کیبوردهای عددی چیستند و چه کمکی به تایپ سریع اعداد می‌کنند؟

انواع کیبورد از نظر تعداد و چیدمان دکمه ها با هم متفاوت هستند. برخی از آنها به قدری خلاصه و مختصر هستند که به کیبوردهای ۴۰٪ معروفند و حتی هیچ خبری صفحه کلید عددی در آنها نیست. اما شاید کار کردن با چنین کیبوردهایی برای همه مشاغل مفید نباشد.

اگر حسابدار یا کارمند بانک باشید، شاید هیچ‌کس به اندازه شما ضرورت وجود صفحه کلید عددی (نامبرپد) را درک نکند. به‌همین خاطر ما قصد داریم در این مقاله به جزییات بیشتری درباره صفحه کلید عددی بپردازیم و امیدواریم این مقاله برای شما مفید باشد.

utype_ir

یوتایپ | آموزش تایپ ده‌انگشتی

در اینستاگرام، کلی مطالب آموزشیِ جالب و مفید برایتان داریم 👇

صفحه ما را ببینید
لوگوی یوتایپ

کیبورد عددی در کامپیوترهای رومیزی

اکثر صفحه کلیدهای کامپیوترهای رومیزی استاندارد صفحه کلید عددی دارند. صفحه کلید عددی معمولاً در سمت راست ردیف حروف قرار می‌گیرد و از عدد ۰ (صفر) تا عدد ۹ (نُه) را شامل می‌شود. تعدادی نماد ریاضی از قبیل +، -، * و / هم در آن وجود دارد. کلید Number Lock یا Num Lock هم کلیدی است که با روشن و خاموش کردن آن می‌توانید این بخش از صفحه کلید را فعال یا غیرفعال کنید.

جای اعداد روی صفحه کلید

اکثر افرادی که با اعداد سر و کار دارند و در تمام روز مشغول جمع و تفریق کردن عددها هستند از صفحه کلیدهای عددی استقبال می‌کنند.

کیبورد عددی در لپ تاپ

در بعضی مدل‌های لپ تاپ فضای کافی برای قرار دادن صفحه کلید عددی وجود ندارد. در این مدل‌ها معمولا کلید Num Lock  به صورت ترکیبی با کلید fn وجود دارد و کلیدهای حروف خاص را مطابق شکل زیر تغییر می دهد تا معادل کلیدهای صفحه کلید عددی شود.

در برخی لپتاپ‌ها، با فعال شدن NumLock، کلیدهای عددی 7 و 8 و 9 در ردیف بالا این مقادیر را حفظ می‌کنند، حروف U، I و O به کلیدهای 4 و ۵ و 6 تبدیل می‌شوند، حروف J، K و L تغییر می‌کنند تا به 1 و 2 و 3 تبدیل شوند. حرف M نیز معادل ۰ است. عملگرهای ریاضی به کلیدهای دیگری اختصاص داده می‌شوند که بسته به صفحه کلید خاص شما ممکن است در مکان‌های مختلف ظاهر شوند.

شاید همینجا احساس کنید که سردرگم شده‌اید. حق دارید! به دلیل این سختی، بسیاری از مردم تصمیم می‌گیرند یک صفحه کلید عددی جداگانه (اکسترنال) خریداری کنند که در صورت نیاز، به لپ تاپ متصل می‌شود. این نامبرپدها در دو شکل وایرلس و USB در دسترس هستند و می‌توانید به‌راحتی از فروشگاه‌های لوازم جانبی کامپیوتر و لپ‌تاپ آن را تهیه کنید.

صفحه کلید عددی ی متصل به کامپیوتر

استفاده از صفحه کلیدهای عددی اکسترنال چه مزایایی دارد؟

۱- سرعت در ورود اطلاعات

اعداد بر روی یک صفحه کلید عددی به شکل مشابه ماشین حساب قرار گرفته‌اند. این شکل از چیدمان باعث می‌شود که ورود اعداد سریع‌تر، آسان‌تر دقیق‌تر و کارآمدتر صورت بگیرد.

۲- طراحی ارگونومیک

صفحه‌های کلید عددی جداگانه می‌توانید در هر کجا که می‌خواهید قرار دهید. یعنی می‌توانید راحت‌ترین وضعیت مچ دست خود را در نظر بگیرید؛ این کار استرس و فشار را از روی دست‌های شما کم می‌کند. به‌ویژه برای کسانی که با اعداد زیاد سر و کار دارند و یا همیشه در حال کار کردن بر روس صفحات گسترده اکسل هستند.

۳- نجات‌بخش برای چپ‌دست‌ها

می‌توانید به‌راحتی این سخت‌افزار را به هر سیستم‌عاملی که دوست دارید متصل کنید. همینطور فراموش نکنید که احتمالا برخی از چپ‌دست‌ها از قرار گرفتن صفحه کلید عددی در سمت راست در عذاب هستند و یک نام پد سیار به آنها امکان می‌دهد که با دست چپ اعداد را تایپ کنند.

چطور می‌توان اعداد را سریع تایپ کرد؟

تایپ سریع اعداد روش ساده و خاصی دارد که با اندکی تمرین می‌توانید به آن مسلط باشید. این مهارت به شما امکان می‌دهد بدون آنکه نیاز به نگاه کردن به کیبورد و اعداد داشته باشید، بتوانید اعداد را سریع و درست تایپ کنید. اگر می‌خواهید مهارت تایپ سریع اعداد بدون نگاه به صفحه کلید را یاد بگیرید، صفحه آموزش تایپ اعداد را مشاهده کنید و با تمرین‌های کوتاه این مهارت را بیاموزید و چند قدم از دیگر افرادی که تخصصی مانند شما دارند جلوتر باشید.

آموزش تایپ سریع اعداد

شما در ۱۴ درس کوتاه می‌توانید علاوه بر یاد گرفتن تایپ سریع اعداد، نحوه تایپ سریع عملگرهای ریاضی موجود در نام پد را هم بیاموزید.

توی دستت چند انگشت داری؟

تایپ ۲ انگشتی و ۴ انگشتی مبتدی و کُنده. تایپ ده‌انگشتی رو ساده و حرفه‌ای یاد بگیر.

برای شروعِ رایگانِ آموزش اینجا کلیک کن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *