جلوگیری از خستگی چشم‌ ها در هنگام کار با کامپیوتر

‌خستگی چشم ها در هنگام کار با کامپیوتر

سرعت شما در تایپ کردن به مهارت شما در تایپ ده انگشتی بستگی دارد و شما می‌توانید آن را با تمرین به خوبی بهبود دهید؛ اما نباید فراموش کنید که شما در تایپ ده انگشتی به چشمان خود هم نیاز دارید تا بتوانید غلط‌های احتمالی را بلافاصله در هنگام تایپ تشخیص بدهید و آنها را اصلاح کنید. تایپ کردن طولانی می‌تواند چشمان شما را خسته کند. بنابراین در این مقاله راه‌های جلوگیری از خستگی چشم ها هنگام کار با کامپیوتر را مطرح می‌کنیم و امیدواریم برای شما مفید باشد.

روشنایی را تنظیم کنید

نور خیلی زیاد و نور خیلی کم هر دو به یک اندازه به چشم شما آسیب می‌زنند و چشمان شما را خسته می‌کنند. لامپ‌ها را طوری تنظیم کنید که روشنایی لازم برای دیدن صفحه نمایش کامپیوتر، صفحه کلید و اسناد کاغذی‌ای که آن را تایپ می‌کنید وجود داشته باشد.

utype_ir

یوتایپ | آموزش تایپ ده‌انگشتی

در اینستاگرام، کلی مطالب آموزشیِ جالب و مفید برایتان داریم 👇

صفحه ما را ببینید
لوگوی یوتایپ
کار کردن در محیط تاریک می‌تواند باعث خستگی چشم‌هایتان شود.

برخی از افراد ترجیح می‌دهند که در تاریکی مطلق کار کنند و فکر می‌کنند نوری که از صفحه نمایش منعکس می‌شود کافیست؛ اما باید بدانید که این کار در دراز مدت به شدت به چشمان شما آسیب وارد می‌کند. زاویه تابش نور چراغ‌ها را هم طوری تنظیم کنید که هیچ انعکاسی روی صفحه نمایش نداشته باشد.

سری به تنظیمات کامیپوتر خود بزنید

از قسمت تنظیمات مانیتور یا کامپیوتر خود، میران نور صفحه نمایش را جوری تنظیم کنید که مجبور نباشید برای دیدن چیزها به جلو خم شوید. حتی می‌توانید نوع و سایز فونت را جوری انتخاب کنید که حروف بزرگ و خوانا باشند و برای خواندن آن نیازی نداشته باشید چشم‌هایتان را تنگ کنید و به آن فشار بیاورید. در صورتیکه رنگ پس‌زمینه‌ها چشمان شما را اذیت می‌کند می‌توانید آن را نیز تغییر دهید. بسیاری از نرم‌افزارها امروز‌ه گزینه Dark mode را دارند و تغییر تنظیمات به این ویژگی می‌تواند بسیار به راحتی چشم شما کمک کند. جالب است بدانید که ما در سایت یوتایپ نیز در بخش تمرین دروس تایپ ده انگشتی این ویژگی‌ را برای کاربرانمان فعال کرده‌ایم. اطلاعات بیشتر در این‌باره را می‌توانید در مقاله صفحه تنظیمات کاربر، امکان تغییر تم و قابلیت‌های دیگر در به‌روزرسانی اخیر یوتایپ مطالعه کنید.

عینک را جدی بگیرید

اگر عینکی هستید به یاد داشته باشید که باید هر سال نمره چشم خود را کنترل کنید و در صورتیکه نمره تغییری داشته است، عینک مناسب چشمانتان را انتخاب کنید. نمره نادرست عینک شما می‌تواند به چشم‌هایتان آسیب جدی وارد کند و خستگی چشم‌ هایتان را افزایش بدهد.

کنترل نمره عینک

به چشم‌هایتان استراحت بدهید

همین حالا خواندن را متوقف کنید! بله درست متوجه شدید. سعی کنید هر ۱۵ دقیقه یک‌بار به چشم‌هایتان استراحت بدهید و به اشیای دیگر درفواصل مختلف نگاه کنید. این کار به شما کمک می‌کند که مقداری پلک بزنید و رطوبت طبیعی چشمان خود را تأمین کنید. اگر در طول روز در چشم‌های خود احساس سوزش و یا خارش داشتید، بهتر است با مشورت یک متخصص چشم، قطره اشک مصنوعی تهیه و استفاده کنید.

مواد غذایی سالم حاوی کاروتنوئید را مصرف کنید

کارتنوئید‌ها برای حفظ سلامت چشم، قلب و عروق بسیار ضروری هستند. تحقیقات نشان می‌دهد مصرف مواد غذایی حاوی کاروتنوئید روی درمان سرطان اثر مثبت دارد.

بهترین مواد غذایی برای تقویت چشم

مواد غذایی زیر حاوی مقادیر زیادی کارتنوئید هستند که عبارتند از؛

  • روغن ماهی و غذاهای دریایی
  • جگر
  • هویج
  • اسفناج
  • کلم
  • فلفل دلمه ای
  • کلم
  • توت فرنگی
  • پرتقال و سایر مرکبات
  • انگور
  • آجیل‌هایی مانند تخمه آفتاب گردان، بادام ، فندق
  • جوانه گندم

از کمپرس‌ گرم و سرد استفاده کنید

اگر روز سخت و شلوغ کاری پشت مانیتور داشته‌اید این کار به از بین برد خستگی چشم‌هایتان بسیار کمک می‌کند. ابتدا دو حوله کوچک تهیه کنید و یکی را در آب گرم و دیگری را در آب سرد خیس کنید. چشمان خود را ببندید و حوله کرد را طوری روی چشم‌هایتان قرار بدهید که از ابرو تا گونه را بپوشاند. بعد از سه دقیقه همین کار را با حوله سرد انجام بدهید. برای چند بار کمپرس با این دو حوله را ادامه بدهید و با حوله سرد کار را به اتمام برسانید. این کار باعث اتصاع و انقباض عروق شما می‌شود و خستگی چشم‌ ها را از بین می‌برند و شما را شاداب‌تر نشان می‌دهد.

عضلات چشمان خود را ورزیده کنید

تمرین‌های مختلفی برای تقویت عضلات چشم وجود دارد که به کمک آنها می‌توانید عضلات چشم خود را قوی کنید. دقت داشته باشید که در هنگام تایپ ده انگشتی یا کار کردن با کامپیوتر، چشمان شما بسیار به عقب و جلو و جهت‌های مختلف باید حرکت کند. تمرین منظم چشم‌ها می‌تواند کمک کند که در حین کار با کامپیوتر کمتر خسته شوید. در ادامه چند ورزش ویژه چشم را به شما عزیزان پیشنهاد می‌کنیم و امیدواریم با انجام دادن آنها بتوانید خستگی چشم های خود را کاهش بدهید.

نرمش چشم

۱- نگاه کردن با چشمان بسته

چشم‌هایتان را ببندید سپس در حالی که آنها را بسته نگه داشته‌اید سعی کنید به سمت راست نگاه کنید. پنج ثانیه بشمارید و سپس برای ست‌های چپ، بالا و پایین نیز همین کار را تکرار کنید. پس از پایان تمرین چشم‌های خود را به آرامی باز کنید و صبر کنید تا دوباره با نور محیط هماهنگ شود.

۲- چرخاندن چشم‌ها

چشم‌هایتان را ببندید و سعی کنید مطابق گردش عقربه‌های ساعت پنج بار چشمانتان را بچرخانید. این کار را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت نیز تکرار کنید. پس از آن به آرامی چشم‌هایتان را باز کنید و پیش از آنکه شروع به کار کنید، کمی مکث کنید تا چشمانتان دوباره به محیط عادت کند.

۳- چشمک بزنید

چشمک زدن مداوم می‌تواند تمرین خنده‌دار هم باشد اما باید بدانید که بسیار برای تقویت عضلات چشم شما مفید باشد. برای برخی از افراد سخت است که بتوانند با هر دو چشم خود چشمک بزنند و فقط یکی از چشم‌هایشان قادر به انجام این کار است. ولی با این تمرین بعد از مدتی می‌توانید با هر دو چشم چشمک بزنید. این ورزش به تأمین رطوبت مورد نیاز چشم شما نیز کمک می‌کند.

۴- پوشاندن چشم‌ها با کف دست

آرنج‌های خود را روی میز  یا زانوهای خود قرار بدهید و اندکی به جلو متمایل شوید. چشمانتان را ببندید و کف دست‌ها را طوری روی آن قرار بدهید که مرکز کف دستتان چشم‌هایتان را بپوشاند؛ یعنی نوک انگشتان باید روی پیشانی باشند و پایین کف دست باید روی گونه قرار بگیرد. فشار دست‌ها روی چشم‌هایتان باید به حدی باشد که به‌راحتی بتوانید پلک بزنید. سعی کنید برای دو تا سه دقیقه در این حالت بمانید. می‌توانید این ورزش را دو تا سه بار در طول روز انجام بدهید. این تمرین یکی مفیدترین تمرین‌هاست که می‌تواند به کاهش فشار عضلات اطراف چشم کمک کند.

۵- گشاد کردن چشم‌ها

برای دو دقیقه حدود ۱۰ تا ۱۵ بار تلاش کنید که هرچه می‌توانید چشم‌هایتان را گشاد کنید. فاصله انداختن میان دو پلک می‌تواند خستگی چشم ها را تا حد زیادی کاهش بدهد.

این مقاله در همین بخش به پایان می‌رسد اما ما مشتاق شنیدن نظرت شما درباره تجربه‌هایتان در رفع خستگی چشم هستیم. بدرود!

توی دستت چند انگشت داری؟

تایپ ۲ انگشتی و ۴ انگشتی مبتدی و کُنده. تایپ ده‌انگشتی رو ساده و حرفه‌ای یاد بگیر.

برای شروعِ رایگانِ آموزش اینجا کلیک کن

یک یادآوری مهم

تایپ ده‌انگشتی مهارتی است که همه به آن نیاز داریم. آن را با آسان‌ترین و بهترین روش بیاموزید.

همین الان یادگیری تایپ ده‌انگشتی را شروع کنید!

utype_ir

یوتایپ | آموزش تایپ ده‌انگشتی

در اینستاگرام، کلی مطالب آموزشیِ جالب و مفید برایتان داریم 👇

صفحه ما را ببینید
لوگوی یوتایپ

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *