۹ عادتی که هر روز شما را باهوش تر می‌کند

۹ عادتی که شما را باهوش تر می کند

بسیاری عقیده دارند که هوش امری است که نمی‌توان آن را تغییر داد؛ در حالی که تحقیقات علمی‌ در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که هوش بسیار انعطاف‌پذیرتر از آن چیزی است که فکر می‌کنید و شما می‌توانید آن را تقویت کنید. اما این موضوع چطور میسر می‌شود؟

برخی از عادت‌ها،‌ تجربه‌ها و رفتارها می‌تواند مسیرهای عصبی جدیدی در مغز ایجاد کند و توانایی‌های شناختی مغز را در طول زندگی تغییر دهد. در این پست از وبلاگ سایت یوتایپ، 9 عادت ساده را بررسی می‌کنیم که می‌تواند شما را باهوش‌تر کند. حتی اگر بتوانید به دو یا سه مورد از روتین‌هایی که در این مقاله به آن اشاره می‌شود پای‌بند باشید، به توانایی‌های شناختی بیشتری دست پیدا می‌کنید.

۱- کتاب‌هایی بخوانید که برای ذهنتان چالش‌برانگیز باشد

خواندن، ذهن را تحریک می‌کند. مطالعه کتاب‌های پیچیده، بخش‌هایی از مغز را که مسئول تمرکز، واژگان، تخیل و تفکر انتقادی هستند آموزش می‌دهد. این نکته بسیار مهم است که بدانید که حتی 30 دقیقه مطالعه روزانه کتاب‌های باکیفیت، به مرور زمان هوش شما را تقویت می‌کند.

به خواندن یک ژانر اکتفا نکنید. برای مثال اگر همیشه داستان کوتاه می‌خوانید، هرازگاهی خواندن نمایش‌نامه یا یک کتاب علمی‌ را در برنامه خود بگنجانید. شما می‌توانید با انتخاب کتاب‌هایی بالاتر از سطح متوسط مطالعه خود، برای خودتان چالش ایجاد کنید. مثلا تلاش کنید که درباره چیزهایی که هرگز چیزی از آن نمی‌دانید کنجکاوی کنید. شاید بد نباشد پا در دنیای فلسفه بگذارید یا درباره فیزیک و بیگ بنگ چیزهایی بخوانید. جستجوی اصطلاحات ناآشنا و تجسم مفاهیم پیچیده، توانایی‌های شناختی مغز شما را گسترش می‌دهد.

با کامپیوتر زیاد سر و کار دارید؟

تایپ ده‌انگشتی مهارتی است که همه به آن نیاز داریم. آن را با آسان‌ترین و بهترین روش بیاموزید.

همین الان یادگیری تایپ ده‌انگشتی را شروع کنید!

utype_ir

یوتایپ | آموزش تایپ ده‌انگشتی

در اینستاگرام، کلی مطالب آموزشیِ جالب و مفید برایتان داریم 👇

صفحه ما را ببینید
لوگوی یوتایپ

۲- یک مهارت جدید بیاموزید

قرار دادن مغز در معرض مهارت‌های جدید، آن را مجبور به ساخت مسیرهای عصبی جدید می‌کند. سرگرمی‌هایی مانند یادگیری یک ساز، مطالعه یک زبان خارجی، کدنویسی، سفالگری، عکاسی، دوخت و دوز می‌تواند تجربه متفاوتی را برای شما رقم بزند. به ویژه مهارت‌هایی که با دست‌ورزی همراه هستند اثر بهتری در مغز شما به جا خواهد گذاشت. 

برای مثال آموختن تایپ ده انگشتی با تمرین مداوم کمتر از چندماه به طول می‌انجامد و شما حتی می‌تواند به صورت آنلاین تایپ ده انگشتی را تمرین کنید. تأثیر تایپ ده انگشتی روی عملکرد مغز می‌تواند بسیار مهم باشد.

یاد گرفتن تایپ ده انگشتی برای تقویت مغز

علاوه بر این شما با آموزش تایپ ده انگشتی در کار خود بهره‌ور می‌شوید، سرعت عمل و دقتتان بالا می‌رود و همچنین پرستیژ کاری بیشتری را از خود به نمایش خواهید گذاشت. ما به شما توصیه می‌کنیم برای یاد گرفتن تایپ ده انگشتی به دوره‌های آموزش تایپ ده انگشتی نگاهی بیندازید.

۳- بازی‌ها و پازل‌های آموزشی مغز را انجام دهید

پازل‌ها و بازی‌های فکری عضلات ذهن را نرمش می‌دهند. با جدول کلمات متقاطع، جستجوی کلمات و پازل‌های اعداد مانند سودوکو‌های آسان شروع کنید، سپس به بازی‌های منطقی و تقویت حافظه پیچیده‌تر برسید. بسیاری از افرادی که روزانه سودوکو بازی می‌کنند گزارش کر‌ده‌اند که با این عادت روزانه، بهره‌وری بیشتری در طول روز دارند.

۴- افکار خود را بنویسید

نوشتن کارکردهای شناختی متنوعی را در مغز رقم می‌زند. یادداشت‌‌نویسی درباره افکاری که دارید و یا موضوعات آزاد، تهیه فهرست کارهای دقیق، و حتی خلاصه‌نویسی سخنرانی‌ها یا کتاب‌های آنلاین را امتحان کنید. هر نوشته‌ای مغز شما را مجبور به تقویت ارتباطات می‌کند و استقامت ذهنی شما را افزایش می‌دهد.

علاوه بر این، نوشتن باعث می‌شود دایره واژگانی شما تقویت شود و ضریب هوش کلامی شما نیز افزایش پیدا می‌کند.

۵- وارد بحث و گفتگو شوید

گفتگو با دیگران افکارتان را به چالش می‌کشد. بحث کردن می‌تواند دانش و دیدگاه شما را گسترش بدهد. با بحث درباره اخبار، نظریه‌ها، ایده‌های فلسفی یا مسائل جاری با دوستان، می‌توانید گفتگوهای عمیق‌تری را تجربه کنید. تلاش کنید تفکر انتقادی خود را به کار بیندازید و به جای اینکه صرفاً با دوستانتان موافقت کنید، آنها را به چالش بکشید. فقط مطمئن شوید که به همان اندازه که صحبت می‌کنید گوش کنید و در بحث کردن جانب ادب و انصاف را نگه دارید.

۶-  اطلاعات جدید را به طور مداوم بیاموزید

یادگیری مداومِ چیزهای جدید را به یک عادت پررنگ در زندگی خود تبدیل کنید. در طول رفت و آمد به سرکار و خانه به پادکست‌های آموزشی گوش دهید. پس از مدتی متوجه می‌شوید که علاوه بر آنکه چیزهای جدیدی یاد گرفته‌اید،‌ اعتماد به نفستان نیز به طرز چشمگیری افزایش یافته است. ضمن اینکه دانستن چیزهای مختلف می‌تواند شما را به بحث و گفتگوی بیشتری با دیگران ترغیب کند.

۷- از منطقه امن خود خارج شوید

تجربه‌های هیجان‌انگیز و جدید یا انجام کارهایی که در ابتدا اندکی شما را مضطرب می‌کند می‌تواند به شما کمک کند که از حاشیه امن زندگی خود اندکی فاصله بگیرید.

کمپ کردن در طبیعتو دست یافتن به تجربه های تازه باعث افزایش هوش هیجانی می‌شود.

مثلا ممکن است کمپ کردن در طبیعت را امتحان کنید که اندکی از آن واهمه دارید. در چنین موقعیتی مغز وادار به سازگاری می‌شود. هر تجربه جدیدی باعث تحریک مغز می‌شود و می‌تواند هوش شما را یک گام افزایش بدهد.

۸- گشت و گذار بی‌هدف در اینترنت را محدود کنید

در حالی که اینترنت انبوهی از اطلاعات را ارائه می‌دهد، استفاده بیش از حد آن، مغز را دچار فرسودگی می‌کند. تمرکز ناکارآمد و پرش‌های متعدد باعث تنبلی ذهن می‌شود به ویژه اگر در پلتفرم‌هایی وقت بگذرانید که موضوعات مختلفی را به نمایش می‌گذارند. برای مثال اینستاگرام یکی از همین پلتفرم‌هاست که کنترل بسیار کمی روی محتواهایی که می‌بینید دارید. توصیه می‌کنیم که خواندن موضوعات مختلف روی صفحات وب را دنبال کنید که می‌توانید به اختیار خود مطالب را کنترل کنید. یا از آن بهتر، خواندن کتاب را جایگزین وب‌گردی کنید.

۹- به طور منظم ورزش کنید

فعالیت بدنی منظم، اکسیژن و جریان خون را تأمین می‌کند که به مغز انرژی مضاعفی می‌دهد. کاردیو، تمرینات قدرتی و یوگا مزایای ثابت شده‌ای برای ذهن دارند. حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته را به فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی سریع یا دوچرخه‌سواری اختصاص دهید. حرکت بدن هورمون‌هایی را ‌ترشح می‌کند که باعث رشد نورون‌های مغز می‌شوند، اضطراب شما کاهش می‌یابد، تمرکز و تیزبینی افزایش پیدا می‌کند و مغز شما سریع‌تر می‌تواند اطلاعات را به یاد بیاورد و آنها را تجزیه و تحلیل کند.

نتیجه

شاید این مقاله را در یک جمله بتوان خلاصه کرد؛

کارهایی که مغز شما را تقویت می‌کند

تلاش‌های کوچک و مداوم مانند خواندن کتاب‌های پیچیده، نوشتن منظم، یادگیری مهارت‌های جدید، مکالمه‌های معنادار، ورزش کردن، خارج شدن از حاشیه امن ذهن و زندگی و محدود کردن استفاده بیش از حد از اینترنت برای تقویت هوش بسیار مؤثر هستند.

پایبندی به روتین‌ها در زندگی روزانه توانایی‌های شما را افزایش می‌دهد. با عادت‌های هدفمند روزانه در طول زمان می‌توانید به همان اندازه که انتخاب می‌کنید باهوش باشید.

یک یادآوری مهم

تایپ ده‌انگشتی مهارتی است که همه به آن نیاز داریم. آن را با آسان‌ترین و بهترین روش بیاموزید.

همین الان یادگیری تایپ ده‌انگشتی را شروع کنید!

utype_ir

یوتایپ | آموزش تایپ ده‌انگشتی

در اینستاگرام، کلی مطالب آموزشیِ جالب و مفید برایتان داریم 👇

صفحه ما را ببینید
لوگوی یوتایپ

یک دیدگاه

ستار جعفری

مقاله‌ی بسیار عالی و کارآمدی بود
حتی رعایت یکی از این 9 مورد هم میتونه تاثیر شگفت انگیزی تو زندگی ما بذاره

پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *