چرا تایپ ده انگشتی برای مترجمین یک مهارت اساسی است؟

تایپ ده انگشتی برای مترجمین

تایپ ده انگشتی مهارت قابل ستایشی‌ست، به ویژه برای کسانی که زمان قابل توجهی را مقابل صفحه کامپیوتر می‌گذرانند. تایپ ده‌انگشتی این امکان را ایجاد می‌کند که فرد بدون نیاز به تمرکز بر روی شکل تایپ کردن، روی متنی که در حال کار روی آن است متمرکز شود. این امر در میان بسیاری از متخصصان مانند توسعه‌دهندگان، تحلیل‌گران داده، حسابداران و سایر کارمندان شرکت‌ها رواج دارد و بسیار مطلوب است. مترجمین نیز می‌توانند از یادگیری تایپ ده‌انگشتی و افزایش بهره‌وری خود سود زیادی ببرند. این یادداشتی‌ست که نشان می‌دهد تایپ ده‌انگشتی برای مترجمین تا چه میزان راه‌گشاست.

صرفه‌جویی واقعی در زمان ترجمه

یکی از بارزترین مزایای تایپ ده‌انگشتی؛ سرعت و صرفه‌جویی در وقت و در نتیجه افزایش بهره‌وری است. به طور متوسط‌​​، سرعت تایپ، هنگام استفاده از فقط دو انگشت بین ۳۰ تا ۴۰ کلمه در دقیقه است. یادگیری تایپ‌کردن با همه انگشتان و بدون نگاه‌کردن به صفحه‌کلید، می‌تواند سرعت شما را دو برابر کند. اگرچه ممکن است این تعداد، عدد زیادی به نظر نرسد، اما در هنگام ترجمه نوشته‌ها و اسناد طولانی، این تفاوت کاملا به چشم می‌آید. اجازه ندهید تایپ ابتدایی با دو انگشت شما را از حرفه‌ای بودن دور کند.

utype_ir

یوتایپ | آموزش تایپ ده‌انگشتی

در اینستاگرام، کلی مطالب آموزشیِ جالب و مفید برایتان داریم 👇

صفحه ما را ببینید
لوگوی یوتایپ
تایپ برای مترجمین

دقت بیشتر هنگام ترجمه

تایپ کردن فقط با دو انگشت نه تنها کندتر است، بلکه اغلب از دقت کمتری نیز برخوردار است. چرا که شما باید مرتباً صفحه کلید را نگاه کنید و بیشتر اوقات چشم خود را از صفحه بگیرید. در نتیجه، کمتر متوجه خطا و اشتباه تایپی می‌شوید. این، به نوبه خود به معنای زمان بیشتری است که برای خواندن و ویرایش کلمات صرف می‌شود و در نهایت ممکن است بر کیفیت کار شما تأثیر منفی بگذارد. برای مقایسه، تایپیست های ده‌انگشتی می‌توانند هنگام تایپ متن را بخوانند و هنگام نگاه به صفحه‌، اشتباهات را اصلاح کنند.

مترجم و تایپ ده انگشتی

پشت کامپیوتر؛ سلامت می‌مانید

تسلط بر تایپ ده‌انگشتی می‌تواند برای سلامتی و وضعیت بدن شما مفید باشد. اول از همه، لازم نیست که هنگام جستجوی کلیدی خاص روی صفحه کلید خم شوید. علاوه بر این، تایپ‌ده انگشتی می‌تواند خطر ابتلا به سندروم فشار تکراری را کاهش دهد. از آنجا که تایپ ده‌انگشتی هم سرعت و هم دقت را افزایش می‌دهد، کمک می‌کند مدت‌زمان کم‌تری را روبه‌روی صفحه نمایش بنشینید و از کامپیوتر کمتر استفاده کنید. هم‌چنین زمان کمتری که برای کار با کامپیوتر صرف می‌کنید؛ خطر کمردرد یا خستگی چشم کامپیوتر را به طرز قابل توجهی کاهش می‌دهد.

به شما کمک می‌کند روی موارد مهم‌تر تمرکز کنید

با تایپ ده انگشتی امکان آن را می‌یابید که تمام تمرکز خود را در مسیر ترجمه به کار ببندیدو دیگر نیازی به نگاه کردن دائمی به کامپیوتر و صفحه کلید ندارید. این کار سبب می‌شود بتوانید نهایت تمرکز خود را در ترجمه کردن متون به کار ببندید. ترجمه چم و خم خاص خود را دارد و اگر نتوانید دقت کافی را به کار بندید، ممکن است از نتیجه دلخواه دور شوید.

تایپ برای مترجمین

آیا تسلط بر تایپ ده‌انگشتی دشوار است؟

هیچ راهی برای پاسخ دادن به این سوال با یک "بله" یا "نه" ساده وجود ندارد. این مسئله به جنبه‌های مختلفی بستگی دارد، مانند مدت‌زمانی که شما معمولاً برای کار با رایانه صرف می‌کنید، نوع کیبوردی که استفاده می‌کنید یا استعداد فردی شما. ممکن است متناقض به نظر برسد اما شاید قدیمی‌ترهای کار با کامپیوتر در ابتدا به مشکل بیشتری با تایپ ده‌انگشتی بربخورند، چون حافظه عضلانی آن‌ها به یک روش غلط، عادت پیدا کرده است. شاید تازه‌کارها راحت‌تر بتوانند با شیوه جدید کنار بیایند. اما اگر خیلی وقت است که با تایپ دو انگشتی مشغول هستید نگران نباشید، تغییر درست بالاخره باید از جایی آغاز شود.

وب‌سایت‌ها، برنامه‌ها و بازی‌های بی‌شماری وجود دارد که به شما کمک می‌کند با اصول اولیه تایپ ده‌انگشتی آشنا شوید و به شما در کسب مهارت برای این شیوه کمک می‌کند. نمونه فارسی‌اش همین وب‌سایت یوتایپ خودمان است که شما می‌توانید به راحتی در آن به تمرین و یادگیری تایپ ده‌انگشتی فارسی و انگلیسی بپردازید.

توی دستت چند انگشت داری؟

تایپ ۲ انگشتی و ۴ انگشتی مبتدی و کُنده. تایپ ده‌انگشتی رو ساده و حرفه‌ای یاد بگیر.

برای شروعِ رایگانِ آموزش اینجا کلیک کن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *