عادت‌های بد هنگام تایپ کردن و راه‌های ترک آن

بدترین عادت ها در حین استفاده از کامپیوتر و تایپ کردن

هرکدام از ما ممکن است در انجام دادن کارهای مختلف، عادت‌های بدی داشته باشیم. منظور از عادت‌های بد، عادت‌هایی است که می‌تواند به جسم ما آسیب بزند و در دراز مدت ما را دچار مشکلاتی کند. تایپ کردن هم یکی از کارهایی است که ممکن است در حین انجام آن، کارهای نادرستی مرتکب شویم که هم از کیفیت کار می‌کاهد و هم به سلامت جسممان لطمه وارد می‌کند. باید این حقیقت را بپیذیریم؛ درست است که ترک عادت‌‌های بد هنگام تایپ کردن سخت است اما به این معنی نیست که نتوان آن‌ها را ترک کرد. در ادامه برخی از عادت‌های اشتباه هنگام تایپ کردن و نحوه بهبود آنها توضیح داده می‌شود.

1- خم شدن روی صفحه‌کلید

اگر در تایپ کردن ناشی باشید و یا میز و صندلی شما استاندارد و ارگونومیک نباشند، ممکن است هنگام تایپ ناخودآگاه روی صفحه کلید خم شوید. وقتی با موقعیت فیزیکی مناسب تایپ می‌کنید، سرعت را افزایش می‌دهید و زمان کمتری را برای فشار و آسیب تلف می‌کنید.

مهم‌ترین راه ترک چنین عادتی این است که با هر بار فشردن کلید Enter، به وضعیت بدن خود فکر کنید. اگر خمیده‌‌اید، صاف شوید و دوباره تایپ را شروع کنید. می‌توانید کنار مانیتور خود یک برچسب کوچک قرار بدهید که وقتی چشمتان به آن افتاد، سریع وضعیت بدن خود را اصلاح کنید.

با کامپیوتر زیاد سر و کار دارید؟

تایپ ده‌انگشتی مهارتی است که همه به آن نیاز داریم. آن را با آسان‌ترین و بهترین روش بیاموزید.

همین الان یادگیری تایپ ده‌انگشتی را شروع کنید!

utype_ir

یوتایپ | آموزش تایپ ده‌انگشتی

در اینستاگرام، کلی مطالب آموزشیِ جالب و مفید برایتان داریم 👇

صفحه ما را ببینید
لوگوی یوتایپ

2- نگاه کردن به صفحه کلید

نگاه کردن به صفحه کلید را کسانی انجام می‌دهند که جای کلیدها را بلد نیستند و به روش غیراستاندارد تایپ می‌کنند. این کار باعث خم شدن شما روی کیبورد می‌شود و مهره‌های گردن شما را تحت فشار قرار می‌دهد.

مشکل دیگر این روش، توجه نکردن به مانیتور است. وقتی نگاهتان به صفحه کلید باشند نمی‌توانید مدام و سریع چک کنید که آیا کلمات را درست تایپ می‌کنید یا نه. این موضوع باعث می‌شود در نهایت مجبور شوید زمان زیادی را برای ویراستاری مطالب تایپ شده خود صرف کنید.

راه حل این ایراد، آموختن تایپ ده انگشتی است. شما می‌توانید با یادگیری تایپ ده انگشتی بدون نگاه کردن به صفحه‌کلید و با سرعت بیشتری تایپ کنید؛ زیرا نیازی ندارید دائم کیبورد را چک کنید.

3- استفاده از دو انگشت در تایپ

تایپ ده انگشتی روش استاندارد تایپ  کردن است. تایپ دو انگشتی می‌تواند آسیبب جدی به دست و گردن وارد کند و سرعت و دقت شما را کم می‌کند.

تایپ دو انگشتی روش رایج و نادرستِ تایپ کردن است. وقتی از دو انگشت برای تایپ استفاده می‌کنید، مجبورید همیشه به صفحه کلید نگاه کنید و مدام مانند مرغی که به دنبال غذا می‌گردد به آن نوک می‌زنید. با یادگیری تایپ ده انگشتی و استفاده از همه انگشتان، مچ دست از روی صفحه‌کلید بلند نمی‌شود و سرعت تایپ شما هم زیاد می‌شود.

4- سفت کردن دست‌ها هنگام تایپ

هنگام تایپ، مخصوصا دو انگشتی، سفت کردن مچ و عضلات دست باعث آسیب و کاهش کارایی شما می‌شود. اگر دست‌هایتان دردناک است، بهتر است ورزش‌هایی را که مناسب کاربران کامپیوتر است،‌ انجام بدهید. ماساژ ساعد دست  هم می‌تواند به تسکین درد شما کمک کند. اما بهترین راه برای ترک این عادت، باز هم یاد گرفتن تایپ ده انگشتی است.

5- خم کردن مچ دست

ساعد، مچ و انگشتان هنگام تایپ باید در یک راستا باشند به‌گونه‌ای که کل دست، موازی با صفحه‌کلید قرار بگیرد. خم شدن مچ به هر چهار طرف برای طولانی مدت می‌تواند موجب آسیب ‌شود. همچنین فاصله گرفتن از صفحه‌کلید یا موس باعث خم شدن،‌ قوز کردن و آسیب به گردن و پشت می‌شود. بهتر است برای رفع خستگی و آسیب کمتر، هر از چند گاهی به مچ‌ها استراحت دهید.

6- زدن کلید‌ها با قدرت زیاد

یکی از عادت های بد در استفاده از کامپیوتر محکم فشردن کلیدهای کیبورد است.

محکم فشردن دکمه‌های صفحه‌ کلید موجب کاهش سرعت تایپ شما می‌شود و فشار زیادی را به انگشتانتان وارد می‌کند. از کیبورد مناسب استفاده کنید. مخصوصاً کیبوردهای مکانیکال می‌توانند به سرعت تایپ کنند و نیازی ندارند که دکمه را محکم فشار بدهید. اگر متوجه شدید که کلیدها را با قدرت می‌زنید، برای لحظه‌ای دست‌هایتان را از روی صفحه‌کلید بلند کنید، کمی انگشتانتان را خم و راست کنید و این بار تلاش کنید که شدت ضربه را دوباره تنظیم کنید.

7- تنظیم نبودن نور و محل مانیتور

تنظیم نبودن روشنایی مانیتور و محل قرارگیری آن می‌تواند در رابطه با خشکی، خستگی و فشار چشم برای شما مشکلاتی را بوجود بیاورد. نور صفحه نمایش باید بر اساس میزان نور محیط تنظیم شود و در ساعات مختلف (یعنی روز یا شب) به صورت خودکار تغییر کند. نرم‌افزارهای EyeLeo ،F.Lux ،CareUEyes و iris می‌توانند به شما کمک کنند. همچنین اگر مرکز مانیتور دقیقا در مقابل چشمان شما نباشد موجب آسیب گردن و چشم شما می‌شود.

8- نشستن روی صندلی برای طولانی مدت

ممکن است آنقدر غرق کار شوید یا برای تمام کردن آن عجله داشته باشید که فراموش کنید گاهی باید به چشم‌ها، دست و بدن خود استراحت بدهید. می‌توانید از تکنیک‌های مختلف مدیریت زمان استفاده کنید. برای مثال تکنیک پومودورو می‌تواند بسیار کارساز باشد.

9- عدم استفاده از میانبرها

امروزه سیستم‌عامل‌ها و برنامه‌ها به انواع میانبر‌ها مجهز شده‌اند تا سرعت کار و تمرکز شما را هنگام تایپ بالا ببرند. اگرچه برخی از میانبرها بین اغلب نرم‌افزارها مشترک هستند اما ممکن است تفاوت‌هایی هم داشته باشند. در هر صورت، وجه اشتراک هردوی آنها راحتی شماست. کافیست مدتی وقت بگذارید و میانبرها را پیدا کنید و از آنها استفاده کنید. توجه کنید که کاربر حرفه‌ای کامپیوتر کمتر به موس نیاز پیدا می‌کند.

10- خوردن تنقلات حین کار با کامپیوتر و موبایل

خوردن و آشامیدن در حین استفاده از کامپیوتر می‌تواند باعث خرابی آن بشود.

خوردن غذا هنگام کار با کامپیوتر، مخصوصاً در زمان تایپ باعث انتقال ویروس‌های روی صفحه‌کلید به دهان شما می‌شود. شاید خیلی مهم نباشد اما لازم است بدانید که آلودگی کیبورد می‌تواند تا ۶۰ برابر بیشتر از آلودگی دستشویی خانه شما باشد. همچنین از آنجایی که حواستان به کاری است که انجام می‌دهید، احساس سیری نمی‌کنید و تند و مدام خوراکی می‌خورید و چاقی هم شما را تهدید می‌کند.

از طرفی احتمال خیس شدن کیبورد و یا ریختن غذا روی کیبورد شما وجود دارد که می‌تواند باعث مختل شدن عملکرد کیبورد و یا سوختن آن شود. سعی کنید در بازه‌های مشخصی استراحت کنید و از نوشیدنی یا غذای مورد علاقه‌تان لذت ببرید.

11- استفاده نکردن از گیره‌‌های نگهدارنده کاغذ

اگر مجبور هستید که متنی را از روی کاغذ تایپ کنید، بهتر است آن را در کنار مانیتور قرار بدهید. برای این کار می‌توانید از گیره‌های مخصوص نگهدارنده کاغذ استفاده کنید.با این کار دیگر نیاز ندارید که مدام گردن خود را خم و راست کنید.

یک یادآوری مهم

تایپ ده‌انگشتی مهارتی است که همه به آن نیاز داریم. آن را با آسان‌ترین و بهترین روش بیاموزید.

همین الان یادگیری تایپ ده‌انگشتی را شروع کنید!

utype_ir

یوتایپ | آموزش تایپ ده‌انگشتی

در اینستاگرام، کلی مطالب آموزشیِ جالب و مفید برایتان داریم 👇

صفحه ما را ببینید
لوگوی یوتایپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *