فیلم‌هایی که تایپیست‌های حرفه‌ای باید ببینند

فیلم‌هایی با موضوع تایپ کردن

شاید نه به اندازه‌ چرخ و نه شاید به اندازه‌ کاغذ پاپیروس، اما ماشین تایپ یکی از اختراعات بشر به شمار می‌آید که در رشد فرهنگیِ این موجود دوپا نقش به‌سزایی داشته است. حضور تاریخی این وسیله و به تبع آن، کسانی که دست به استفاده از ماشین تایپ شدند، بر هیچ‌کس پوشیده نیست. پس تعجبی ندارد که فیلم‌های درباره‌ این دستگاه جادویی و کسانی که از آن استفاده می‌کنند، ساخته شده باشد. ما در این یادداشت به فیلم‌های معتبری که ماشین تایپ و تایپیست‌ها در آن نقش‌ پررنگی داشته‌اند می‌پردازیم. فیلم‌هایی که ارزش بارها دیدن را دارند. بدون شک!

پُست

آخرین ساخته‌ استیون اسپیلبرگ محصول سال 2017 با بازی تام هنکس و مریل استریپ، یکی از فیلم‌های محبوب میان هواداران ماشین‌های تایپ به حساب می‌آید. قصه‌ یک زن سردبیر که در واشنگتن‌پست قلم‌ می‌زند. این زن قصه‌ رسوایی‌های قدرت‌های بزرگ آمریکا کشف و منتشر می‌کند. فیلم پر است از صحنه‌هایی که روزنامه‌نگاران در حال کار با ماشین تایپ هستند. در مورد قدرت ماشین تایپ در این فیلم بسیار سخت گفته می‌شود. دیدن این فیلم برای کسانی که به تایپ علاقه‌مند هستند و دوست دارند انگیزه‌های بیشتری پیدا کنند توصیه می‌شود.

utype_ir

یوتایپ | آموزش تایپ ده‌انگشتی

در اینستاگرام، کلی مطالب آموزشیِ جالب و مفید برایتان داریم 👇

صفحه ما را ببینید
لوگوی یوتایپ

توی دستت چند انگشت داری؟

تایپ ۲ انگشتی و ۴ انگشتی مبتدی و کُنده. تایپ ده‌انگشتی رو ساده و حرفه‌ای یاد بگیر.

برای شروعِ رایگانِ آموزش اینجا کلیک کن
مریل استریپ در فیلم پست - فیلم the post

تمام مردان رئیس‌جمهور

فیلمی‌ که اگر ندیده‌اید، یکی از شاهکارهای سینمای نئوکلاسیک آمریکا را از دست داده‌اید. فیلم باز هم درباره‌ روزنامه‌نگاران و در اتاق‌هایی پر از ماشین‌تایپ‌های قدیمی است. فیلمی جریان‌ساز درباره‌ی رسواییِ واترگیت. این فیلم در لیست فیلم‌های تاثیرگذار تاریخ در رده‌ی ۹۸ لیست IMDB قرار گرفته است. بزرگانی چون داستین هافمن، رابرت ردفورد و دیگران در این فیلم حضور دارند. ماشین‌های تایپ و روزنامه‌نگارانی که خود پشت ماشین‌تایپ می‌نشینند یکی از نکاتی‌ست که بسیار در این فیلم به چشم می‌آید. در بسیاری از انجمن‌های اینترنتیِ تایپیست‌ها، این فیلم در میان محبوب‌ترین فیلم‌های این قشر قرار دارد.

داستین هافمن در فیلم همه مردان رییس جمهور

تاریک‌ترین ساعات

فیلمی محصول سال ۲۰۱۷ است که در آن گری‌ اولدمن بزرگ نقش وینستون چرچیل را بازی می‌کند. این فیلم پرهیجان درباره‌ نقش وینستون چرچیل و تصمیماتش برای بریتانیا در خلال جنگ جهانی است. شاید بپرسید که این فیلم چه ربطی به تایپ دارد؟

پاسخ اینجاست! این فیلم به روابط تنگاتنگ وینستون چرچیل با دستیارش می‌پردازد. زنی که نقش آن را بازیگر پرتوان یعنی لیلی جیمز بازی می‌کند. دستیار چرچیل یک تایپیست است که سخنرانی‌ها و نقطه‌نظرات چرچیل را با ماشین تایپ کوچکش روی کاغذ می‌آورد. یک تایپیست ماهر که می‌تواند هرچه چرچیل، بلند بلند فکر می‌کند را با سرعتی باور نکردنی تایپ کند. این فیلم را نباید از دست داد.

فیلم تاریک ترین ساعت ها - فیلم the darkest hours- رابطه چرچیل و دستیارش

چرچیل

قصه‌ فیلم قبلی که براساس یک داستان واقعی ساخته شده و روابط چرچیل و دستیارش چنان جذاب است که در فیلم «چرچیل» هم می‌توانید صحنه‌های مشابهی ببینید. جوی هانتر و میرا کولیر، دو دستیار و تایپیست چرچیل بودند که در این فیلم به زندگی شخصی آن‌ها هم پرداخته شده است. زنانی که به واسطه‌ی قدرت‌شان در تایپ و همین‌طور کاریزمای بالای‌شان در بالاترین رده‌های سیاسی بریتانیا حضور داشتند و تاریخ را از اتاق‌های رهبری نظاره می‌کردند. این جنبه از زندگی زنان باسوادی که به واسطه‌ی قدرت‌شان در تایپ، در کنار سیاست‌مداران و بزرگ‌منصبان حضور داشتند خود قصه‌ شگفت‌انگیزی‌ست.

فیلم چرچیل درباره زندگی چرچیل -  فیلم churchill

انجمن ادبیات و پای سیب‌زمینی گرنزی

قصه‌ یک زنِ نویسنده که در جزیره‌ گرنزی حضور پیدا می‌کند و کتابی درباره‌ رابطه‌اش با جنگ جهانی دوم می‌نویسد. بخش‌های بسیاری از این فیلم به حضور این بازیگر در کنار ماشین تایپ و رابطه‌ او با ماشین تایپ می‌پردازد؛ زیرا این ماشین تنها دوست واقعی‌ اوست. فیلم محصول سال ۲۰۱۸ است و جسیکا براون نقش این بانوی نویسنده را بازی می‌کند. این فیلم می‌تواند برای بسیاری از نویسنده‌ها الهام‌بخش باشد تا شاید وسوسه شوند و بتوانند خودشان، قصه‌ خیالی ذهنیشان را تایپ کنند و ساختارهای پیچیده داستان‌هایشان را به دست تایپیست‌های غریبه‌ نسپارند.

جسبکا براون در فیلم انجمن ادبیات و پای سیب زمینی گرنزی

بهترینِ آن‌ها

فیلمی مربوط به سال ۲۰۱۶ با تمی کمدی و کمی کلاسیک. قصه‌ زنی فیلم‌نامه‌نویس که برای ساخت فیلمی که خود فیلم‌نامه‌ آن را نوشته با په داستان‌هایی غریب می‌گذارد. فیلمی شاد، لذت‌بخش و خانوادگی و البته ماشین‌تایپی! فیلمی که هر عآشق‌ِ تایپی به آن علاقه‌مند خواهد شد. صحنه‌های بسیاری از این فیلم با حضور انواع مختلفی از ماشین‌تایپ می‌گذرد. گویی که ماشین تایپ، نقش اول این فیلم‌ را برعهده دارد. نقش این زن فیلم‌نامه‌نویس را گما آرترتون بازی می‌کند.

جما گما آرترتون در فیلم بهترین آنها - فیلم the finest them

این تنها بخشی از فیلم‌هایی بود که ماشین تایپ و جماعت تایپیست در آن‌ها نقش پررنگی دارد. در همین یوتایپ ما فیلمی مستند به تهیه‌کنندگی تام هنکس را معرفی کردیم که برای تایپیست‌ها و عشق‌تایپ‌ها، اصل جنس است. این لیست به همین فیلم‌ها محدود نمی‌شود و فیلم‌های بسیار دیگری در این حوزه وجود دارد که بزودی در مورد آن‌ها خواهیم نوشت. لطفا اگر فیلمی دیدید و در آن سراغی از ماشین‌تایپ‌های دل‌نشین یافتید به ما هم اطلاع دهید. قول می‌دهیم آن‌ها را به همه معرفی کنیم.

توی دستت چند انگشت داری؟

تایپ ۲ انگشتی و ۴ انگشتی مبتدی و کُنده. تایپ ده‌انگشتی رو ساده و حرفه‌ای یاد بگیر.

برای شروعِ رایگانِ آموزش اینجا کلیک کن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *