خیس شدن کیبورد؛ بایدها و نبایدها

ریختن مایعات روی کیبورد؛ بایدها و نبایدها

شاید شما هم مثل بسیاری از انسان‌های دیگر دوست دارید که از نوشیدنی مورد علاقه‌تان در هنگام کار لذت ببرید. اما این کار خطر خیس شدن کیبورد ما را به همراه خواهد داشت. مخصوصا اگر روی میز کارتان جای مناسبی برای ماگ یا لیوان خود تعبیه نکرده باشید. اگر تابحال با یک لیوان نوشیدنی کیبوردتان را خیس کرده‌اید، پس این مقاله حتما می‌تواند به شما کمک کند.

خونسرد اما سریع باشید!

در صورتی که آب یا هر مایعی روی صفحه‌کلید شما ریخت، نگران نباشید. شما با اقدامات زیر می‌توانید صفحه‌کلید خود را نجات بدهید! درست است که آب یا مایعات می‌تواند به کیبورد شما به شدت آسیب برساند، اما چیزی که به طور یقین برای نجات کیبوردتان اهمیت دارد این است که سریع عمل کنید و با اقدامات زیر خیس شدن صفحه کلید خود را برطرف کنید.

utype_ir

یوتایپ | آموزش تایپ ده‌انگشتی

در اینستاگرام، کلی مطالب آموزشیِ جالب و مفید برایتان داریم 👇

صفحه ما را ببینید
لوگوی یوتایپ

توی دستت چند انگشت داری؟

تایپ ۲ انگشتی و ۴ انگشتی مبتدی و کُنده. تایپ ده‌انگشتی رو ساده و حرفه‌ای یاد بگیر.

برای شروعِ رایگانِ آموزش اینجا کلیک کن

1- صفحه کلید خود را از محیط خیس خارج کنید.

2-  مطمئن شوید که جریان برق را قطع کرده‌اید.

3- کیبورد را وارونه کنید تا مایع از صفحه کلید خارج شود. صفحه‌کلید را چند بار به شدت تکان دهید تا مطمئن شوید که همه آب‌ها از آن خارج شده است.  

4- صفحه کلید را روی یک قفسه قرار دهید تا هوا در همه قسمت‌های صفحه‌کلید جریان پیدا کند.

5- یک فن یا باد سرد سشوار می‌تواند به فرآیند خشک شدن کمک کند.

6- برای ۲۴ تا ۴۸ ساعت به کیبورد دست نزنید تا به‌خوبی خشک شود.

نکات مهم درباره خشک کردن کیبورد خیس

- اگر از کیبوردهای usb  استفاده می‌کنید، حتماً آن را خاموش کنید و باتری‌ها را خارج کنید.

خیس شدن کیبورد با مایعات را چگونه برطرف کنیم؟

- اگر از کیبوردهای مکانیکال استفاده می‌کنید، حتما همه کلیدهای آن را باز کنید و اجازه بدهید تا ۴۸ ساعت خشک شوند. برگرداندن کلیدها به صفحه کلید کار سختی نیست؛ مخصوصا اگر پیش از این تایپ ده‌انگشتی را یاد گرفته باشید.

- اگر حتی پس از گذشت دو یا چند روز و خشک شدن صفحه کلید، متوجه شدید که هنوز کار نمی‌کند، احتمال آن وجود دارد که املاح آب یا نوشیدنی‌ای که روی صفحه کلید ریخته بود، زیر کلیدها رسوب کرده باشد. بنابراین با احتیاط پیچ‌های مختلفی را که صفحه‌کلید را به هم متصل می‌کند باز کنید. (پیش از این کار اطمینان حاصل کنید که با انجام این کار گارانتی کیبورد خود را باطل نمی‌کنید.) سپس از یک پارچه بدون پرز برای خشک کردن هر نقطه‌ای که به آن دسترسی دارید استفاده کنید و آن را برای یک روز دیگر در معرض هوا قرار دهید. احتمال آنکه پس از بستن پیچ‌های صفحه‌کلید شما دوباره شروع به کار کند بسیار است.

نکته: برای آنکه در سرهم کردن مجدد صفحه کلیدتان دچار چالش نشوید، شاید بد نباشد که در هر مرحله یک عکس از صفحه کلید بگیرید که در پایان بدانید باید هر قطعه را کجا بگذارید.

ریختن آب روی صفحه‌کلید لپ تاپ

تعمیر صفحه‌کلید لپ تاپ کمی‌چالش برانگیزتر از یک صفحه‌کلید مستقل است. از آنجایی که صفحه‌کلید مستقیماً به اجزای لپ‌تاپ متصل است، اگر فوراً آن را خشک نکنید، خطر آسیب رساندن به کل لپ‌تاپ وجود دارد.

چه کارهایی بعد از خیس شدن کیبورد با آب لازم است؟

مهم‌ترین اقدامی‌ که پس از ریخته شدن آب روی کیبورد لپ تاپ می‌توانید انجام بدهید این است که لپ تاپ خود را به سرعت خاموش کنید. حال تمامی‌کابل‌های متصل به آن را جدا کنید. سپس آن را وارونه کنید تا آب تخلیه شود و از یک پارچه جاذب برای خشک کردن استفاده کنید. اگر مایع به درز‌های لپ تاپ وارد شد روی خشک کردن قسمت‌های داخلی تمرکز کنید. می‌توانید صفحه پشتی لپ تاپ را به آرامی ‌جدا کنید تا مایعات بیشتری از قسمت داخلی آن خارج شود. اما ما توصیه می‌کنیم این کار را حتما به یک تعمیرکار حرفه‌ای بسپارید تا از رسیدن آسیب‌های بیشتر به لب‌تاب شما جلوگیری شود و احتمالا گارانتی لب تاب خود را از دست ندهید.

اگر چیزی غیر از آب روی صفحه کلید ریخت، باید قبل از خشک شدن کامل آن، بقایای اضافی یا لایه‌های چسبناک را هم تمیز کنید تا مطمئن شوید که دکمه‌ها بدون فشار کار می‌کنند. در صورت امکان درپوش‌های کلید را بردارید و پارچه بدون پرز را به الکل ۹۹ در صد آغشته کنید. دقت داشته باشید که میزان الکل نباید به قدری باشد که شروع به چکیدن کند. دستمال را به آرامی ‌و روی تمام سطوح صفحه‌کلید بکشید. بعد از گذشت ۲۴ تا ۴۸ ساعت قطعات را سرهم کنید.

نبایدهای خشک کردن کیبورد

گاهی در تعمیر وسایل الکترونیکی، توجه به نبایدها از بایدها مهم‌تر است. بنابراین سه نکته زیر را در یایان این مقاله مطالعه کنید تا آسیب‌های کمتری به لپ‌ تاپ شما وارد شود.

پس از خیس شدن کیبورد چه کارهایی را نباید انجام بدهیم؟

1- از باد گرم سشوار دوری کنید

در برخی مواقع، افراد از باد گرم سشوار برای خشک کردن کیبورد استفاده می‌کنند، اما این کار می‌تواند به سیم‌ها و اتصالات کیبورد شما آسیب جدی برساند. گرمای سشوار مي‌تواند باعث ایجاد بخار و رطوبت بیشتر در کیبورد شود و هوای گرم به تمامی اجزای کیبوردتان نفوذ کند پس این کار را هرگز انجام ندهید!

2- سطل برنج رطوبت‌گیر کیبورد نیست

شاید یک سطل یا کیسه ‌برنج برای کاهش رطوبت یک گوشی خیس موثر باشد، اما مطمئن باشید که برای کیبورد چنین روشی کارساز نیست. ممکن است باعث شود دانه‌های برنج وارد کیبورد شود و عملکرد کلیدها را مختل کند. مخصوصاً کیبوردهای گیمینگ و مکانیکال در این باره بسیار آسیب‌پذیر هستند.

3- دستمال کاغذی را فراموش کنید

بافت یک دستمال کاغذی بسیار نرم و لطیف به نظر می‌رسد ولی از ذرات بسیار ریز و نوک تیز سلولز گیاهی ساخته شده است. غبار و آلودگی دستمال کاغذی می‌تواند به عملکرد کیبوردهای غشایی آسیب جدی وارد کند. بنابراین تلاش کنید در همه مراحل خشک کردن کیبورد از دستمال‌های نانو، میکروفایبر و یا بدون ذرات استفاده کنید. دستمال‌های مخصوص تمیز کردن عینک نیز برای این کار مناسب هستند.

4- کیبورد خیس را در معرض آفتاب قرار ندهید

آفتاب هم مانند باد گرم سشوار عمل می‌کند و با ایجاد بخار قطعات داخلی را خراب می‌کند. حتی می‌تواند با بالا رفتن دما باعث دفرمه شدن کیبورد شما شود.

توی دستت چند انگشت داری؟

تایپ ۲ انگشتی و ۴ انگشتی مبتدی و کُنده. تایپ ده‌انگشتی رو ساده و حرفه‌ای یاد بگیر.

برای شروعِ رایگانِ آموزش اینجا کلیک کن

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *