ورزش‌ هایی برای سلامتی کاربران کامپیوتر

ورزش هایی برای کاربران کامپیوتر

در هر شغلی که باشید ممکن است بدن شما دچار عارضه‌هایی شود؛ مخصوصا اگر آن کار را به‌صورت اصولی انجام ندهید و یا شرایط ارگونومی را رعایت نکنید. تایپیست‌ها افرادی هستند که اگر از روش تایپ ده انگشتی برای تایپ کردن استفاده نکنند یا نرمش‌های انگشت، مچ‌دست و گردن را انجام ندهند، جسم آنها می‌تواند در دراز مدت دچار آسیب‌هایی شوند. به همین علت در این مقاله نرمش‌هایی را معرفی می‌کنیم که به تایپیست‌ها کمک می‌کند، سلامتی خود را حفظ کنند.  

ورزش‌های انگشت، مچ، بازو

دست‌های شما در تایپ ده‌انگشتی نقش ویژه‌ای برعهده دارند. بنابراین طبیعی‌ است که پس از یک روز کاری طولانی و سخت، احساس خستگی در انگشت‌ها و مچ دست داشته باشید. ورزش‌هایی هستند که می‌توانند به دست‌هایتان کمک کنند تا جریان خون را در آن بهبود بخشید و خستگی آنها را برطرف کنید.

utype_ir

یوتایپ | آموزش تایپ ده‌انگشتی

در اینستاگرام، کلی مطالب آموزشیِ جالب و مفید برایتان داریم 👇

صفحه ما را ببینید
لوگوی یوتایپ

1- کمی بایستید و دست راست خود را بر بدنتان عمود کنید. حالا به آرامی و به کمک دست چپ، چهار انگشت دست راست خود را به عقب خم کنید. احساس کشیدگی در ساعد دست راست می‌تواند درد تونل کارپال شما را بهبود ببخشد. همین عمل را برای دست چپ هم انجام بدهید و در هر مرتبه ۱۰ تا ۳۰ ثانیه مکث کنید.

ورزش برای سندروم تونل کارپال

2- انگشت شست را فراموش نکنید. برای این انگشت باید به این شکل عمل کنید که دست‌ها را روبروی صورت خود نگه دارید. در این وضعیت بازو و ساعد باید عمود بر بدن شما باشد. حالا چهار انگشت خود را به هم بچسبانید و انگشت شست را باز و بسته کردن به کف دست نزدیک کنید. این حرکت را ۱۰ تا ۱۵ بار برای هر دست انجام بدهید.

ورزش انگشت شست دست و تونل کارپال

3- دست‌هایتان را عمود بر بدن قرار بدهید. همه انگشت‌ها را تاجایی که می‌توانید از یکدیگر باز کنید و دوباره مشت کنید. این حرکت را می‌توانید تا ۱۰ بار انجام بدهید.

رفع خستگی دست ها

4- از تجهیزات ایروبیک و بدنسازی هم می‌توانید برای تقویت دست‌ها استفاده کنید. هرچقدر عضلات شما ورزیده‌تر باشد، کمتر دچار خستگی می‌کنید. توپ‌های لاستیکی، حلقه‌های کشی و یا فنری می‌تواند به شما کمک کند. این ابزار بسیار کوچک و قابل حمل هستند و می‌توانید همیشه آنها را به همراه داشته باشید و در مواقع لازم از آنها استفاده کنید.  

ورزش‌های شانه

1- روی صندلی بنشینید و پست خود را به پشتی تکیه دهید. به آرامی دو دست خود را از شانه به سمت عقب خم کنید و انگشتان را در یکدیگر قلاب کنید. سعی کنید تا جایی که می‌توانید دستتان را از پشتی صندلی دور کنید. این حرکت را تا ۳ بار و هربار ۱۰ ثانیه می‌توانید تکرار کنید. این نرمش می‌تواند به رفع خستگی در قفسه سینه نیز کمک کند.

رفع خستگی شانه و شانه درد

2-  صاف بایستید. یک دست را بالا ببرید و از قسمت آرنج، آن را به سمت پشت گردنتان خم کنید. دست دیگر را روی آرنجِ خم شده بگذارید و مقداری آن را بکشید تا احساس کشیدگی را در قیمت بازوها احساس کنید. سعی کنید در حین این نرمش تنفسی شمرده و دقیق داشته باشید. این حرکت را برای هر دو دست انجام بدهید.

تقویت عضلات پشت بازو و رفع خستگی دست

نکته: اگر به هیچ عنوان نمی‌توانید دست‌هایتان را به هم نزدیک کنید و یا این کار برای شما دردناک است، توصیه می‌کنیم از یک پارچه بلند استفاده کنید.

ورزش‌های گردن

1- در موقعیت راحتی قرار بگیرید. به آرامی دست راست را روی سمت چپ سرتان قرار بدهید. با کمک دست سر راه روی بازوی راست خم کنید و برای ۱۰ تا ۱۵ ثانیه صبر کنید. همین کار را برای با دست چپ و سمت راست سر خود تکرار کنید.

ورزش تقویت عضلات گردن

ورزش‌های ستون فقرات و کمر

نشستن‌های مداوم برای تایپیست‌ها می‌تواند آسیب‌های جدی ستون فقرات را به همراه داشته باشد. شما با کمک نرمش‌های زیر مي‌توانید تا حد زیادی از این آسیب‌ها در امان بمانید.

1- در حالی‌که روی صندلی نشسته‌اید، کف پاهایتان را کاملا به زمین بچسبانید. بالاتنه و شانه‌هایتان را به سمو چپ بچرخانید و در این حالت تلاش کنید کمر و پایین تنه خود را ثابت نگه دارید. همین عمل را برای سمت راست نیز تکرار کنید.

رفع خستگی ستون فقرات

ورز‌ش‌های نشیمنگاه و ران‌ها

1- با پشت کاملا صاف لبه صندلی بنشینید. سینه را به سمت جلو مایل کنید. کف پاها را روی زمین قرار بدهید کمی از پشتی صندلی فاصله بگیرید و بالا تنه خود را به جلو مایل کنید. مچ پای راست را روی زانوی چپ قرار بدهید و با دست راست اندکی روی زانوی راست فشار بیاورید. این حرکت را برای پای دیگر نیز تکرار کنید.

رفع خستگی پاها و ران ها

2- لبه صندلی بنشینید. یک پا را به صورت ۹۰ درجه روی زمین بگذارد و پای دیگر را طوری روی زمین بگذارید که تنها پاشنه شما با زمین تماس داشته باشد. دستتان را روی زانو بگذارید و پشتتان را خم کنید تا احساس کشیدگی در ران‌ها و فیله کمرتان احساس کنید. چند ثانیه مکث کنید و این کار را برای پای دیگر نیز تکرار کنید.

ورزش پس از نشستن طولانی

نکته پایانی

دقت کنید که در حین کار باید مواقعی را به استراحت اختصاص بدهید. برای مثال هر یک ساعت یکبار برای مدت کوتاهی از جای خود بلند شوید و یکی از نرمش‌ها را انجام بدهید. این کار باعث افزایش سرعت شما در تایپ کردن هم می‌شود زیرا از خستگی بدن شما کاسته شده و نیروی کافی برای ادامه کار را بازیافته.

فراموش نکنید که تایپ ده انگشتی، اصولی‌ترین روش تایپ کردن است. این مهارت علاوه بر آنکه به سرعت، دقت و کیفیت کار شما می‌افزاید، به حفظ سلامتی شما هم کمک می‌کند. زیرا وقتی از هر ده انگشت خود استفاده می‌کنید، فشار به صورت یکسان به انگشت‌های شما وارد می‌شود و از آسیب‌های جدی جلوگیری می‌کند. شما همین حالا می‌توانید تایپ ده‌ انگشتی فارسی، تایپ ده انگشتی انگلیسی، تایپ اعداد و تایپ ویژه برنامه نویسی را در یوتایپ بیاموزید.

توی دستت چند انگشت داری؟

تایپ ۲ انگشتی و ۴ انگشتی مبتدی و کُنده. تایپ ده‌انگشتی رو ساده و حرفه‌ای یاد بگیر.

برای شروعِ رایگانِ آموزش اینجا کلیک کن

یک یادآوری مهم

تایپ ده‌انگشتی مهارتی است که همه به آن نیاز داریم. آن را با آسان‌ترین و بهترین روش بیاموزید.

همین الان یادگیری تایپ ده‌انگشتی را شروع کنید!

utype_ir

یوتایپ | آموزش تایپ ده‌انگشتی

در اینستاگرام، کلی مطالب آموزشیِ جالب و مفید برایتان داریم 👇

صفحه ما را ببینید
لوگوی یوتایپ

یک دیدگاه

محمد جوکار

من خودم نصف بیشتر این کارارو میکردم همیشه، فقط به این دلیل که حال خوب کن بودن:)
نمیدونستم اینجا هم قرارشون دادین.
خیلی خیلی لازم و جالبن
اطلاعاتم بیشتر شد و قطعا خیلی کمک میکنه؛ یکدنیا تشکر

پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *