Dyslexia) و نارسایی در نوشتن  (Dysgraphia) به شما ارائه می‌کند. در ابتدا بهتر است مقداری با این اختلال‌ آشنا شویم و پس از آن درباره تأثیر تایپ ده انگشتی در درمان آن سخن بگوییم. توصیه می‌‌کنیم اگر هنوز درباره تایپ ده ‌انگشتی چیزی نمی‌دانید، نگاهی به آموزش تایپ ده انگشتی بیندازید.

اختلال نارسایی در خواندن و نوشتن چیست؟

اختلال نارساخوانی و نارسانویسی، یک بیماری عصبی-ژنتیکی است و بخشی از مغز که مسئول خواندن و نوشتن است تحت ثأثیر قرار می‌گیرد. این اختلال می‌تواند در هر فرد علائم مختلفی داشته باشد اما علامت بارز و مشترک آن میان همه افراد مبتلا، احساس دشواری در خواندن و نوشتن است. افراد مبتلا اغلب با واژه‌ها آشنایی دارند و می‌توانند در مکالمات خود از آنها استفاده کنند اما توانایی درک و شناسای نشانه‌های نوشتاری یا چاپی کلمات را ندارند. تعدادی از مبتلایان نیز با آنکه توانایی خواندن کلمات و جملات دارند اما درک صحیحی از مفهوم واژه مورد نظر ندارند.

utype_ir

یوتایپ | آموزش تایپ ده‌انگشتی

در اینستاگرام، کلی مطالب آموزشیِ جالب و مفید برایتان داریم 👇

صفحه ما را ببینید
لوگوی یوتایپ

به طور معمول این دسته از افراد در جهت‌یابی، تخمین اندازه و شکل، تشخیص یک کلمه به عنوان یک کل منسجم و تجسم فضایی دچار دشواری هستند. بنابراین تشخیص حروف و کلمات برای آنها بسیار سخت است. کمبود تمرکز و توجه یکی دیگر از مشکلات این دسته از افراد است.

تایپ ده انگشتی و نارساخوانی چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟

همانطور که می‌دانید تایپ ده انگشتی مهارتی است که برای تسلط پیدا کردن بر آن به تمرین نیاز دارید. اما حافظه عضلانی به شما کمک می‌کند که این مهارت را مانند رانندگی یا دوچرخه‌سواری را یکبار برای همیشه بیاموزید و هر زمان که به ان نیاز داشتید می‌توانید آن را به یاد بیاورید. پس از آن دیگر نیازی ندارید که درباره حروف تشکیل دهنده یک کلمه فکر کنید. افرادی که به نارساخوانی یا دایسلِکسیا مبتلا هستند می‌توانند در حین تایپ ده انگشتی حروف و کلمات را با خود تکرار کنند. این کار به بالا رفتن تمرکز و توجه آنها کمک فراوانی می‌کند. در نوشتن با دست، مغز مجبور است املای درست کلمات را به خاطر بیاورد ولی در روش تایپ ده انگشتی، عملکرد مغز در تایپ کلمات و حروف کاملا متفاوت است می‌توند برای افراد مبتلا به این اختلال مناسب باشد. شیوه‌های متعارف یادگیری املای کلمات، مناسب این افراد نیست؛ بنابراین شاید بد نباشد شیوه‌های غیرمتعارف را کمی امتحان کنیم.

درمان نارسا خوانی و نارسا نویسی با تایپ ده انگشتی

عملکرد تایپ ده انگشتی در ذهن افراد نارساخوان و نارسانویس چگونه است؟

می‌دانیم که درمان قطعی برای این نوع اختلال‌ها وجود ندارد اما تایپ ده ‌انگشتی امکانات مناسبی را در اختیار این دسته از افراد قرار می‌دهد تا بتوانند آزادانه ایده‌های خود را مکتوب کنند. در ادامه این مقاله به مزایای این مهارت اشاره می‌کنیم.

تایپ ده انگشتی و حواسِ شش دنگ!

در نوشتن با دست یا روش تایپ غیر اصولی، مغز باید روی شکل و ترتیب حروف تمرکز کند. باید جای درست حروف را روی کیبورد پیدا کند و این کار را با دقت انجام بدهد تا بتواند کلمه را درست بنویسد. اما در روش تایپ ده‌انگشتی، مهارت‌آموز پیش از این با کمک حافظه عضلانی خودش توانسته جای تک‌تک حروف را بیاموزد و در حین تایپ چشمانش تنها روی مانتیور متمرکز است و نیازی به دیدن کیبورد ندارد. بنابراین می‌تواند تمام توجه خود را روی ترتیب حروف متمرکز کند.

بخاطر نارساخوانی ایده‌ها را از دست ندهید!

حفظ ایده ها با تایپ ده انگشتی

یکی از مشکلات افراد نارساخوان این است که نمی‌توانند مطالب را بخوانند و آن را در حافظه ذخیره کنند و به سادگی دوباره آنچه را به خاطر سپرده‌اند، روی کاغذ پیاده کنند. تایپ ده انگشتی این امکان را به آنها می‌دهد تا نیازی به یادآوری املای دقیق کلمات نداشته باشند. زیرا ویژگی‌های تصحیح خودکار در آفیس یا دیگر نرم‌افزارهای تایپ به آنها کمک می‌کند که به سرعت کلمات را به یاد بیاورند و ایده‌ای را از دست ندهند. آنها می‌توانند آزادانه کلمات را در اختیار بگیرند و مانند دیگر افراد آنچه را در ذهن دارند به دیگران منتقل کنند.

افزایش اعتماد به نفس

بسیاری از افرادِ مبتلا به نارسایی در خواندن و نوشتن پس از مدتی اعتماد به نفس خود را به‌کلی از دست می‌دهند. رفته‌رفته اضطراب ناشی از ناکافی بودن می‌تواند آنها را به ورطه افسردگی و انزوا بکشاند و سلامت روانی آنها را تهدید کند. افرادی که مبتلا به این اختلال یا دیگر اختلال‌های مشابه هستند می‌توانند با آموختن یک مهارت، اعتماد نفس خود را افزایش بدهند و از اضطراب‌های خود بکاهند. کم شدن اضطراب یکی از مهم‌ترین عوامل در بهبودی این اختلال است؛ زیرا افراد در حالت اضطراب تمرکز خود را از بیشتر از دست می‌دهند.

هرجا اراده هست، راهی هم هست!

نارسایی در خواندن و نوشتن نباید باعث توقف افراد شود. امروزه کودکانی هستند که به‌دلیل نارساخوانی و دیگر اختلال‌های مشابه در تحصیل دچار مشکل هستند و برخی از آنها ترک تحصیل کرده‌اند. چنین اختلال‌هایی سبب می‌شود افراد فقط به دلیل آنکه نمی‌توانند کاری را به روش معمولی انجام بدهند، از همسالان خود عقب بمانند. تایپ ده انگشتی، می‌تواند شرایط را برای چنین افرادی به کلی تغییر بدهد.

افزایش اعتماد به نفس با آموختن تایپ ده انگشتی برای مبتلایان نارساخوانی و نارسانویسی

اگر شما و یا نزدیکانتان به اختلال‌های نارساخوانی و نارسانویسی دچار هستید، کافیست به بخش آموزش تایپ ده انگشتی در یوتایپ مراجعه کنید و درس‌های رایگان را تمرین کنید. حتم داریم که نتایج تمرین و آموختن همین چند درس ابتدایی را به‌زودی خواهید دید.

توی دستت چند انگشت داری؟

تایپ ۲ انگشتی و ۴ انگشتی مبتدی و کُنده. تایپ ده‌انگشتی رو ساده و حرفه‌ای یاد بگیر.

برای شروعِ رایگانِ آموزش اینجا کلیک کن

یک یادآوری مهم

تایپ ده‌انگشتی مهارتی است که همه به آن نیاز داریم. آن را با آسان‌ترین و بهترین روش بیاموزید.

همین الان یادگیری تایپ ده‌انگشتی را شروع کنید!

utype_ir

یوتایپ | آموزش تایپ ده‌انگشتی

در اینستاگرام، کلی مطالب آموزشیِ جالب و مفید برایتان داریم 👇

صفحه ما را ببینید
لوگوی یوتایپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *