ارگونومی تایپ با گوشی : چشم، دست و گردن خود را از آسیب در زمان کار با تلفن همراه حفظ کنید

ارگونومی استفاده از تلفن همراه

شکی وجود ندارد که تلفن‌های هوشمند به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره تبدیل شده‌اند. هر شغلی که داشته باشید، هر جا که باشید و به هر کاری که مشغول باشید، به گوشی تلفن همراه نیاز دارید. با وجود همه مضراتی که این گوشی‌های کوچک دوست‌داشتنی برای جسم و حتی روح ما دارند، امکان جدا شدن از آنها را نداریم. پس راه درست استفاده از آن را به شما آموزش می‌دهیم! در این مقاله قصد داریم نکاتی را در مورد ارگونومی تایپ با گوشی در اختیارتان بگذاریم.

استفاده غیراصولی و بی‌توجهی به ارگونومی تایپ با گوشی می‌تواند اثرات غیرقابل جبرانی بر چشم شما بگذارد. اما آسیب‌های جسمی استفاده درازمدت از گوشی تلفن همراه به چشم شما محدود نمی‌شود. بلکه ممکن است مچ دست، گردن، کتف و کمر شما را هم درگیر کنند. اما خبر خوب این است که با رعایت نکات ساده ارگونومیک، می‌توانید احتمال بروز این آسیب‌های جسمی را به حداقل برسانید. ممکن است مدتی طول بکشد تا به این تغییرات عادت کنید، اما به ما اعتماد کنید، ارزشش را دارد.

ارگونومی تایپ با گوشی برای محافظت از چشم

فاصله اصولی بین صفحه گوشی و چشم خود را همیشه حفظ کنید. توصیه می‌شود گوشی را بین 30 تا 60 سانتیمتری چشم‌های خود نگه دارید. اگر اندازه فونت گوشی کوچک است و برای دیدن آن با مشکل مواجه می‌شوید، می‌توانید با استفاده از تنظیمات گوشی و اپلیکیشن ها، از فونت‌های بزرگ تر استفاده کنید که از فاصله بیشتر هم قابل خواندن باشند.

قانون ۲۰-۲۰-۲۰ در زمان کار با کامپیوتر را یادتان هست؟ این که بعد از هر ۲۰ دقیقه کار با کامپیوتر، باید ۲۰ ثانیه به جسمی در فاصله ۲۰ متری یا بیشتر نگاه کنیم تا چشم استراحت کند. در مورد موبایل، بهتر است هر ده دقیقه یا کمتر این کار را انجام دهیم،‌چرا که فاصله صفحه موبایل از چشم ما کمتر است و زودتر چشم را خسته می‌کند.

نورپردازی محیط باید طوری باشد که بتوانید صفحه گوشی را بدون وارد شدن فشار به چشم ببینید. نور آبی که از صفحه گوشی ساطع می‌شود، شب‌ها باعث اختلال خواب می‌شود و می‌تواند سلامت مغز شما را به خطر اندازد. برای کاهش عوارض نور آبی می‌توانید از فیلتر نور آبی استفاده کنید که بیشتر گوشی‌ها به آن مجهز هستند.

پرهیز از آسیب‌های گردن در زمان تایپ با گوشی

فشاری که هنگام خم شدن به گردن شما وارد می‌شود، حدود 27 کیلوگرم است! هرچه زاویه گردن با خط عمود بیشتر باشد، این فشار بیشتر می‌شود. گردن ناحیه بسیار حساسی است که اعصاب بخش‌های تحتانی بدن از آن عبور می‌کنند، پس سعی کنید گردن خود را هنگام استفاده از تلفن هوشمند خم نکنید. سر و گردن را صاف نگه دارید و گوشی را با خم کردن آرنج‌ها، مقابل صورت، چانه و یا سینه خود بگیرید. به جای خم کردن گردن با چشم‌ها به پایین نگاه کنید. چند دقیقه یکبار هم تکانی به گردنتان بدهید و وضعیت گردن و ستون فقرات را کنترل و اصلاح کنید.
ارگونومی تایپ با گوشی

بدن ما به صورت ناآگاهانه خود را در وضعیتی قرار می‌دهد که در آن احساس راحتی می‌کند. اما چون احساس راحتی می‌کنید، به این معنی نیست که بدن شما در حالت درستی قرار گرفته است. شاید احساس ناراحتی باعث شود کمی به خودتان استراحت بدهید و گوشی را کنار بگذارید.

پرهیز آسیب‌های مچ دست و انگشت‌ها با رعایت ارگونومی تایپ با گوشی

یکی از اصول ارگونومی تایپ با گوشی این است که به صورت مداوم از یک انگشت استفاده نکنید. نگه داشتن وزن گوشی مچ دست را دچار آسیب می‌کند. اما فقط این نیست. استفاده مکرر از انگشت‌های شست یا اشاره برای تایپ کردن با گوشی باعث صدمه دیدن مفصل‌ها می‌شود. بهترین حالت ارگونومی تایپ با گوشی این است که گوشی را کف یک دست قرار دهید و با انگشت اشاره دست دیگر تایپ کنید. اما برای تنوع می‌توانید گوشی را با دو دست نگه دارید تا وزن آن میان دو دست تقسیم شود و با انگشت‌های شست تایپ کنید.

تصویر زیر حالت‌های مختلف نگه داشتن گوشی و میزان پوشش فضای صفحه توسط انگشتان شما را نشان می‌دهد. هرچه فضایی که با رنگ سبز مشخص شده بزرگ‌تر باشد، انگشتان شما برای تایپ کردن به فشار و کشش کمتری نیاز دارند. ارگونومی تایپ با گوشی

برای مدت طولانی با گوشی تایپ نکنید. تایپ کردن با گوشی هم مانند کیبورد می‌تواند به سندورم تونل کارپال در مچ دست شما منجر شود. در شبکه‌های مجازی می‌توانید به جای تایپ کردن، پیام صوتی بفرستید. همچنین اگر برای مدت طولانی با تلفن همراه صحبت می‌کنید، از هندزفری استفاده کنید. هرگز گوشی را بین گوش و شانه خود قرار ندهید.

مچ دست ها را تا حد ممکن شل کنید و صاف نگه دارید. هرگونه فشار به مچ دست ها هنگام تایپ کردن با گوشی، باعث می‌شود انگشتان شما هم سخت‌تر کار کنند.

توصیه‌های ارگونومیک در زمان تایپ با گوشی

اگر لازم است یک متن طولانی را تایپ کنید، سعی کنید به جای گوشی این کار را با لپ‌تاپ یا کامپیوتر انجام دهید. البته با فرض این که ارگونومی تایپ با لپ‌تاپ یا کامپیوتر  را رعایت کنید. راه دیگر این است که کیبورد فیزیکی به گوشی وصل کنید و از آن مثل یک لپ‌تاپ یا کامپیوتر کار بکشید.

از دستیارهای گوشی‌های هوشمند بیشترین استفاده را بکنید. به مدد دستیاران دیجیتالی هوشمند از جمله Siri ،Alexa، Google و Bixby گوشی‌ها به صدای شما واکنش نشان می‌دهند. می‌توانید بدون تایپ کردن و حتی لمس کردن گوشی خود، آن را کنترل کنید و به جای تایپ کردن از تایپ صوتی و حرکات دست استفاده کنید.

گاهی در زمان استفاده از گوشی در منزل، به پشت روی زمین دراز بکشید. زانوهای خود را خم کنید، کتف‌ها را به زمین بچسبانید و گوشی را با دو دست در فاصله مناسب از چشم‌ها بگیرید.

اگر از iPad یا تبلت‌های دیگر استفاده می‌کنید، باید اصول ارگونومی را بیشتر رعایت کنید. چون وزن بیشتر و کیبورد بزرگتر تبلت‌ها مشکلات شما را دو چندان خواهد کرد. با خریدن یک کاور ارزان می‌توانید آن را به صورت ایستاده روی میز قرار دهید. به صورتی که لازم نباشد آن را روی دست‌هایتان نگه دارید.

مهارت تایپ سریع با گوشی را فرا بگیرید تا مدت زمان کمتری را به این کار اختصاص بدهید.

در فواصل منظم کار را رها کنید، حرکات کششی انجام دهید، آب بنوشید و مراقب سلامت جسمتان باشید. هر چند وقت یک بار وضعیت دست‌ها، گردن و کمرتان را ارزیابی کنید و وضعیت نشستن‌تان را عوض کنید.

 

learn type

و یک نکته مهم...

تایپ ده‌انگشتی مهارتی است که همه به آن نیاز داریم. ما آن را به ساده‌ترین شکل به شما یاد می‌دهیم. امتحانش بی‌ضرر است!

همین الان شروع کنید!

برای شروعِ رایگانِ تمرینِ تایپ ده‌انگشتی، در کامپیوتر یا لپتاپ خود سایت یوتایپ (utype.ir) را باز کنید و درس اول را امتحان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *