1. خانه
  2. پایگاه دانش
  3. اصول نگارش
  4. اصول نامه‌نگاری اداری

اصول نامه‌نگاری اداری

حتما برای شما هم پیش آمده که برای نوشتن یک درخواست ساده به یک سازمان یا اداره، مجبور به نگارش نامه اداری شده باشید و احتمالاً در نوشتن این نامه به مشکلاتی برخورد کرده‌اید. شاید حتی نمی‌دانستید که نامه را چطور شروع کنید و چطور به پایان برسانید. اما نگران نباشید! شما یکی از هزاران نفر هستید!!

چرا نامه ‌نگاری اداری در زبان فارسی دشوار است؟

نامه نگاری اداری در زبان فارسی به چندین دلیل و در طول سالیان، سخت شده است. شاید اصلی‌ترین دلیل این را بتوان تأثیرپذیری از نثر کاتبان قاجاری دانست. به قول رضا بهاری در کتاب به زبان آدمیزاد، کاتبان دیوانی مهمل‌نویسی‌هایی را در قالب کلیشه جمع‌آوری کرده بودند و انواع تکنیک‌های شکسته نفسی و ابراز مراتب عبودیت و جان نثاری را هم ابداع کردند. از طرفی فرهنگ ایرانی و نوعی تمایل به پنهان‌کاری یا احتیاط هم سبب دوپهلونویسی یا مبهم‌نویسی در نامه‌های اداری شد. چون افراد در طول تاریخ، از صراحتشان خیری ندیدند و مخصوصا اگر از مخاطبانشان تمنایی داشتند، شرط ادب را در این می‌دیدند که از عرض ارادت و احوالپرسی کوتاهی نکنند.

اگرچه امروزه بسیاری از مکاتبات اداری به صورت آنلاین رد و بدل می‌شود، اما ساختار کلی آن با گذشته تفاوتی نکرده است و مانند قبل از اصطلاحات پیچیده و کلمات عجیب در آن استفاده می‌شود که از اصالت زبان فارسی به دور است و سبب ایجاد شلختگی در متون اداری شده.

مبتدی به نظر نرس!

تایپ ۲ انگشتی و ۴ انگشتی مبتدی و کُنده. تایپ ده‌انگشتی رو آسون ولی حرفه‌ای یاد بگیر.

شروعِ رایگانِ یادگیری تایپ ده‌انگشتی

چرا درست نویسی در نامه‌نگاری اداری اهمیت دارد؟

پیش از آنکه به این سوال پاسخ بدهیم لازم است بدانیم که منظور از نامه اداری، هر نوشته‌ای است که میان سازمان‌ها و موسسات یا میان موسسات و افراد مبادله می‌شود. نامه‌های اداری در قالب‌های متفاوتی ارائه می‌شوند که عبارتند از:

  • بخش‌نامه‌ای خطاب به کل کارمندان
  • اطلاعیه‌ای برای آگاهی عموم
  • درخواست‌های عمومی یا فردی از یک منصب اداری یا یک سازمان
  • صورتجلسه
  • دعوتنامه
  • گزارش
  • و ...

و اما درست نویسی در نامه‌نگاری اداری مهم است؛ زیرا، مهم‌ترین وظیفه نامه‌های اداری، ابلاغ خبر است. نامه اداری باید به گونه‌ای نوشته شود که عاری از هرگونه پیچیده‌نویسی و کژتابی باشد. همچنین باید توجه داشت که نامه‌ها و سندهای اداری، یکی از پایه‌های اصلی ارتباط هستند که کارها و مناسبات اداری را قابل فهم و قابل پیگیری می‌کنند. بنابراین، چه کارمند یا مدیر یک اداره یا سازمان باشیم و چه ارباب رجوع، برای ارتباطات با واحدهای اداری هم‌سطح، رده بالا، رده پایین و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی، نیاز به نامه‌نگاری داریم.

فراگیری مبانی نامه‌نگاری اداری و صحیح نوشتن یک نامه اداری، می‌تواند احتمال موفقیت ما را در تفهیم و پیگیری هر چه بهتر اهداف یا درخواست‌هایمان در چارچوب نظام اداری افزایش دهد.

به منظور نوشتن یک نامه اداری صحیح، آشنایی با اصول دستور زبان فارسی، درست‌نویسی و نشانه‌گذاری لازم است؛ تا مانع از قلنبه‌نویسی، لفاظی، تکلف، درازنویسی، بیهوده‌نویسی و کلیشه‌زدگی شود. تلاش ما نیز در یوتایپ آن است که با ذکر نکاتی درباره اصول نامه‌نگاری، نامه‌هایی ساده، صریح و موجز بنویسیم که و بی‌ابهام و بی‌پیرایه سخن می‌گویند.

مقاله‌ها

یک یادآوری مهم

تایپ ده‌انگشتی مهارتی است که همه به آن نیاز داریم. آن را با آسان‌ترین و بهترین روش بیاموزید.

همین الان یادگیری تایپ ده‌انگشتی را شروع کنید!

utype_ir

یوتایپ | آموزش تایپ ده‌انگشتی

در اینستاگرام، کلی مطالب آموزشیِ جالب و مفید برایتان داریم 👇

صفحه ما را ببینید
لوگوی یوتایپ

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *