1. خانه
  2. پایگاه دانش
  3. راهنمای تایپ حرکه‌ها، نویسه‌ها و علائم ویژه
  4. نحوه تایپ ت گرد، تای تأنیث یا ه دو نقطه (ة)

نحوه تایپ ت گرد، تای تأنیث یا ه دو نقطه (ة)

ت گرد یا تای تأنیث یا یا ه دو نقطه دار در اصل یک نویسه عربی است. اما به خاطر ورود کلمات از زبان عربی به فارسی، ما در زمان تایپ فارسی نیز به آن نیاز پیدا می‌کنیم. در بعضی مواقع در فارسی تای گرد کلا به ت تبدیل شده است (مانند مشارکت به جای مشارکة). در بعضی مواقع نیز (عمدتا در مورد تای تأثیث) ة در فارسی تبدیل به ه شده است (مانند بانوی مؤمنه). در بعضی مواقع نیز درج آن به صورت ت یا ة اختیاری است (مانند آیت الله و حجت الاسلام به جای آیة الله و حجة الاسلام).  اما در بعضی مواقع ناگزیر از درج صحیح آن هستیم (مانند دایرة المعارف و جامعة الزهرا).

در این نوشته، نحوه تایپ ت گرد، ه دو نقطه یا تای تأنیث در کیبورد رایج ویندوز، و صفحه کلید استاندارد فارسی را توضیح داده‌ایم، تا شما بتوانید در محیط ورد در وب یا هر محیط دیگری آن را درج کنید.

utype_ir

یوتایپ | آموزش تایپ ده‌انگشتی

در اینستاگرام، کلی مطالب آموزشیِ جالب و مفید برایتان داریم 👇

صفحه ما را ببینید
لوگوی یوتایپ

توی دستت چند انگشت داری؟

تایپ ۲ انگشتی و ۴ انگشتی مبتدی و کُنده. تایپ ده‌انگشتی رو ساده و حرفه‌ای یاد بگیر.

برای شروعِ رایگانِ آموزش اینجا کلیک کن

جای ت گرد در کیبورد رایج ویندوز

در کیبورد رایج ویندوز، برای درج ت گرد یا ه دو نقطه کافی است از دکمه ترکیبی Shift + Z استفاده کنید.

جای ت گرد در صفحه کلید استاندارد فارسی

در صفحه کلید استاندارد فارسی، برای تایپ تای گرد یا ه دو نقطه، همان دکمه مربوط به ت را با شیفت تایپ می‌کنیم. یعنی Shift+j

تایپ ه دو نقطه یا ت گرد در ورد، با فونت‌های رایج فارسی

زمانی که در ورد یا هر نرم‌افزار دیگری و با فونت‌های سری B مانند نازنین (B Nazanin) زر (B Zar) لوتوس (B Lotus) و ... کار می‌کنیم، در خصوص ه نقطه دار به مشکل بر می‌خوریم. این فونت‌ها سال‌ها پیش و به صورت نادرست فارسی شده اند و در آن‌ها هنگامی که ت گرد (ة) را تایپ می‌کنیم، این فونت‌ها به جایش ه همزه‌دار (ۀ) نمایش می‌دهند. اما اگر فونت را به فونت‌های استاندارد ویندوز مانند Arial یا Times New Roman تغییر دهید، تای گرد درست نمایش داده خواهد شد.

تنها فونتی که در سری فونت‌های B کاراکتر ه دو نقطه را درست نمایش می‌دهد، فونت بدر (B badr) است. برای همین برخی کاربران، کلمات حاوی ت گرد را انتخاب و فونت آن کلمات را به بدر تغییر می‌دهند تا مشکل نمایش آن حل شود. البته این کار باعث ناهمخوانی فونت درون متن می‌شود.

فونت نازنین، لوتوس و زر با تای گرد

با توجه به این که فونت‌های رایج سری B از تای گرد پشتیبانی نمی‌کنند، مجموعه‌ای فونت توسط آقای سید مهدی موشح تهیه شده که مشکل تای گرد در آن حل شده است. این فونت‌ها در نام فایل خود دارای پیشوند MOV است. اما پس از نصب، نام فونت‌ها بدون B‌ و به صورت Nazanin و ... در محیط ورد در دسترس شما خواهد بود. برای دریافت فونت‌های فارسی با قابلیت نمایش صحیح کاراکتر تای گرد (ة) اینجا کلیک کنید.

توی دستت چند انگشت داری؟

تایپ ۲ انگشتی و ۴ انگشتی مبتدی و کُنده. تایپ ده‌انگشتی رو ساده و حرفه‌ای یاد بگیر.

برای شروعِ رایگانِ آموزش اینجا کلیک کن

۱۶ دیدگاه

سایه

سلام من همیشه برای تاء تأنیث در تایپ عربی مشکل دارم در عربی یک تاء تأنیث هست که با فونت بی نازنین تاء همزه دار نشون میده با فونت های دیگه هم بزنی این تاء را مشخص میشه بعد میخوام مثلا تنوین ضمه بزنم روش. یه مربع می افته روی تاء تأنیث . راهنمایی بفرمایید . کلا برای تایپ عربی از چه فونت هایی استفاده میشه؟ مثلا اینهایی که قرآن یا کتب ادعیه را میزنن چطور همه چیز سرجاش هست و مثلا فتحه توی تشدید گم نمیشه یا کسره زیر تشدید گم نمیشه و از این قبیل
مثلا یک کلمه را زیر خط دار میکنی کسره ی زیر کلمه مشخص نمیشه

پاسخ
ساینا نجم الدین

سلام دوست زیز. توصیه می‌شه برای تایپ عربی از فونت‌های زیر استفاده کنید؛
1-Adobe Arabic
2-Traditional Arabic
3-B Badr
4-W_zar
5-B Yagut
6-Times New Roman
7-W_roya

پاسخ
مجتبی

سپاس، من معمولا شیفت را می گرفتم و بقیه کلیدها را فشار می دادم تا بالاخره علامت مورد نظر ظاهر شود.

پاسخ
ساینا نجم الدین

این کار باعث اتلاف وقت می‌شه واقعا. خیلی خوشحالیم که این مقاله براتون مفید بوده.

پاسخ
نسرین حکمی

ت گرد چسبان برای واژه منطقه البروج و مانند آن را چگونه پیدا کنیم؟ هریک از کلیدهای پیشگفته شما آن را از بدنه کلمه جدا می کند و انفرادی می شود.

پاسخ
ساینا نجم الدین

لطفا برای تایپ مطمئن باشید که در حال استفاده از صفحه کلید استاندارد هستید؛ همچنین در فونت‌های سری B این کاراکتر با کلید ترکیبی shift+j به صورت ه همزه‌دار نوشته می‌شود و باید فونت آن را به Arial یا Times New Roman تغییر دهیدتا کاراکتر تای گرد درست نمایش داده شود.

پاسخ
ملی

ممنون یساعته سر همین گیر کردم هر کار میکردم shift+zرو میگرفتم درست نمیشد با اینکه قبلش درست در میومد فهمیدم مشکل از فونتمه بازم ممنون

پاسخ
عبدالهادمیرزائی

سلام دست گل‌تون درد نکنه! توضیحات‌تون بسیار عالی و راه‌گشا بود. ممنون از راه‌نمایی‌های خوبتون.

پاسخ
مینا

با سلام و سپاس برای در اختیار گذاشتن این فونت ها
وقتی در فایلی که برایمان ارسال شده از فونت لوتوس استفاده میکنیم تای گرد اصلاح شده اما مشکل ی اضافه میشود و حرف ی در تمام متن در وسط کلمات به صورت ی آخر نوشته میشود یعنی بین ی عربی و فارسی تمیز قائل میشود آیا چاره ای برای این مشکل هست؟

پاسخ
یوتایپ

فونت لوتوسی که دارای تای گرد است، یک فونت قدیمی است. اگر بخواهید مشکل ی در آن برطرف کنید، باید به جای ی فارسی از ي عربی استفاده کنید. که تفاوت آن در فونت‌های استاندارد با دو نقطه زیر «ي» مشخص است. کافی است با دستور Find and Replace در نرم‌افزار ورد، همه «ی» ها را با «ي» جایگزین کنید تا مشکل برطرف شود.

التبه به خاطر داشته باشید که این راه فقط نمایش متون در فونت لوتوس را حل می‌کند و راه‌حل استانداری نیست.

پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *