مدیریت زمان در هنگام کار و مطالعه با تکنیک پومودورو

مدیریت زمان با تکنیک پومودورو

بسیاری از ما برای انجام کارهایمان پشت کامپیوتر می‌نشینیم، دقایقی کار می‌کنیم، یک لیوان چای می‌ریزیم، بعد بی‌خیال کار می‌شویم و سری به اینستاگرام می‌زنیم و ناگهان به خودمان می‌آییم و می‌بینیم زمان زیادی گذشته، ما خسته‌ایم اما کاری از پیش نبرده ایم. این یادداشتی‌ست برای حل این مشکل. این یادداشت شما را با تکنیک مدیریت زمان به نام پومودورو Pomodoro یا تکنیک گوجه‌فرنگی آشنا می‌کند. با یوتایپ همراه باشید.

چطور متمرکز بمانیم؟

یکی از مشکلات اصلی پیش روی تمرکز هنگام کار با کامپیوتر یا مطالعه، لحظاتی‌ست که چیزهایی اعم از شبکه‌های اجتماعی، هوس نوشیدن یک لیوان چای، یک ناتیفیکیشن ناخواسته و... تمرکز ما در کار را از بین می‌برد. این عوامل حواس‌پرتی یکی-دوتا نیست و بسیار زیاد است. اما آیا راهی وجود دارد که این عوامل را برای مدتی کنار بگذاریم؟ آیا یاری‌دهنده‌ای هست که کمکمان کند؛ بی‌خیال این عوامل شویم و به کارمان بچسبیم و پیش‌شان ببریم؟ بله! راه‌حل تکنیک مدیریت زمان Pomodoro است. تکنیکی که در جهان به نام گوجه فرنگی شناخته می‌شود و بسیاری را از شر این عوامل جذابِ از کار دورْکن نجات داده است.

utype_ir

یوتایپ | آموزش تایپ ده‌انگشتی

در اینستاگرام، کلی مطالب آموزشیِ جالب و مفید برایتان داریم 👇

صفحه ما را ببینید
لوگوی یوتایپ

۲۵ دقیقه کار، ۵ دقیقه استراحت

این تکنیک چطور کار می‌کند؟ این روش، کارکرد بسیار ساده‌ای دارد. در این روش شما باید زمان‌های کاری خود را در ۲۵ دقیقه‌های مختلفی خُرد کنید. در واقع تمرکز این روش بر این است که شما بر کار خود به طور کامل متمرکز شوید بی‌آن‌که از نفس بیفتید یا از دستِ کارتان خسته شوید. این تکنیک به شما می‌آموزد که ۲۵ دقیقه همه‌ عوامل حواس‌پرتی را کنار بگذارید و تمام حضور و آگاهی‌تان را بر کارتان متمرکز کنید و پس از آن ۵ دقیقه استراحت کنید، ناتیفیکیشن‌ها را چک کنید و احیانا چای بنوشید. بعد از آن دوباره ۲۵ دقیقه بر کارتان تمرکز کامل کنید و بعد از آن ۵ دقیقه استراحت کنید. دوباره ۲۵ دقیقه و حالا ۱۵ دقیقه.

نحوه عملکرد تکنیک پومودورو

این روش به خوبی کمک می‌کند که شما از شر عوامل مزاحم خلاص شوید و به کارتان برسید و از طرف دیگر خسته و مانده نشوید و هم‌چنان با انرژی به کارتان بپردازید. در ویدئوی زیر شما با نحوه پیاده‌سازی تکنیک پومودرو آشنا می‌شوید.

برای این که بتوانید به خوبی از این تکنیک استفاده کنید، ما پیشنهاد می‌کنیم که از اپلیکیشن‌های مخصوص این کار برای متمرکز ماندن استفاده کنید.

اپلیکیشن Forest و درخت‌کاری

اپلیکیشن فارست، اپلیکیشنی‌ست که این کار را به سادگی برای شما انجام می‌دهد. با این تفاوت که در ۲۵ دقیقه‌ای که مشغول به کار هستید در واقع درختی در اپلیکیشن شروع به رشد می‌کند. هربار که از اپلیکیشن خارج شوید، درخت از بین می‌رود. با همین شیوه ساده که عذاب وجدان شما را در مرگ یک درخت هدف قرار داده، شما به خاطر سلامت درختان هم که شده، کارتان را ترک نمی‌کنید و ۲۵ دقیقه بر کارتان به طور کامل متمرکز خواهید بود.

معرفی اپلیکیشن برای مدیریت زمان

نکته جالب این اپلیکیشن این است که در صورت کسب امتیازی از درخت‌های مجازی که در اپلیکیشن کاشته‌اید می‌توانید در نقاطی از آفریقا درخت واقعی بکارید. همین دلیل محکمی شده برای کسانی که از این اپلیکیشن استفاده می‌کنند تا دلیلی داشته باشند و ۲۵ دقیقه‌های‌شان را روی تکنیک پومودورو پیش ببرند. برای دانلود این اپلیکیشن‌ها می‌توانید از این دو لینک بهره بگیرید. برای آیفون و برای اندروید.

شما تا به حال از تکنیک‌های مدیریت زمان استفاده کرده‌اید؟ از تکنیک پومودورو چطور؟ از تجربیات خود برای ما در کامنت‌ها بنویسید تا با استفاده از نظرات شما این مطلب را بهبود ببخشیم.

اپلیکیشن‌های تحت وب برای تکنیک گوجه فرنگی

اگر به هر دلیلی نمی‌خواهید روی گوشی خود اپلیکیشن نصب کنید، می‌توانید از اپلیکیشن‌های تحت وب که برای مدیریت زمان با تکنیک پومودور ساخته شده اند، استفاده کنید. این اپلیکیشن‌ها هم روی مرورگر موبایل و هم روی مرورگر رایانه شما به راحتی قابل اجرا هستند. با یک سرچ ساده وب‌اپلیکیشن‌های متعددی برای این کار خواهید یافت. توصیه ما استفاده از پوموفوکوس است. این اپلیکیشن ظاهر ساده و مدرنی دارد و کار مدیریت زمان با گوجه‌فرنگی را برای شما آسان می‌کند.

توی دستت چند انگشت داری؟

تایپ ۲ انگشتی و ۴ انگشتی مبتدی و کُنده. تایپ ده‌انگشتی رو ساده و حرفه‌ای یاد بگیر.

برای شروعِ رایگانِ آموزش اینجا کلیک کن

یک دیدگاه

محمد جوکار

خب قبلا این موضوع رو شنیده بودم ولی به جدّ، ازش استفاده نکرده بودم؛
دفعه دوم، دیدنِ همین ویدئو درون پیج اینستاگرام یوتایپ بود که باعث شد یکم این تکنیک رو جدی بگیرم و چند مدت ازش استفاده کنم.
باید بگم به شدت خستگی رو کاهش میده و میتونید بهتر از زمانتون استفاده کنید. اگه باجنبه هم باشید، میتونید توی زمان‌های استراحت، فضای مجازی و از این دست کارهاتون رو چک کنید. البته هرچند که این کار، از نظرِ کار عمیق درست نیست و اگه بتونید به‌کل گوشی و این دست وسایل رو دور بریزید توی این تایم‌ها، خیلی بهتره.

درکل عالیه و ممنون از شما

پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *