1. خانه
  2. پایگاه دانش
  3. اصول نگارش
  4. اصول نامه‌نگاری اداری
  5. نحوه نوشتن تاریخ در نامه اداری

نحوه نوشتن تاریخ در نامه اداری

تاریخ در نامه اداری، نشان دهنده زمان نگارش یا ارسال نامه است. در اصول نامه نگاری اداری هیچ نامه‌ای بدون درج تاریخ ارسال و پاسخ، معتبر نیست. گاهی نامه‌های اداری اعم از درخواست‌‌ها، گزارش‌ها، حکم‌ها یا پاسخ‌ها و غیره، نیاز به بازبینی و پیگیری پیدا می‌کنند. این موضوع به ویژه در مورد روندهای مالی، پرتکرار است. مدیران یا بازرسان، برای بررسی موارد مهم، باید بتوانند اطلاعات لازم درمورد زمان رد و بدل و محتوای نامه‌ها را در دسترس داشته باشند. بر همین اساس، تاریخ نامه یکی از مهمترین بخش‌های آن است.

در گذشته و پیش از رواج سیستم‌های اتوماسیون اداری در اکثر ادارات، در نسخه فیزیکی بر روی تاریخ نامه چسب شفاف می‌زنند تا قابل دستکاری و تغییر نباشد که نشان دهنده اهمیت حقوقی آن است. نامه‌های اداری برای چنین مواردی معمولاً بر اساس تاریخ و شماره در بایگانی‌های فیزیکی یا الکترونیکی ثبت و نگهداری می‌شوند.

محل درج و نحوه نگارش تاریخ نامه اداری

جای تاریخ نگارش نامه، معمولاً به صورت چاپی در سمت چپ سربرگ مشخص شده است. تاریخ نامه عموماً به صورت عددی، چپ‌چین، با فونت کوچکتر از متن و بالای شماره و پیوست نوشته می‌شود.

اگر روی سربرگ نامه اداری می‌نویسید، مکانی برای ثبت تاریخ در نظر گرفته شده است. اما اگر در محیط نرم‌افزار ورد در حال نوشته نامه هستید، می‌توانید از به تب Insert استفاده کنید و در بخش Header & Footer نوع نمایش مورد نظر برای تاریخ و شماره را انتخاب نمایید.

نحوه نگارش تاریخ در نامه‌های اداری، به شیوه‌نامه آن سازمان یا اداره بستگی دارد. در بعضی سازمان‌ها نیز ممکن است که ماه را به حروف بنویسند.

1400/02/17
17/اردیبهشت‌ماه/1400

نکته: در تایپ اعداد، قلم فارسی را انتخاب کنید و تنظیمات مربوطه را انجام دهید. تا اعداد به فارسی نوشته شوند و زیبایی بصری بیشتری ایجاد کند. برای اطلاعات بیشتر، مقاله فارسی کردن اعداد در ورد را ببینید.

بهتر است که تاریخ نامه توسط واحد دبیرخانه ثبت شود و به صورت دستی توسط خود اشخاص نوشته نشود. در صورت نوشته شدن تاریخ به شکل دستی، به واحد دبیرخانه نیز اطلاع داده می‌شود. دبیرخانه باید تاریخ نوشتن یا دریافت را در نامه ثبت کند تا اعتبار نامه به عنوان یک سند رسمی اداری حفظ شود.

چنانچه نامه در پاسخ به نامه دیگری نوشته می‌شود، تاریخ نوشته شدن پاسخ در بالا و در جای ذکر شده درج شده و در متن به این صورت به تاریخ نامه قبلی اشاره می‌شود:

«این نامه در پاسخ به نامه شماره ... در تاریخ ... است».

اگر نامه اداری بین‌المللی باشد و به مقصد خارج از کشور ارسال شود باید از اصول نگارش تاریخ میلادی در انگلیسی پیروی کنید.

یک یادآوری مهم

تایپ ده‌انگشتی مهارتی است که همه به آن نیاز داریم. آن را با آسان‌ترین و بهترین روش بیاموزید.

همین الان یادگیری تایپ ده‌انگشتی را شروع کنید!

utype_ir

یوتایپ | آموزش تایپ ده‌انگشتی

در اینستاگرام، کلی مطالب آموزشیِ جالب و مفید برایتان داریم 👇

صفحه ما را ببینید
لوگوی یوتایپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *